L Lopil skrev:
Vi har varit ihop länge. Så vi har försökt. Men, vi är i grunden olika människor med olika värderingar, däribland hus eller lägenhet. Jag har insett att ”lika barn leka bäst” är min melodi, får inte ut något av att vara olika och där skaver det. Huset och ekonmin bakom det låser oss dock fast av fel anledningar.
Ja, tyvärr sitter du ju fast i en ganska svår situation. Jag har själv varit i den när jag separerade från mitt x, vi hade varit ihop många år och äntligen köpt vår drömfastighet när det blev smärtsamt tydligt att det faktiskt bara var drömmen som hade hållit oss ihop. Nu var drömmen inte längre en dröm utan verklighet och vi ville inte ha samma verklighet.

I din situation så finns det ju i stort sett två alternativ. Antingen ta smällen nu eller skjuta upp den så länge som möjligt och hoppas att det löser sig.

Om du skjuter upp det, dvs ni bodelar inte fastigheten nu utan du kvarstår som ägare och låntagare, så kan du ju antingen hoppas på att priserna kommer att gå upp i framtiden eller att din fd partner träffar någon ny som vill köpa in sig istället för dig.

Personligen tror jag det kommer att dröja innan priserna går upp igen.
 
  • Gilla
Asso och 1 till
  • Laddar…
Känns som tråden blir en av många evighetstrådar utan TS medverkan, inte varit aktiv på 8 dagar.
 
F fusion skrev:
Känns som tråden blir en av många evighetstrådar utan TS medverkan, inte varit aktiv på 8 dagar.
Tråden triggar husmaffian som inte kan förstå att det inte är allas högsta dröm att tyna bort i ett hus
 
Hördu, du är på ByggaHUS så det är kanske inte så överraskande ;)

Tyna bort i hus, tyna bort i lägenhet, tyna bort på gatan. Jag vet vilket jag föredrar i alla fall.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
TheSwoopis och 15 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Tråden triggar husmaffian som inte kan förstå att det inte är allas högsta dröm att tyna bort i ett hus
Jag skiter i var TS väljer att tyna bort men TS ska inte förstöra livet för någon annan, sambon, för att TS har problem med sin egen personlighet!!! För mig och mitt ex var vi på väg att få drömmen, hittade det perfekta huset(pris/ planlösning/ läge/ grannar) och barn på gång men allt förändrades pga en Stroke( stor hjärnblödning) Idag sitter jag i rullstol förlamad på vänster sida och bor ensam i en 2:a. Men det är inte synd om mig, bara att vårt val att separera och sälja villan hade andra orsaker än TS...
 
  • Ledsen
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
S Sona2012 skrev:
Jag skiter i var TS väljer att tyna bort men TS ska inte förstöra livet för någon annan, sambon, för att TS har problem med sin egen personlighet!!! För mig och mitt ex var vi på väg att få drömmen, hittade det perfekta huset(pris/ planlösning/ läge/ grannar) och barn på gång men allt förändrades pga en Stroke( stor hjärnblödning) Idag sitter jag i rullstol förlamad på vänster sida och bor ensam i en 2:a. Men det är inte synd om mig, bara att vårt val att separera och sälja villan hade andra orsaker än TS...
Vi vet inte tillräckligt om TS eller dennes partner för att bilda oss någom uppfattning. Det är två i ett förhållande, och det är aldrig en som är ansvarig fullt ut för hur förhållandet går. Det är något jag lärt mig efter 18 år med samma kvinna
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vi vet inte tillräckligt om TS eller dennes partner för att bilda oss någom uppfattning. Det är två i ett förhållande, och det är aldrig en som är ansvarig fullt ut för hur förhållandet går. Det är något jag lärt mig efter 18 år med samma kvinna
Att man gemensamt är ansvarig för förhållandet har ingen ifrågasatt, men att bara dra utan att vilja försöka reda ut läget för att man blivit skitnödig är enbart den personens ansvar!!
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
S Sona2012 skrev:
Att man gemensamt är ansvarig för förhållandet har ingen ifrågasatt, men att bara dra utan att vilja försöka reda ut läget för att man blivit skitnödig är enbart den personens ansvar!!
Den andra personen kanske är helt ovillig kompromissa? Vad vet vi.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Hördu, du är på ByggaHUS så det är kanske inte så överraskande ;)

Tyna bort i hus, tyna bort i lägenhet, tyna bort på gatan. Jag vet vilket jag föredrar i alla fall.
Djupt kränkande mot oss som bor i bostadsrätt ;)
 
  • Haha
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Den andra personen kanske är helt ovillig kompromissa? Vad vet vi.
Vi vet inte, för TS har försvunnit när det blev för svårt... Och inget i det TS skrivit tyder på något försök att få en kompromiss . Bara att TS vill ... fast vet TS verkligen vad han vill??? Och när tänker han sluta fly när det tar emot? Vad blir TS lycklig av???
 
S Sona2012 skrev:
Vi vet inte, för TS har försvunnit när det blev för svårt... Och inget i det TS skrivit tyder på något försök att få en kompromiss . Bara att TS vill ... fast vet TS verkligen vad han vill??? Och när tänker han sluta fly när det tar emot? Vad blir TS lycklig av???
Finns inget som tyder på att TS är ensam i detta heller. Kan precis lika gärna vara hans partner som inte vill flytta närmare stan tex. Ren spekulation från båda håll
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vi vet inte tillräckligt om TS eller dennes partner för att bilda oss någom uppfattning. Det är två i ett förhållande, och det är aldrig en som är ansvarig fullt ut för hur förhållandet går. Det är något jag lärt mig efter 18 år med samma kvinna
Det tar inte 18 år att lära sig vem som är ansvarig för hur ett förhållande går. Det är alltid mannen.

I normalfallet är detta något man har med sig in i förhållandet, något man lär sig redan som barn.

Men för alla som inte redan vet är formeln för ett lyckat förhållande denna:

Om jag har fel säger jag ”förlåt”.
Om jag har rätt säger jag ”förlåt”.

Och för nödsituationer är det alltid klokt att ha en chokladgömma. Då kan man i även värsta fall köpa sig lite tid.

;)
 
Kilrain Kilrain skrev:
Det tar inte 18 år att lära sig vem som är ansvarig för hur ett förhållande går. Det är alltid mannen.

I normalfallet är detta något man har med sig in i förhållandet, något man lär sig redan som barn.

Men för alla som inte redan vet är formeln för ett lyckat förhållande denna:

Om jag har fel säger jag ”förlåt”.
Om jag har rätt säger jag ”förlåt”.

Och för nödsituationer är det alltid klokt att ha en chokladgömma. Då kan man i även värsta fall köpa sig lite tid.

;)
Att vara toffel är heller aldrig bra för förhållandet
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Att vara toffel är heller aldrig bra för förhållandet
Mmm, eller så inser man hur mycket man kommer undan med om man lämnar sin prestige vid dörren innan man träder in i ett förhållande. Båda ger, båda tar, men vad man ger och tar är olika saker.

När jag säger att frugan är mitt livs bästa boskapsköp skrattar hon och håller med, för hon är en ko. Och trivs med att vara en ko. :)
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Att vara toffel är heller aldrig bra för förhållandet
Är detta nått du läst dej till Malmgren eller skriver du om egna erfarenheter?
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.