Hej.
Mitt hus kom med ett dubbelgarage. Byggår 1969, plåtfasad och eternittak. Taket läcker på några ställen.
Förra året tog jag bort en hel del mossa från det, dvs det jag kom åt från stege. Kan bara konstatera att det är ganska många sprickor. Resultatet av mossa och is antar jag.
Har någon några tips på något man kan kleta på som en provisorisk lagning?
Förra vintern var det inte ett så stort problem men från att garaget var ganska tomt så har det nu fyllts med prylar utan att jag riktigt förstår hur det gått till.
Mitt hus kom med ett dubbelgarage. Byggår 1969, plåtfasad och eternittak. Taket läcker på några ställen.
Förra året tog jag bort en hel del mossa från det, dvs det jag kom åt från stege. Kan bara konstatera att det är ganska många sprickor. Resultatet av mossa och is antar jag.
Har någon några tips på något man kan kleta på som en provisorisk lagning?
Förra vintern var det inte ett så stort problem men från att garaget var ganska tomt så har det nu fyllts med prylar utan att jag riktigt förstår hur det gått till.
Har passerat datumet för ett tag sen. Lägg ut ny ströläkt 22 X 95, skuva fast i taket och bärläkt på det och sedan plåt TP 20 i hela längder så blir det tätt och bra.Gärna då med lite överskjutnde framför portarna och baksida + gavlar. Då skyddas alla sidor.
Det med tillfällig tätning, TJA det går med vad som helst i tätgucka, men kommer inte att hålla någon längre tid, då det inte fäster utan absolut rengörning.
Det med tillfällig tätning, TJA det går med vad som helst i tätgucka, men kommer inte att hålla någon längre tid, då det inte fäster utan absolut rengörning.
Att då göra en lång historia kort. Placera om grejerna i garaget, så dom inte står under takdropp. Kan med fördel inköpas en lättpress på billiga varuhuset och lägga över. Då klarar du vårens tö, på vintern är det fruset.U umk74 skrev:
Jag skulle använt denna tätningstejp för tillfällig lagning..
https://www.bauhaus.se/tatningstejp-tecca-lagningstejp-bitumentejp-100mmx10m
https://www.bauhaus.se/tatningstejp-tecca-lagningstejp-bitumentejp-100mmx10m
Klicka här för att svara