E elmont skrev:
Nja, jag tror nog att kabelfabrikanterna anpassar sina färger allt efter den marknad som dom ska användas på. MEN det har förekommit parallellimport av kabel och där har det ibland dykt upp kablar ned lite "udda" färger.
Jag har köpt EQQ 4G1,5 från Elektroskandia med färgena grön/gul, brun, svart och grå. Det hade blivit fel, kabeln skulle till ett annat land egentligen. Så visst har du rätt i att det finns kabel med udda färger.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
T
Müssli Müssli skrev:
Jag har köpt EQQ 4G1,5 från Elektroskandia med färgena grön/gul, brun, svart och grå. Det hade blivit fel, kabeln skulle till ett annat land egentligen. Så visst har du rätt i att det finns kabel med udda färger.
Visst har ni rätt, men jag har ändå för mig att det är kabeltillverkaren som avgör färgordningen. Den kabeln som du fick var ju som du säger fellevererad, men skulle man nu använda den så ska man följa tillverkarens hänvisningar (sen kanske denna kabeln bryter mot några regler som gör att den inte får användas i sverige, men det är en helt annan sak).

E El-Löken66 skrev:
Okej. Men detta motsätts ju av länkat inlägg. Det du skriver gällande markkabel går helt enkelt inte ihop, detta har troligen Mikael_L och fotografen insett nu, därav tystnaden.

Men du vet bättre?

Varsågod och förklara.
Om du inte litar på vad jag skriver är det väl ingen idé att förklara. Jag har sett vit, svart och röd som nolla i centralmatningar. Jag har redan insett att du inte kommer lyssna och ta åt dig av vad som skrivs av andra än dig själv så det här känns meningslöst... Nu ska jag gräma mig över Sveriges förlust i finalen istället.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
E
Müssli Müssli skrev:
Här på västkusten har jag stött på vit som nolla ett flertal gånger.
Det enda rätta svaret är väl att på en sån gammal kabel kan vilken färg som helst vara nolla eftersom det inte fanns någon standard på den tiden. Skärmen ska vara jord men det hoppas jag alla vet.

Till Löken vill jag fråga om du inte har upptäckt att de enda trådarna som det tjafsas i är de där du har deltagit. Tänk lite på det.
Nej. Det är verkligen inte rätta svaret. Ska du jobba bland dessa kablar är det tvärviktigt att du lär dig vilken färgstandard som gällde vid den tiden i den regionen. Och att vitt är nolla är uteslutet.

E
Müssli Müssli skrev:
Om du inte litar på vad jag skriver är det väl ingen idé att förklara. Jag har sett vit, svart och röd som nolla i centralmatningar. Jag har redan insett att du inte kommer lyssna och ta åt dig av vad som skrivs av andra än dig själv så det här känns meningslöst... Nu ska jag gräma mig över Sveriges förlust i finalen istället.
Vad finns det att lyssna på, du svarade ju aldrig på mitt länkade inlägg.

Vi pratar inte om centralmatningar utan om exakt den kabeltyp som anges i inlägg #1 som uppges vara en EKKJ 4x4/4, inget annat.

Att detta inom installationssidan övergått till att rött används som jord osv har inget med den tillverkade kabeln att göra.

Mikael_L
E El-Löken66 skrev:
Nu uppstår en pinsam tystnad igen @useless @Fotografen @Mikael_L.
Alla ryggdunkningar till trots. :sweat:

Och ingen med kunskap inom ämnet vågar gå in och skriva av rädsla för att bli mobbade av ryggdunkarna.

Så då är det väl bättre vi låter @Fotografens felaktigheter stå kvar.
Nej.
Det hela beror på att det blir så dålig stämning i de trådar du yr in i och totalförstör, så vi håller käft en stund och hoppas att du kommer försvinna.
Det är ju i alla fall helt meningslöst att skriva något till dig, det är som att tala med en vägg med taggar på.
Jag snackar hellre med min katt!

