Hur har ni löst flödet av pengar från Sverige till Euroland, i mitt fall Spanien?
Just nu har jag utlandsbetalning via Swedbank till Santander bank och autogiro därifrån till löpande utgifter.

Swedbank tar sin beskärda del genom växlingskursen, och Santander tar €16/månad för nöjet att vara kund. Dessutom ingen ränta på innestående medel.
För shopping i Spanien har jag ett Revolutkort. Fyller jag på Revolut från Swedbank blir det samma sämre kurs vid växling, fyller jag på från ett kreditkort blir det en kontantuttagsavgift.
Ett alternativ jag testat som verkar fungera, även om det är omständligt är ett gratis debetkort, Northmill. Det verkar inte kosta något att flytta pengar därifrån till Revolut. Sedan växla till € med Revolut och överföring till Santander för räkningar.
Skall leta efter bättre spansk bank, ränta lär man inte få, men lägre månadskostnad ska vara möjligt.

/Höghus

Bump

Inte så många utlandssvenskar på Byggahus tydligen.
Jag kör numera med överföring via mitt Swedbankkort till Revolut (SEK), där blir ingen kostnad. Sedan växlar jag till Euro mha Revolut när jag tror kursen är bra och för över € till Revoluts Sparkonto samt Santander. Skall prova Revoluts växling med limits, svårt att sia om kursen dock.
Jag skall oxå försöka förstå hur det skulle fungera att sätta in € i fonder via Santander istället för deras 0-räntekonto. Avgifter, skatter, deklaration... Det kan nog bli bökigt.

/Höghus

Revoluts bastjänst funkar sådär, mitt tak är 1000 € per månad sedan gör avgifterna att t.o.m. Swedbank är förmånligare att använda för växling.

Höghus Höghus skrev:
Hur har ni löst flödet av pengar från Sverige till Euroland, i mitt fall Spanien?
Just nu har jag utlandsbetalning via Swedbank till Santander bank och autogiro därifrån till löpande utgifter.

Swedbank tar sin beskärda del genom växlingskursen, och Santander tar €16/månad för nöjet att vara kund. Dessutom ingen ränta på innestående medel.
För shopping i Spanien har jag ett Revolutkort. Fyller jag på Revolut från Swedbank blir det samma sämre kurs vid växling, fyller jag på från ett kreditkort blir det en kontantuttagsavgift.
Ett alternativ jag testat som verkar fungera, även om det är omständligt är ett gratis debetkort, Northmill. Det verkar inte kosta något att flytta pengar därifrån till Revolut. Sedan växla till € med Revolut och överföring till Santander för räkningar.
Skall leta efter bättre spansk bank, ränta lär man inte få, men lägre månadskostnad ska vara möjligt.

/Höghus
Uppföljning...
Jag har skaffat Lunar bank som kan överföra SEK till Revolut med stående överföring vilket min Sparbank inte löser. Lunar finns som gratis, men jag har varianten med sparkonto för att ha en buffert i överföringarna till Revolut. Så automatisk överföring SEK Sparbank->Lunar->Revolut och @Revolut gör jag sedan växling SEK till €. Växlingen görs manuellt vid lämpligt tillfälle.
Och sedan automatisk överföring € från Revolut till Santander för räkningar/autogiro i Spanien...

HTH
Höghus

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.