Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 912 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 912 inlägg
Hej,
När vi flyttade in i huset så fanns en fast ansluten tvättmaskin i tvättstugan. Till kopplingsdosan var det framdraget 3 faser, noll och jord. Maskinen var inkopplad på en av faserna och de två andra var outnyttjade.
Jag fick hjälp av en elektriker att dra vidare el från de två oanvända faserna till nya uttag så att vi kunde ansluta tvättmaskin och torktumlare vi hade med oss. Han satte två uttag med lock, IP44 (när de är stängda). Inte för att det behövs, utan för att det satt andra uttag med lock i tvättstugan så det skulle se lite enhetligt ut.
Nu har den första tvättmaskinen tackat för sig och en ny är beställd. Den nya kommer med stickpropp så jag har två möjligheter:
Jag har inte behörighet att göra detta själv, men tänkte ändå göra det (så var det sagt). Jag känner mig rätt trygg i detta till skillnad från att räkna på belastningar, mäta elfel och koppla in proppskåp, saker som jag absolut ringer en elektriker för. Alla kopplingar är i dosan är gjorda med Wago222.
Så mina funderingar är följande:
1. Vilken kabel bör jag använda? EKK 3x1,5 ? (Uttaget kommer sitta någon decimeter från kopplingsdosan. Jag har RKK liggande med dels är det väl inte ok, dels är den bara på 1kvmm.
2. Vilket uttag har tidigare elektriker använt? (Se bild). Det spelar ju inte jättestor roll att det är samma, utan det är mer av estetiska skäl. På insidan av locket står det 13756. Hittar ingen märkning i övrigt (bortsett från IP44)
3. Bör man montera en dragavlastning när elektrikern inte satt någon (se bild). Den vänstra delen går vidare till de nya uttagen och kabeln ligger i en kabellist som är limmad mot väggen.
Sen tänkte jag helt enkelt skruva ut de tre propparna (det är redan kontrollerat att det bryter strömmen), skruva upp det nya uttaget, koppla in kablarna i uttag och wago-kopplingarna), skruva i propparna, provmäta med min livsfarliga biltema-multimeter eller med min vägguttagsprovare. Ser Det bra ut så långt kopplar jag in den nya tvättmaskinen i uttaget.
När vi flyttade in i huset så fanns en fast ansluten tvättmaskin i tvättstugan. Till kopplingsdosan var det framdraget 3 faser, noll och jord. Maskinen var inkopplad på en av faserna och de två andra var outnyttjade.
Jag fick hjälp av en elektriker att dra vidare el från de två oanvända faserna till nya uttag så att vi kunde ansluta tvättmaskin och torktumlare vi hade med oss. Han satte två uttag med lock, IP44 (när de är stängda). Inte för att det behövs, utan för att det satt andra uttag med lock i tvättstugan så det skulle se lite enhetligt ut.
Nu har den första tvättmaskinen tackat för sig och en ny är beställd. Den nya kommer med stickpropp så jag har två möjligheter:
- Klippa kabeln på nya maskinen och ansluta den fast
- Dra ut den tredje fasen till ett fast uttag på väggen
Jag har inte behörighet att göra detta själv, men tänkte ändå göra det (så var det sagt). Jag känner mig rätt trygg i detta till skillnad från att räkna på belastningar, mäta elfel och koppla in proppskåp, saker som jag absolut ringer en elektriker för. Alla kopplingar är i dosan är gjorda med Wago222.
Så mina funderingar är följande:
1. Vilken kabel bör jag använda? EKK 3x1,5 ? (Uttaget kommer sitta någon decimeter från kopplingsdosan. Jag har RKK liggande med dels är det väl inte ok, dels är den bara på 1kvmm.
2. Vilket uttag har tidigare elektriker använt? (Se bild). Det spelar ju inte jättestor roll att det är samma, utan det är mer av estetiska skäl. På insidan av locket står det 13756. Hittar ingen märkning i övrigt (bortsett från IP44)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3. Bör man montera en dragavlastning när elektrikern inte satt någon (se bild). Den vänstra delen går vidare till de nya uttagen och kabeln ligger i en kabellist som är limmad mot väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sen tänkte jag helt enkelt skruva ut de tre propparna (det är redan kontrollerat att det bryter strömmen), skruva upp det nya uttaget, koppla in kablarna i uttag och wago-kopplingarna), skruva i propparna, provmäta med min livsfarliga biltema-multimeter eller med min vägguttagsprovare. Ser Det bra ut så långt kopplar jag in den nya tvättmaskinen i uttaget.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 695 inlägg
Så hade jag gjort iaf.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 912 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 912 inlägg
Ok det låter bra. Kände bara att kabellisten sitter lite halvlöst. Självhäftande variant på betongvägg.
Blir det bra med EKK 3x1,5?
Någon som vet vilket uttag som sitter?
Funderar på att ta ett ABB från Clas Ohlson. Kanske inte billigast, men jag kan ha det i handen 20 minuter efter jag bestämt mig och det är ju Inga störa pengar att spara ändå på ett uttag.
Blir det bra med EKK 3x1,5?
Någon som vet vilket uttag som sitter?
Funderar på att ta ett ABB från Clas Ohlson. Kanske inte billigast, men jag kan ha det i handen 20 minuter efter jag bestämt mig och det är ju Inga störa pengar att spara ändå på ett uttag.
Håller med, det ser ut som Eljo Aqua Stark. Det är ett väldigt trevligt och bra uttag. Finns på bl.a. Jula om du vill ta ett med dig idag...
http://www.jula.se/catalog/el-och-b...allationsmateriel/vagguttag/vagguttag-400489/
EKK 3G1,5 blir bra.
Om du står ut med att vålda lite mer med stickproppen så har Malmbergs ett väldigt likt uttag som kostar mindre än halva priset (har jag för mig). Det finns på t.ex. Hornbach. Jag skulle dock rekommendera att du lägger de extra kronorna, det är ändå bara en gång.
http://www.jula.se/catalog/el-och-b...allationsmateriel/vagguttag/vagguttag-400489/
EKK 3G1,5 blir bra.
Om du står ut med att vålda lite mer med stickproppen så har Malmbergs ett väldigt likt uttag som kostar mindre än halva priset (har jag för mig). Det finns på t.ex. Hornbach. Jag skulle dock rekommendera att du lägger de extra kronorna, det är ändå bara en gång.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 912 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 912 inlägg
Jula är också nära och jag kör hellre några kronor extra och får ett bra uttag. Tack för hjälpen. Då kör jag på det. Hittar jag en dragavlastning så sätter jag dit det även om det inte behövs. Det skadar väl knappast.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 912 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 912 inlägg
Svängde in på Bauhaus, som var 30 kr billigare än Jula på uttaget, så nu har jag allt för att köra, utom tillåtelse att borra när folk sover.
Nu går det iallfall fort när jag får tillfälle. De hade något annat märke också, som jag inte kände igen, där motsvarande del kostade under 50 kronor, men jag körde på rekommenderade grejer.
Nu går det iallfall fort när jag får tillfälle. De hade något annat märke också, som jag inte kände igen, där motsvarande del kostade under 50 kronor, men jag körde på rekommenderade grejer.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden