Om gränsmarkeringar saknas eller är så gamla att dom ej går att fastställa och en fastighetsbestämning måste göras. Vem hamnar kostnaden på? Delas den på berörda?

Enligt vår fastighetskarta står vår byggnad på vår tomt, dock nära gränsen. På grannens fastighetskarta står vår byggnad en liten bit in på deras.

Vi har ansökt om att riva denna gamla byggnad och bygga en ersättningsbyggnad på exakt samma placering. Men grannen sätter stopp för att de anser att den står på deras tomt.

Enligt lantmäteriet och kommunen finns inga inmätningar och fastighetskartorna är ej rättsligt rätt.
 
Det får ni helt enkelt komma överens om mellan dig och grannen civilrättsligt. Jag skulle nog säga att du ska betala helheten eftersom det är du som vill genomföra ett projekt.
 
De som har nytta av gränsbestämningen betalar.
 
Nej, ansöker nu om fastighetsbestämning och ingen tar på sig kostnaden så ska Lantmäteriet besluta om fördelningen efter vad som är skäligt, främst utifrån nyttan för fastigheten. Är båda bostadsfastigheter så ligger en 50/50 delning nära till hands.
Men berätta gärna mer om kartorna, hur gamla är fastigheterna och hur tillkom de? Avstyckning eller är det äldre åtgärder som tex avsöndring? Finns uppgifter om vilka markeringar som använts?
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
M merbanan skrev:
De som har nytta av gränsbestämningen betalar.
Vad är det som avgör vem som har nytta?
Vi är två grannar som delar på denna gräns.
 
Claes Sörmland
A Alfred2 skrev:
Vad är det som avgör vem som har nytta?
Vi är två grannar som delar på denna gräns.
Båda fastigheterna har då samma nytta av att den osäkra gränsen bestäms. Men nytta menas vanligen den långsiktiga nyttan för fastigheten, inte ägarens tillfälliga intresse i frågan.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.