E El-Löken66 skrev:
Vad har detta med någonting att göra?
Givetvis kan nollor vara svarta och vita, högst normalt.
Men inte i kabeln i inlägg #1 även om det så klart felaktigt förekommer.
Som sagt, är ingen elektriker, blev bara tvungen att googla vit nolla.

• Gilla
kwasibengt och 1 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Vad har detta med någonting att göra?
Givetvis kan nollor vara svarta och vita, högst normalt.
Men inte i kabeln i inlägg #1 även om det så klart felaktigt förekommer.
Ser du inte själv att du gång efter gång skriver emot dig själv?

Vit kan alltså inte vara nolla trots att det förekommer enligt ditt egna resonemang. Läs igen, det är dina ord.
Vit kan inte vara nolla. Ändå förekommer det.
Alltså har du fel, vilket du inte kommer erkänna. Nu slutar jag skriva inlägg i denna tråd, något jag borde slutat med för längesen. Varsågod Löken, du får sista ordet igen. :giggle:

Mikael_L
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Som sagt, är ingen elektriker, blev bara tvungen att googla vit nolla.
Ja det är lite olika saker när det gäller trefas eller enfas.
Idag när vi nästan alltid drar brun fas (oavsett om det är L1 L2 el L3) när det är enfas, så blir det de andra färgerna med om det är en trefaskabel (eller FK i rör).

Och samma förut, men dock ännu mer förvirrande då inte ens Neutral eller Skyddsjord hade entydigt bestämda färger, och kunde alltså byta betydelse lite här och var i samma anläggning.
Och förutom det så kunde det skilja sen mellan olika orter (inte bara kunde, utan det skiljde mellan olika orter, i enfasfallet är Svart fas vit neutral det vanligaste i Uppsala, men tydligen tvärsom i Stockholm).

• Gilla
kwasibengt och 2 till
  • Laddar…
E
Müssli Müssli skrev:
Ser du inte själv att du gång efter gång skriver emot dig själv?

Vit kan alltså inte vara nolla trots att det förekommer enligt ditt egna resonemang. Läs igen, det är dina ord.
Vit kan inte vara nolla. Ändå förekommer det.
Alltså har du fel, vilket du inte kommer erkänna. Nu slutar jag skriva inlägg i denna tråd, något jag borde slutat med för längesen. Varsågod Löken, du får sista ordet igen. :giggle:
Gul grön kan även vara fas men det ska vi väl heller inte rekommendera.
Givets färgerna som tillverkarna försett oss med ger oss dessa kort på hand att vit nolla inte kan förekomma med tanke på kombinationerna 4-5 ledare och TN-C/TN-S.

Men det förstår du nog nu.

Varför inte bara köpa en ny 5 ledare 6mm2 ?

De är 45-50:- metern

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
E
K Knight skrev:
Varför inte bara köpa en ny 5 ledare 6mm2 ?

De är 45-50:- metern
Kan det sparas några tusen så varför inte. Beroende på användningsområde såklart, 5G6 kan ju vara att föredra.

Men kabeln i sig har mycket kvar att ge, oavsett färger på ledaren.

Och jag kanske var för hård och kategoriskt innan, givetvis har rött, vitt och svart används som faser men skulle någon av någon anledning vilja ha vit som nolla i son trädgård är det kanske inte hela världen, den som ska skarva den i framtiden kanske ändå inte känner till de gamla standarderna, vi verkar ju vara ett utdöende släkte, och denne måste ju ändå kolla kabeländorna och då avvikelsen syns måste detta ringas ut i vanlig ordning.

En annan synpunkt kan ju vara att den turkosa är en form av blå som ju då logiskt passar bäst som nolla med dagens mått.

Men jag ger mig. Korrekt standard står angivet i inlägg #2, vill någon köra helt andra färger kommer det givetvis fungera lika bra, däremot kommer jag inte tumma på att skärmen ska användas till jord (PE).

Tycker det finns något fint med att behålla gamla kvalitetsgrejer, nu har vi lite avvikelser med färgerna men är det så att en 4kvmm är precis lagom så varför då inte köra med den.

I Annat fall kan ju 5G2,5 eller 5G6 vara lämpliga.

• Gilla
Mick13
  • Laddar…
Kan ni förklara för mig varför en elektriker tycker att det är ok att använda blå till tändtråd men samtidigt tycker att det är så himla viktigt med färgen i en 4-ledare?
Känns mycket farligare med blå tändtråd än udda färger vid en matarkabel.
Det är troligt att en okunnig person lagligen ansluter en ny lampsockel och gjör framtida lampbyte riskfyllt. Det är dock inte så troligt att man inte kontrollerar vilken funktion en ledare har när den är röd eller vit.

E El-Löken66 skrev:
Kanske i dina trakter, icke i dessa sydliga områden.

Blev en naturlig övergång från Rött-Gult-Grönt.

