Den får du skala om, du har halverat arean på PE.Eko09 skrev:
Nu ska vi inte tala i allmänna ordalag för du får egentligen inte använda dessa färger vid nyinstallation men om vi tar tidsmaskinen så hade det vid ett visst geografiskt område kunnat installeras enligt följande:
R L1
V L2
S L3
T N
SKÄRM PE
Vilken färg får han inte använda? De har väl släppt röd igen?E El-Löken66 skrev:
Det kan jag förvisso hålla med om, men med den sortens kabel har jag sett både svart, vit och röd nolla...dock aldrig grön, men det behöver inte betyda att den inte funnits...jag hade troligen lagt vit nolla, men det beror lite på hur man valt färgerna i resten av anläggningen.E elmont skrev:
Som någon redan påpekat är färgerna inte rikigt kompatibla med modern standard, men ska man neka att använda en OK kabel? En annan diskussion, komplettera med märktejp...
Om jag tar och monterar den enligt R-S-T = L1-L2-L3= Röd-Svart-Vit samt grön som blå och skyddslindning som jord om jag monterar blå krympslang på vid båda ändar av kabeln samt grön/gul i båda ändar på PE-tråden så borde det väl funka? Kabeln skall monteras mellan huvudcentral och undercentral.
Hej, det låter okej, även om L2 och L3 i min värld är skiftade.Eko09 skrev:
Du behöver ingen blå krympslang, vid ändarna framgår funktionen, men inte fel att trä lite grön gult över skärmtråden, som du givetvis skalar med mer känsla, behövs inte krymp.
E El-Löken66 skrev:
Verkar som det varit standard häromkring ~55-71, vit nolla och svart fas, innan nya standarden kom med blå nolla och svart fas. I en sån kabel svart-grön-röd til faser, i en treledare svart-vit-röd till faser och manteln till "huvudnolla", det som heter PEN nuförtiden.
Sen är det rena vildavästern här, en sån som du skulle skita på sig.
Redigerat:
Det kommer gå alldeles utmärkt.Eko09 skrev:
Sen...lite OT, men har ni vildavästern hos er? El-löken undrar, han är lite speciell...?
Jag är helt övertygad om att det aldrig tillverkats kabel för lokalt ändamål utan kabeln är och har varit märkt lika i hela landet.E El-Löken66 skrev:
Jag vet inte hur vidsträckt din erfarenhet är men jag har jobbat från Tärnaby i norr till Vetlanda i söder och många många orter däremellan.
Jag har fortfarande sett olika val av färger i den typen av kablar, och dessa kunde vara synnerligen lokala och personliga som det verkar innan saker verkar ha stramats upp -71, (det år undertecknad fö är född).
Då måste du vara lite som Jesus. Med din födelse så såg du till att det blev ordning på torpen!Fotografen skrev: