Köpte små taklampror på IKEA, modell plafond. Då jag skulle sätta upp dem hemma upptäckte jag till min förtvivlan att dessa var avsedda för FAST installation... :-/ Måste alltså pula bort honorna och stoppa de trådarna in i den nya lampan. Inget större bekymmer visserligen, men dessa lampor skall sitta i källaren. Där är det mörkt om inga lampor är tända, och jag måste väl bryta huvudströmmen för att installera de nya lamporna?

Någon hummade om att det räckte med att slå av strömbrytaren, men jag vet inte om jag tycker det känns helt säkert... Eller har jag fel? Eller är detta till och med sådan fast installation att den skall göras av en elektriker till och med? ???
 
Umm.. Vad sade du att du har i taket I källaren och vad har du i lampan? Två trådar?

Är du osäker skall du nog bryta huvudströmmen. Jag personligen kanske inte gör det all gånger, men jag har fått flera stötar än jag kan räkna, utan att få något fel...utan att få något fel...utan att få något fel...utan att få något fel...utan att få något fel...utan att få något fel...utan att få något fel...utan att få något fel...utan att få något fel...utan att få något fel...utan att få något fel... ;)
 
Enklast är väl att bryta säkringen som går till källaren. Sedan tar du fram lämplig skarvsladd och tar med dig en trevlig lampa till källaren, så slipper du arbeta i mörker.

På IKEA finns också färdiga lampkontakter att skruva fast i sockerbiten som finns i din plafond. Går det inte att montera lampan i lamputtaget i källaren? Ibland brukar man använda takkroken och en lite plast grej att sätta fast plafonder med (i alla fall de som inte är så tunga).

Annars om du har vanlig takdosa med lamputtag/krok så kan du demontera den och fästa lampan med samma skruvar som lamputtaget sitter fast med. Då kan du även montera en honkontakt på de två trådarna i hålet i taket så du enkelt kan koppla i/ur lampan utan att i fortsättningen behöva bryta strömmen.
 
Bara bryta säkringen förutsätter att den bryter fasen och inte nollan och att den apparat som används som belysning eller liknande inte har jordfel och är anslutet till ojordat uttag.

En bra sak för att kolla att inget ligger och skräpar i ledningen innan man börjar pilla är att ha en testmejsel för upp till 400V. Den visar med en glimlampa om det finns spänning eller inte. Har räddat mig många gånger då två grupper har delat på ett rum :(
 
Eller oxå bryter man huvudbrytaren ;) Jag brukar ändå köra med ena handen i fickan..
 
geschwint skrev:
Bara bryta säkringen förutsätter att den bryter fasen och inte nollan
mig veteligen bryter säkringen alltid fasen......hur den skulle bryta nollan vet jag inte hur det skulle gå till........ta ur säkringen o pula på
 
Beror på vem som drog elen och vad den personen visste och vad personer där emellan har gjort... Har diskuterats tidigare att man skall aldrig vara säker.

Huvudbrytaren är bäst, helt klart. För min del handlar det om vad som är praktiskt, hela systemet eller bara en krets och mäta före man pillar.
 
Säkringen måste bryta fasen, ska den även bryta nollan måste man sammtidigt se till att fasen/faserna bryts!

Man får aldrig riskera att bryta bara nollan och inte fasen, då kan man få konstiga fenomen och höga spänningar som kan förstöra apparater.
 
Oj det sista om fas och nollor hängde jag inte med på, men det verkar som att bryta strömmen HELT och sen ha en make som står med ficklampa känns som den säkraste lösningen.

Anders G: Om du slutat haka upp dig nu så LÅT BLI att skaffa dig fler stötar, framför allt inte genom armen och då via hjärtat... >:(
 
Jag är nog litet försiktigare nu än som tonåring. Speciellt 24KV från bildrör kittlar så hemskt ;)
 
Ett tips om man vill slippa en äkta hälft som står med lampa och hejar på vid såna här tillfällen är att införskaffa en pannlampa. Det är inte ofta 50 spänn kan ge så mycket.

Zephir
 
Håller med ovanstående.

Fick en pannlampa i Julklapp och att jag inte införskaffat det innan är fortarande en gåta. Borde ingå i husägarens standardutrustning.
 
Sophia skrev:
Köpte små taklampror på IKEA, modell plafond. Då jag skulle sätta upp dem hemma upptäckte jag till min förtvivlan att dessa var avsedda för FAST installation... :-/ Måste alltså pula bort honorna och stoppa de trådarna in i den nya lampan. Inget större bekymmer visserligen, men dessa lampor skall sitta i källaren. Där är det mörkt om inga lampor är tända, och jag måste väl bryta huvudströmmen för att installera de nya lamporna?
Tanken är att du ska köpa ikeas lampskickkontakt med 20cm sladd för en dryg tia.

Jag tycker det är vettigt att lampkontakten inte ingår för det är ju en onödig pryl att köpa om man byter lampor, det sitter ju sådana på de gamla lamporna man byter bort om det redan sitter lampor.

Klipp från gamla lampor om du har, eller köp nya kontakter. Det känns bara dumt att motnera bort fint installerade honor.
 
yxis skrev:
Tanken är att du ska köpa ikeas lampskickkontakt med 20cm sladd för en dryg tia.

Jag tycker det är vettigt att lampkontakten inte ingår för det är ju en onödig pryl att köpa om man byter lampor, det sitter ju sådana på de gamla lamporna man byter bort om det redan sitter lampor.

Klipp från gamla lampor om du har, eller köp nya kontakter. Det känns bara dumt att motnera bort fint installerade honor.
Jamen är inte det bästa att montera inkommande "tåtar" direkt i lampan? Är det tillåtet med "nödvändig kännedom"?
 
hajo skrev:
Jamen är inte det bästa att montera inkommande "tåtar" direkt i lampan? Är det tillåtet med "nödvändig kännedom"?
Om det redan sitter ett uttag så är det ju bättre att sätta på en kontakt på lampan.

Jämför med om det redan sitter ett perlexuttag där man ska installera spisen, då är det ju bättre att sätta på en perilexkontakt på spisen än att montera bort uttaget...

Men visst, rent tekniskt funkar båda lika bra, men jag tycker det verkar mest opraktiskt att ta bort uttagen...
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.