T TechChad skrev:
Då måste du vara lite som Jesus. Med din födelse så såg du till att det blev ordning på torpen!
Äntligen någon som fattar.

E
Synd att det tramsas nästan var gång i dessa trådar tycker jag, korrekt svar fanns redan i inlägg #2 sen måste det ifrågasättas och konstras, hur ska TS veta vad som gäller.

Där angavs en korrekt färgordning enligt den standard som är känd för mig och mest logiska med hänsyn till nollans färg, helt okej ifall Elont vill skifta två faser, kanske så det gjordes i Surahammar, det säger jag inget om.

Men väldigt tröttsamt med det ständiga ifrågasättande och ryggdunkandet beroende vem inlägget kommer ifrån. Jag har jobbat med dylika kablar hundratals, kanske tusentals gånger och skulle inte yttra mig här ifall jag inte var 100% säker på vad som gällde.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
korrekt svar fanns redan i inlägg #2
Det svaret har ju fel benämning på faserna, så självklart måste diskussionen fortsätta tills det finns ett korrekt korrekt svar.

E
useless useless skrev:
Det svaret har ju fel benämning på faserna, så självklart måste diskussionen fortsätta tills det finns ett korrekt korrekt svar.
Det är inte fel benämning, det kallas idag L1-L2-L3.
R, S och T är mest kuriosa men såklart fortfarande förekommande i äldre anläggningar.
Bra att känna till, men inget att gå efter idag utan det ska köras med nya benämningar.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Mikael_L
E elmont skrev:
Faserna hade väl beteckningen R-S-T = L1-L2-L3=Röd-Svart-Vit
I Uppsala har jag funnit sådan här såsom trefas gruppledning med
Svart - vit - röd och
Svart - grön - röd
som L1, L2 och L3

Kanske har jag stött på röd-svart-grön också.
Det verkar åtminstone inte rått konsensus.

E
Mikael_L Mikael_L skrev:
I Uppsala har jag funnit sådan här såsom trefas gruppledning med
Svart - vit - röd och
Svart - grön - röd
som L1, L2 och L3

Kanske har jag stött på röd-svart-grön också.
Det verkar åtminstone inte rått konsensus.
Det du skriver med gruppledningar kan ju varit lite si och så med ifall du menar efter mätaren.

Det fanns även skillnader mellan standarder i respektive nätägares område, men då minst ett snäpp upp i area och minus den turkosa.

Men jag hävdar bestämt att den turkosa ska vara nolla och skärm jord, det är vad som är viktigast här.

Mikael_L
I denna kontaktor använde de i alla fall svart, vit och grön som faser.
Elkontaktor från HÄGGLUNDS med svarta, vita och gröna kablar för faser anslutna till skruvterminaler, etiketterad FRÅN och TILL.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
kwasibengt och 1 till
  • Laddar…
Som jag vill minnas mig redan ha antytt i denna tråd och annorstädes verkar det inte ha funnits någon tvingande regel eller standard under perioden 55-71 cirka, dvs från plastisoleringens födelse till standarden med gulgrön jord bla infördes 1971. Varje elverk verkar ha haft en egen standard, mer eller mindre hårt efterhållen, och varje elfirma, installatör och montör sina egna vanor och ovanor.
Jag var inte med på den tiden, men jag ser årsringarna.

• Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Och jag tror att den turkosa från begynnelsen var RÖD.

Mikael_L
Fotografen Fotografen skrev:
verkar det inte ha funnits någon tvingande regel eller standard under perioden 55-71 cirka, dvs från plastisoleringens födelse till standarden med gulgrön jord bla infördes 1971. Varje elverk verkar ha haft en egen standard, mer eller mindre hårt efterhållen, och varje elfirma, installatör och montör sina egna vanor och ovanor.
Det är exakt så det är, så man måste veta ortens egna gamla standard om det ska bli "rätt".
Jag plöjer genom lite gamla bilder, och hittar denna mätare
Elektrisk mätare och säkringspanel med kopplade färgade kablar i en installationscentral.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
E
E elmont skrev:
Och jag tror att den turkosa från begynnelsen var RÖD.
Hej Elont, om du tänker ett steg längre på de vanligt förekommande 3x10/10 och så vidare så ser du ju att där förekommer 3 färger som såklart användes som fas färg och PEN i skärmen.

Finns inget som går att diskutera angående detta.

E
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är exakt så det är, så man måste veta ortens egna gamla standard om det ska bli "rätt".
Jag plöjer genom lite gamla bilder, och hittar denna mätare
[bild]
Hej Mikael_L, det är RK, ingen kombination jag sett men verkar vara ett logiskt steg från Rött Gult Grönt.

E
Mikael_L Mikael_L skrev:
I denna kontaktor använde de i alla fall svart, vit och grön som faser.
[bild]
Ja Mikael_L och det är en intressant reflektion du gör, totalt orelaterade till trådens ämne men ändå.

När sagda markkabel kom in bakom mätaren satt det i ryggmärgen på installatörer ovana att jobba med blymantlade och koncentrisk skärmad kablar att röd skulle vara jord. Därav förekommer dessa feltänkt, har även stött på detta i blymantlade papperskablar men det är fel som sagt.

Mikael_L
Men det hela tycker jag till sist ramlar ner till att @Eko09 får kolla hur den andra änden är inkopplad, och göra likadant.

• Gilla
kanonkula och 1 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Hej Fotografen, du skriver om elverk och vita nollor.

Det är helt enkelt inte möjligt såvida ni inte körde 2-fassystem eller TN-S i edra lokalnät.
Det är erfarenheter förvärvade som anställd montör i en elfirma, arbetande under en behörig elektriker. Sedan om du inte tror på det så ja, det är ditt problem.
Lev väl.

• Haha
El-Löken66
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.