5 657 läst ·
43 svar
6k läst
43 svar
Fastighetsköp, avstyckning och fasta inventarier...
Och så tycker man att när det offentliga låter dig köpa en fastighet som ska ge dig en liten förmögenhet skulle du väl vara lite ödmjuk och "ge" nått tillbaka. Tex vägen och strandbiten att dra det till domstol (där du troligen förlorar) verkar vara rätt girigt.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 221 inlägg
Nja, har det varit budgivning enligt vissa villkor är det väl tvärt om jävligt fult av kommunen att försöka sälja mindre än förespeglat för samma pris. Nu vet vi iofs inte om det finns ett prisavdrag kopplat till avstyckningen, men att TS skulle behöva stå med mössan i hand bara för att han köper av det offentliga förstår jag inte.
Han behöver inte stå med mössan i hand, vad jag förstår så blev han "informerad" om väg och strand innan kontraktsskrivningen även om det var lite kort framförhållning. Att TS inte då förstår att fastigheten kommer att "omformas" kan knappast säljaren lastas för.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 221 inlägg
Som jag läser det vann TS en öppen budgivning. Efter den kom tillägget om avstyckning. Jag förstår ärligt talat inte att du tycker att TS är girig. Naiv och vårdslös, visst, men det är en annan sak. Men kanske fick han i alla fall lära sig att offentliga tjänstemän inte per definition är några godhetsapostlar. Gott så.
Det kommer inte att ge mig en förmögenhet. De får marknadsvärdet. Pengarna jag får är för att min befintliga fastighet gått upp i värde, på grund av det vi gjort med den och på grund av stans utveckling.E elmont skrev:
Dessutom, att få sin strandtomt konverterad till en tomt utan strand är inte något litet, det är en stor grej.
Om jag förlorar eller inte i rätten vet varken du eller jag eller någon annan förrän den dansen är över, det finns bara ett sätt att ta reda på det.
Exakt.Nötegårdsgubben skrev:
Nja, har det varit budgivning enligt vissa villkor är det väl tvärt om jävligt fult av kommunen att försöka sälja mindre än förespeglat för samma pris. Nu vet vi iofs inte om det finns ett prisavdrag kopplat till avstyckningen, men att TS skulle behöva stå med mössan i hand bara för att han köper av det offentliga förstår jag inte.
Det är också ett viktigt argument: Det kanske är OK för en privat säljare att bete sig så, men i offentlig verksamhet så finns det lite striktare regler. Man kan inte jönsa omkring hur som helst. Alla som lämnat anbud i en offentlig upphandling vet...
Jo. Vi gjorde flera misstag där.Nötegårdsgubben skrev:
Som jag läser det vann TS en öppen budgivning. Efter den kom tillägget om avstyckning. Jag förstår ärligt talat inte att du tycker att TS är girig. Naiv och vårdslös, visst, men det är en annan sak. Men kanske fick han i alla fall lära sig att offentliga tjänstemän inte per definition är några godhetsapostlar. Gott så.
Men, det fanns anledningar:
Från det datum då vi blivit lovade beslut tills vi fick ett beslut tog det nästan en och en halv månad, och de fortsatte fiska efter köpare, trots att budgivningen var över. Detta gjorde att om vi inte skrivit på då, så skulle det dragit ut över semestrarna (och de skulle fortsatt fiska köpare...). Vår befintliga fastighet är dessutom en fastighet som definitivt ska säljas på sommaren, den är helt fantastisk på sommaren, så hade vi väntat med att dra igång den processen tills efter sommaren så skulle vi antagligen förlorat en halv miljon bara där.
Till råga på allt så hade vi en semester inbokad, så även om någon på kommunen hade jobbat några dagar extra, så var vi i annat land.
Så, vi hade en stor press på oss att få namn på pappret. I detta läge dumpar man, en timme innan kontraktskrivning, det här på oss, tillsammans med en försäkran om att det bara är en mycket preliminär skiss (hastigt ritad i Paint...) och att vi kan förhandla senare.
Vi vill verkligen ha den här fastigheten. Vad skulle ni gjort?
Men, vi har en vän som är advokat (dock inom annat område), som nog kan rekommendera en elak pitbull till attackadvokat...
Det finns en annan tråd där han berättar lver andra problem med samma fastighet tror jag
Här är den:
https://www.byggahus.se/forum/threads/saeljarens-ansvar.325862/
Här är den:
https://www.byggahus.se/forum/threads/saeljarens-ansvar.325862/
Klicka här för att svara