1 366 läst ·
15 svar
1k läst
15 svar
"insprängd fastighet"
Sida 1 av 2
God Jul på er,
En generell fråga och en specifik.
Vår fastighet är på lantmäteriets karta "insprängd" i en annan fastighet utan anslutning till allmän väg. Hur får lantmäteriet för sig att godkänna en sådan avgräsning? (I parktiken finns minst en annan lösning att ta sig till allmän väg ändå).
Vi har sedan många år haft en överenskommelse med förre grannen att använda en arbetsväg från vår tomt till vägen. Grannen vi hade överenskommelsen med har gått bort (denne ville inte ha servitut på detta) och den nya ägaren vill inte att vi använder arbetsvägen för ... vette fanken ... det är trist att underhålla vägen? De använder den inte.
Finns något lagrum att ändå använda den vägen? (Förmodligen inte, och man behöver inte reta upp dem i onödan).
Det finns en annan lösning att komma ut på allmän väg (som man föreslagit) som är direkt trafikfarlig (och korsar grannens tomt enligt Lantmäteriet) - vem ska bekosta åtgärder att minska trafikfaran?
En generell fråga och en specifik.
Vår fastighet är på lantmäteriets karta "insprängd" i en annan fastighet utan anslutning till allmän väg. Hur får lantmäteriet för sig att godkänna en sådan avgräsning? (I parktiken finns minst en annan lösning att ta sig till allmän väg ändå).
Vi har sedan många år haft en överenskommelse med förre grannen att använda en arbetsväg från vår tomt till vägen. Grannen vi hade överenskommelsen med har gått bort (denne ville inte ha servitut på detta) och den nya ägaren vill inte att vi använder arbetsvägen för ... vette fanken ... det är trist att underhålla vägen? De använder den inte.
Finns något lagrum att ändå använda den vägen? (Förmodligen inte, och man behöver inte reta upp dem i onödan).
Det finns en annan lösning att komma ut på allmän väg (som man föreslagit) som är direkt trafikfarlig (och korsar grannens tomt enligt Lantmäteriet) - vem ska bekosta åtgärder att minska trafikfaran?
Normalt finns en lösning för utfart till allmän väg när en fastighets tyckas av, vanligen ett servitut. Har du läst förrättningshandlingarna från fastighetens bildande så att det inte finns ett servitut där? Det kan röra sig om en kort textrad på kartan t ex.
Om det inte finns servitut är det hög tid att lösa det. Ansök om ett utfartsservitut enligt anläggningslagen hos Lantmäteriet. Lantmäteriet kommer att ge dig servitut för utfart till allmän väg för den utfart som belastar tjänande fastighet minst och inte är överdrivet kostsam för dig. Och som Trafikverket godkänner och det krävs nyanslutning till allmän väg. Sen får du rått att använda och underhålla vägen på egen bekostnad.
Inte billigt men välbehövligt.
Om det inte finns servitut är det hög tid att lösa det. Ansök om ett utfartsservitut enligt anläggningslagen hos Lantmäteriet. Lantmäteriet kommer att ge dig servitut för utfart till allmän väg för den utfart som belastar tjänande fastighet minst och inte är överdrivet kostsam för dig. Och som Trafikverket godkänner och det krävs nyanslutning till allmän väg. Sen får du rått att använda och underhålla vägen på egen bekostnad.
Inte billigt men välbehövligt.
Är inte det rimligaste att du erbjuder dig att underhålla vägen. Ur grannens synvinkel finns ju inget vettigt skäl att underhålla en väg endast du använder. Jag antar att du får ett servitut om du tar det via LMV, men tänk på att det tar tid och kommer att kosta en hel del då LMV är kända för att ha ockerpriser.shieldfire skrev:
Det låter onekligen rimligast - jag ska föreslå det.L lbgu skrev:Är inte det rimligaste att du erbjuder dig att underhålla vägen. Ur grannens synvinkel finns ju inget vettigt skäl att underhålla en väg endast du använder. Jag antar att du får ett servitut om du tar det via LMV, men tänk på att det tar tid och kommer att kosta en hel del då LMV är kända för att ha ockerpriser.
Vi har en del i övrigt att önska om hur grannen har hanterat detta, så samarbetsviljan har varit låg. Men ... som du säger, det är en rimlig väg framåt.
Ska föreslå det när de är tillbaka.
Jag har inte sett något om servitut på de handlingar som är fritt tillgängliga - får skriva till LMV och fråga om det finns mer.
Du måste begära ut "akterna" för fastigheten från Lantmäteriet, du får en scan av originalpapperskopian. Det är i dessa papper du kan se om du har servitut från avstyckningen eller inte.shieldfire skrev:
Det låter onekligen rimligast - jag ska föreslå det.
Vi har en del i övrigt att önska om hur grannen har hanterat detta, så samarbetsviljan har varit låg. Men ... som du säger, det är en rimlig väg framåt.
Ska föreslå det när de är tillbaka.
Jag har inte sett något om servitut på de handlingar som är fritt tillgängliga - får skriva till LMV och fråga om det finns mer.
En väldig massa småfastigheter på landsorten bildades i början av 1900-talet genom "avsöndring". Under några årtionden tilläts sådan privaträttslig fastighetsbildning, det fungerade så att man på privaträttslig grund slöt ett avtal om att avsöndra mark för en ny fastighet. Ofta köpte man privat tjänster från en lantmätare som extraknäckte. Sen skickades handlingarna in till staten som godkände avtalet och fastigheten bildades. I dessa står servitutet antingen på en upprättat avstyckningshandling eller i en skrift som hör till den. Dessa servitut gäller som officialservitut är således gällande, även om de kan se informella ut.
Att du behöver baka ut på landsväg är ju lite på dig själv. Du kan ju ordna så att du kan vända på din egen tomt alternativt stanna längs vägkanten till dess att det är fritt att backa in på infarten. Om lantmäteriet ger dig servitut på utfarten är det dock rimligt att grannen håller häcken klippt enligt gällande normer, möjligt att du även kan få rätt att sätta upp en stolpe med en spegel för att öka säkerheten.
Du uttalar dig tvärsäkert om min tomt utan att veta var den är eller ser ut.T TypRätt skrev:Att du behöver baka ut på landsväg är ju lite på dig själv. Du kan ju ordna så att du kan vända på din egen tomt alternativt stanna längs vägkanten till dess att det är fritt att backa in på infarten. Om lantmäteriet ger dig servitut på utfarten är det dock rimligt att grannen håller häcken klippt enligt gällande normer, möjligt att du även kan få rätt att sätta upp en stolpe med en spegel för att öka säkerheten.