12 601 läst ·
87 svar
13k läst
87 svar
Fasfärg på markkabel
Synd att det tramsas nästan var gång i dessa trådar tycker jag, korrekt svar fanns redan i inlägg #2 sen måste det ifrågasättas och konstras, hur ska TS veta vad som gäller.
Där angavs en korrekt färgordning enligt den standard som är känd för mig och mest logiska med hänsyn till nollans färg, helt okej ifall Elont vill skifta två faser, kanske så det gjordes i Surahammar, det säger jag inget om.
Men väldigt tröttsamt med det ständiga ifrågasättande och ryggdunkandet beroende vem inlägget kommer ifrån. Jag har jobbat med dylika kablar hundratals, kanske tusentals gånger och skulle inte yttra mig här ifall jag inte var 100% säker på vad som gällde.
Där angavs en korrekt färgordning enligt den standard som är känd för mig och mest logiska med hänsyn till nollans färg, helt okej ifall Elont vill skifta två faser, kanske så det gjordes i Surahammar, det säger jag inget om.
Men väldigt tröttsamt med det ständiga ifrågasättande och ryggdunkandet beroende vem inlägget kommer ifrån. Jag har jobbat med dylika kablar hundratals, kanske tusentals gånger och skulle inte yttra mig här ifall jag inte var 100% säker på vad som gällde.
Det är inte fel benämning, det kallas idag L1-L2-L3.useless skrev:
R, S och T är mest kuriosa men såklart fortfarande förekommande i äldre anläggningar.
Bra att känna till, men inget att gå efter idag utan det ska köras med nya benämningar.
Det du skriver med gruppledningar kan ju varit lite si och så med ifall du menar efter mätaren.Mikael_L skrev:
Det fanns även skillnader mellan standarder i respektive nätägares område, men då minst ett snäpp upp i area och minus den turkosa.
Men jag hävdar bestämt att den turkosa ska vara nolla och skärm jord, det är vad som är viktigast här.
Som jag vill minnas mig redan ha antytt i denna tråd och annorstädes verkar det inte ha funnits någon tvingande regel eller standard under perioden 55-71 cirka, dvs från plastisoleringens födelse till standarden med gulgrön jord bla infördes 1971. Varje elverk verkar ha haft en egen standard, mer eller mindre hårt efterhållen, och varje elfirma, installatör och montör sina egna vanor och ovanor.
Jag var inte med på den tiden, men jag ser årsringarna.
Jag var inte med på den tiden, men jag ser årsringarna.
Det är exakt så det är, så man måste veta ortens egna gamla standard om det ska bli "rätt".Fotografen skrev:
verkar det inte ha funnits någon tvingande regel eller standard under perioden 55-71 cirka, dvs från plastisoleringens födelse till standarden med gulgrön jord bla infördes 1971. Varje elverk verkar ha haft en egen standard, mer eller mindre hårt efterhållen, och varje elfirma, installatör och montör sina egna vanor och ovanor.
Jag plöjer genom lite gamla bilder, och hittar denna mätare
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej Elont, om du tänker ett steg längre på de vanligt förekommande 3x10/10 och så vidare så ser du ju att där förekommer 3 färger som såklart användes som fas färg och PEN i skärmen.E elmont skrev:
Finns inget som går att diskutera angående detta.
Ja Mikael_L och det är en intressant reflektion du gör, totalt orelaterade till trådens ämne men ändå.Mikael_L skrev:
När sagda markkabel kom in bakom mätaren satt det i ryggmärgen på installatörer ovana att jobba med blymantlade och koncentrisk skärmad kablar att röd skulle vara jord. Därav förekommer dessa feltänkt, har även stött på detta i blymantlade papperskablar men det är fel som sagt.
Det är erfarenheter förvärvade som anställd montör i en elfirma, arbetande under en behörig elektriker. Sedan om du inte tror på det så ja, det är ditt problem.E El-Löken66 skrev:
Lev väl.