• Gilla
  • Haha
kwasibengt och 8 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Nej. Det är verkligen inte rätta svaret. Ska du jobba bland dessa kablar är det tvärviktigt att du lär dig vilken färgstandard som gällde vid den tiden i den regionen. Och att vitt är nolla är uteslutet.
Suck. Det GÅR inte att lära sig vilken standard som fanns i regionen eftersom det inte fanns någon. Om det bara funnits en firma i regionen kanske det hade varit så men det skilde mellan olika firmor i samma region. "Och att vitt är nolla är uteslutet" skriver du. Återigen visar du att du tror jag ljuger. Det gör jag inte.

• Gilla
kwasibengt
  • Laddar…
E
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nej.
Det hela beror på att det blir så dålig stämning i de trådar du yr in i och totalförstör, så vi håller käft en stund och hoppas att du kommer försvinna.
Det är ju i alla fall helt meningslöst att skriva något till dig, det är som att tala med en vägg med taggar på.
Jaha.
Det var ju tråkigt. Ber om ursäkt för detta.

Men det betyder väl inte att felaktigheter inte får bemötas?

E
Müssli Müssli skrev:
Suck. Det GÅR inte att lära sig vilken standard som fanns i regionen eftersom det inte fanns någon. Om det bara funnits en firma i regionen kanske det hade varit så men det skilde mellan olika firmor i samma region. "Och att vitt är nolla är uteslutet" skriver du. Återigen visar du att du tror jag ljuger. Det gör jag inte.
https://www.byggahus.se/forum/threads/fasfaerg-pa-markkabel.404781/page-3#post-4061404

Förklara detta då.

Det du skriver att det inte finns standard inom en viss región skulle jag vilja avfärda som dravel men såklart möjligt att det kan vara så i någon region.

E El-Löken66 skrev:
[länk]

Förklara detta då.
Det går inte eftersom du har en annan kabel med färre ledare som referens. I "din" kabel är förmodligen skärmen PEN.

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
E
Müssli Müssli skrev:
Det går inte eftersom du har en annan kabel med färre ledare som referens. I "din" kabel är förmodligen skärmen PEN.
Och vilken ledare har då försvunnit in i skärmen?

Nu börjar jag känna mig lite hoppfull, har en tänkande människa äntrat tråden? :D

Mikael_L Mikael_L skrev:
Nej.
Min katt håller med.

• Gilla
Millox
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Och vilken ledare har då försvunnit in i skärmen?

Nu börjar jag känna mig lite hoppfull, har en tänkande människa äntrat tråden? :D
Jag fattar inte vad du yrar om men det kanske beror på mig.
Du skriver själv några inlägg upp:
Vi pratar inte om centralmatningar utan om exakt den kabeltyp som anges i inlägg #1 som uppges vara en EKKJ 4x4/4, inget annat.
Sen ska jag förklara vad som hänt med nollan i en helt annan typ av kabel.
När jag inte gör det så kan vit aldrig vara nolla i en EKKJ 4x4/4. Det låter ju logiskt. :crysmile:

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
E
Müssli Müssli skrev:
Jag fattar inte vad du yrar om men det kanske beror på mig.
Du skriver själv några inlägg upp:

Sen ska jag förklara vad som hänt med nollan i en helt annan typ av kabel.
När jag inte gör det så kan vit aldrig vara nolla i en EKKJ 4x4/4. Det låter ju logiskt. :crysmile:
Bra, det är detta som jag slagit fast och nu har du också förstått. Ett steg framåt.

Jag är ingen elektriker, men en enkel googling på 'vit nolla' hittar följande på Wikipedia:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Starkström
Tabell som visar färgkodningar för elinstallationer, inklusive skyddsjord och fasledare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som sagt, är ingen elektriker så jag kan vara helt ute och cykla här......

• Älska
kwasibengt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.