Kan säkert skilt lokalt över landet.
Det gjorde det fram till 1980 talet om jag minss rätt. Pratade om detta med gamla elektriker för något år sedan

E
J J Vos skrev:
Kan ni förklara för mig varför en elektriker tycker att det är ok att använda blå till tändtråd men samtidigt tycker att det är så himla viktigt med färgen i en 4-ledare?
Känns mycket farligare med blå tändtråd än udda färger vid en matarkabel.
Det är troligt att en okunnig person lagligen ansluter en ny lampsockel och gjör framtida lampbyte riskfyllt. Det är dock inte så troligt att man inte kontrollerar vilken funktion en ledare har när den är röd eller vit.
Hej Vos, förstår att det kan kännas farligt med en blå tändtråd för den som inte jobbar med el med det har förekommit sedan urminnes tider och är välkänt bland alla yrkespersoner. Detta är enbart tillåtet under vissa förutsättningar och inget någon strävar efter.

Men det är såklart inte motiverat att leta upp och byta alla dessa kablar ut elsäkerhetsperspektiv, men det vanligaste är väl att hempularen gör om sin värmekrets till ett 400V Schucko för allmänbruk.

Du kanske inte alls förstår vad jag menar men sak samma.

Det finns regler och standarder att följa, så länge alla gör detta så råder ordning.

Det finns en del fällor att få i gällande färger, rött förekommande som tändtråd och jord är väldigt lurigt för hempularen exempelvis.

Vad nu det har med denna tråd att göra.

M Mick13 skrev:
Det gjorde det fram till 1980 talet om jag minss rätt. Pratade om detta med gamla elektriker för något år sedan
Skulle du vilja utveckla det där med det gjorde det?

Eko09 Eko09 skrev:
Om jag tar och monterar den enligt R-S-T = L1-L2-L3= Röd-Svart-Vit samt grön som blå och skyddslindning som jord om jag monterar blå krympslang på vid båda ändar av kabeln samt grön/gul i båda ändar på PE-tråden så borde det väl funka? Kabeln skall monteras mellan huvudcentral och undercentral.
Det luriga är om någon gräver av kabeln och sedan skall skarva skadan.Men det går att få rätsida på det med genom att kontrollera centralens inkopling

E El-Löken66 skrev:
Hej Vos, förstår att det kan kännas farligt med en blå tändtråd för den som inte jobbar med el med det har förekommit sedan urminnes tider och är välkänt bland alla yrkespersoner. Detta är enbart tillåtet under vissa förutsättningar och inget någon strävar efter.

Men det är såklart inte motiverat att leta upp och byta alla dessa kablar ut elsäkerhetsperspektiv, men det vanligaste är väl att hempularen gör om sin värmekrets till ett 400V Schucko för allmänbruk.

Det finns regler och standarder att följa, så länge alla gör detta så råder ordning.

Det finns en del fällor att få i gällande färger, rött förekommande som tändtråd och jord är väldigt lurigt för hempularen exempelvis.

Vad nu det har med denna tråd att göra.

Skulle du vilja utveckla det där med det gjorde det?
Min poäng är att det inte kan vara så noga vilken färg L1 och L2 har om det är helt enligt reglerna att vara otydlig med färgsättning på tändtrådar som obehöriga faktiskt får koppla.

E El-Löken66 skrev:

Det har ingenting att gjöra med att det känns farligt för den som inte jobbar med el. Det är faktiskt farligt om någon som inte vet eller bryr sig byter lampsockel.
Jag tror även att det är mycket vanligare med felaktig anslutna lampor än 400v schucko eftersom 400v i schucko märks närmast omgående medans en strömförande edisongänga inte märks förän man byter lampan oförsiktigt.
Men du kanske inte alls förstår vad jag menar:)

E
J J Vos skrev:
Det har ingenting att gjöra med att det känns farligt för den som inte jobbar med el. Det är faktiskt farligt om någon som inte vet eller bryr sig byter lampsockel.
Jag tror även att det är mycket vanligare med felaktig anslutna lampor än 400v schucko eftersom 400v i schucko märks närmast omgående medans en strömförande edisongänga inte märks förän man byter lampan oförsiktigt.
Men du kanske inte alls förstår vad jag menar:)
Förstår inte vad det har med trådens ämne att göra nej, som var vilken färgstandard den typen av kabeln ska kopplas enligt och där det korrekta svaret var att turkos motsvarade gårdagens ljusblå och dagens blå som Neutralledare, även förklarat varför.

Trådskaparen förstår nog själv att det går att koppla trådarna exakt hur som helst och ändå få funktion men nu var det inte det som efterfrågades.

Men för all del, utveckla gärna fort resonemang med gängan.

Som du vet får inte blått vara annat än nolla i de dosor som innehåller nolla. Strömförande Edisongänga låter som någon äldre felkopplad modell men är din enda mätmetod att lampan är släckt kanske det var som så att nollan brötts istället för tändtråd.

Tror inte det är tillåtet att utföra något elarbete i hemmet utan en spänningsprovare, och tillhörande kunskaper att spänningsprova, då saknas grundläggande kunskaper och elektriker måste tillkallas.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.