Hej
Har tänkt sätta ett ”lamelltak” (det med reglar/brädor på högkant med mellanrum mellan) över uteplatsen.

Min plan var att sätta en liggande regel där ”lamelltaksbrädorna” vilar mot.

Frågan är då hur regeln ska fästas mot huset? Optimalt vore väl att fästa den i hammarbandet men frågan är då hur lokaliserar jag det? Vill helst inte stå och bryta upp fasaden för att hitta det. Är det någon risk för fukt om jag drar i en skruv i den?

Eller skulle det räcka med att fästa den i fasadbrädorna då den ju inte ska bära upp någon större vikt ??

Bifogar bild som visar hur jag tänkt mig.

• IMG_6406.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Där du har tänkt att fästa den så borde det finnas spikregel bakom. Ser du några spikskallar där?
I sånt fall räcker det att skruva in i spikregeln.

maah maah skrev:
Där du har tänkt att fästa den så borde det finnas spikregel bakom. Ser du några spikskallar där?
I sånt fall räcker det att skruva in i spikregeln.
Ska kolla det, men tänker du att man i så fall använder den som vägledning för vart hammarbandet är eller att man fäster regeln i spelregeln? Håller spikregeln för detta?

Jag gick upp på vinden och öste bort lite isolering. Är den av ficklampan upplysta regeln hammarbandet?

Om jag borrar ett litet hål precis ovanför troliga hammarbandet borde jag ju på utsidan kunna bestämma vart det löper utifrån sett?

Några risker med det tillvägagångssättet?

I bilden är ”vindpappen” i ovankant.

• IMG_6464.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.