Hej.
Mitt hus kom med ett dubbelgarage. Byggår 1969, plåtfasad och eternittak. Taket läcker på några ställen.
Förra året tog jag bort en hel del mossa från det, dvs det jag kom åt från stege. Kan bara konstatera att det är ganska många sprickor. Resultatet av mossa och is antar jag.
Har någon några tips på något man kan kleta på som en provisorisk lagning?

Förra vintern var det inte ett så stort problem men från att garaget var ganska tomt så har det nu fyllts med prylar utan att jag riktigt förstår hur det gått till.

• Dubbelgarage med plåtfasad och eternittak från 1969, sett framifrån med stängda garageportar och omgivande grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Eternittak på ett dubbelgarage med synlig mossa och sprickor, omgiven av gröna buskar och träd. Taken är del av en diskussion om provisorisk lagning.
    Skapa konto
  • Eternittak med sprickor och mossbeläggning från ett dubbelgarage byggt 1969. Taket uppvisar tydliga tecken på slitage och skador.
    Skapa konto
Har passerat datumet för ett tag sen. Lägg ut ny ströläkt 22 X 95, skuva fast i taket och bärläkt på det och sedan plåt TP 20 i hela längder så blir det tätt och bra.Gärna då med lite överskjutnde framför portarna och baksida + gavlar. Då skyddas alla sidor.
Det med tillfällig tätning, TJA det går med vad som helst i tätgucka, men kommer inte att hålla någon längre tid, då det inte fäster utan absolut rengörning.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Jag hade velat göra något åt taket i år men det var inte bara garagetaket som behövde omsorg så det hanns inte med.
Tanken var att det bara skulle hålla över vintern.
Sedan är jag helt med på din lösning för att byta taket.

U umk74 skrev:
Jag hade velat göra något åt taket i år men det var inte bara garagetaket som behövde omsorg så det hanns inte med.
Tanken var att det bara skulle hålla över vintern.
Sedan är jag helt med på din lösning för att byta taket.
Att då göra en lång historia kort. Placera om grejerna i garaget, så dom inte står under takdropp. Kan med fördel inköpas en lättpress på billiga varuhuset och lägga över. Då klarar du vårens tö, på vintern är det fruset.

Det finns membran som man kan pensla på betong som du skulle kunna använda. Lättare än att försöka foga sprickorna

Finns det något undertak eller är skivorna synliga från insidan?

Skivorna är synliga från insidan.

U umk74 skrev:
Skivorna är synliga från insidan.
ska det bara var över vintern kan du lägga på en pressening och fästa den väl.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.