102 498 läst ·
187 svar
102k läst
187 svar
Fast i livet och relation pga. husköp
Renoverare
· Stockholm
· 20 211 inlägg
Det är sant! Gäller att välja sina strider så det inte är något som totalt kvaddar förhållandet ifall man hamnar i ett låst läge... Men talar man ut innan om vad som är absoluta NoGo saker kanske man kan kompromissa runt det, bara man inte oväntat slänger ur sig ett stopp. Jag och mitt ex talade om saker som barn, boende mm innan vi flyttade ihop så det inte skulle bli några överraskningar efteråt. Det innebar inte att vi tyckte lika i allt men att vi visste var den andra stod så det inte plötsligt dök upp livsavgörande saker utan att man var beredd.AndersMalmgren skrev:
Renoveringsnovis
· Nacka
· 123 inlägg
Så gjorde jag, efter två goda år, två år då allt förföll och fem år av svek, lögner och bråk om allt och inget så insåg jag att det skulle bli bråk om varje liten detalj. Jag packade mina mest personliga saker och mina kläder och flyttade. Lämnade lägenheten och hela bohaget. Det blev tillräckligt med bråk ändå och mera lögner och anklagelser, polisanmälningar m.m. Tog tre år att komma till en bra situation igen men det var det värt.K Kirre2 skrev:
Haha. Så behöver det inte bli. För 30 år sedan bestämde jag mig för att ALDRIG använda ordet förlåt om jag inte medvetet gjort något för att såra eller skada. Det har jag inte heller behövt säga. Istället säger jag ”är ledsen om du upplevde det si och så”, men aldrig ”förlåt”.Kilrain skrev:
Har haft tre långa relationer, bland annat med mina barns mamma. Och visst har alla tre propsat på att jag ska säga förlåt ibland, säkert av ovan nämnda anledning. Men jag har konsekvent vägrat. Och det har fungerat. Prova!
Du har så klart rätt.M minimal skrev:Haha. Så behöver det inte bli. För 30 år sedan bestämde jag mig för att ALDRIG använda ordet förlåt om jag inte medvetet gjort något för att såra eller skada. Det har jag inte heller behövt säga. Istället säger jag ”är ledsen om du upplevde det si och så”, men aldrig ”förlåt”.
Har haft tre långa relationer, bland annat med mina barns mamma. Och visst har alla tre propsat på att jag ska säga förlåt ibland, säkert av ovan nämnda anledning. Men jag har konsekvent vägrat. Och det har fungerat. Prova!
Förlåt.
Personligen tycker jag det är ett märkligt beteende att vägra be om ursäkt bara för att man själv inte haft uppsåt att såra, det innebär ju att du ger dig själv tolkningsföreträde i varenda situation någonsin. Du kan ju säga någonting som sårar, kanske pga okunskap eller ignorans, och då tycker jag att man ber om ursäkt, inte skuldbelägger den sårade personen genom att hålla fast vid att det är dom som är problemet för att dom upplevt det helt annorlunda än vad du nu menade.M minimal skrev:Haha. Så behöver det inte bli. För 30 år sedan bestämde jag mig för att ALDRIG använda ordet förlåt om jag inte medvetet gjort något för att såra eller skada. Det har jag inte heller behövt säga. Istället säger jag ”är ledsen om du upplevde det si och så”, men aldrig ”förlåt”.
Har haft tre långa relationer, bland annat med mina barns mamma. Och visst har alla tre propsat på att jag ska säga förlåt ibland, säkert av ovan nämnda anledning. Men jag har konsekvent vägrat. Och det har fungerat. Prova!
Men det är jag, you do you osv
Men skulle du erkänna om du medvetet gjort något för att såra eller skada någon då..? med tanke på din text så är svaret nej.M minimal skrev:Haha. Så behöver det inte bli. För 30 år sedan bestämde jag mig för att ALDRIG använda ordet förlåt om jag inte medvetet gjort något för att såra eller skada. Det har jag inte heller behövt säga. Istället säger jag ”är ledsen om du upplevde det si och så”, men aldrig ”förlåt”.
Har haft tre långa relationer, bland annat med mina barns mamma. Och visst har alla tre propsat på att jag ska säga förlåt ibland, säkert av ovan nämnda anledning. Men jag har konsekvent vägrat. Och det har fungerat. Prova!
Det man utläser är snarare att du ursäktar ditt eget beteende med att förskjuta "ev skuld" över till den andra parten.. och få det att låta som dennes känslor är mindre viktiga än dina egna.
Om du nu haft tre långa relationer.. så vet jag faktiskt inte om du ska rekommendera ditt sätt! Det finns troligen mer än ett skäl att du haft flera relationer... och inte bara ett (som fortfarande faktiskt pågår).
Uttrycket "man ska aldrig säga aldrig" är ett vettigt uttryck, livet förändras hela tiden..
Du har ju fått en till parameter när det gäller oenighet och bråk om boende. Det kan ju vara så att drömhuset var perfekt vid 1.3% ränta men är en olycka vid 4.25% ränta om man inte varit ekonomiskt förnuftig. Tycker inte man ska undervärdera det ekonomiska i ett bråk som uppstått om boendet. Det där som en del säger: vi äter gröt och makaroner, skippar bil och fricampar om vi måste. Bara vi har vårt drömhus..det tror jag inte rimmar så väl med alla när det väl händer.
Är man plötsligt i en sån sits så lär det krävas man håller ihop i nöd och lust. Om nån sen var lite tveksam från början t boendet så lär det negativa öka. T ex bråk om saker som är mer intressanta lägga pengar på för den ena parten.
Är man plötsligt i en sån sits så lär det krävas man håller ihop i nöd och lust. Om nån sen var lite tveksam från början t boendet så lär det negativa öka. T ex bråk om saker som är mer intressanta lägga pengar på för den ena parten.
Klicka här för att svara
