Byggahus.se
Jag sitter med en enklare fasadritning som jag ritar med papper och penna.

Problemet är att de två huskropparna ligger med en vinkel mot varandra.

Hur ritar man enklast? Vinkla en byggnad på ritningen? Båda? Hur mäter man ut och ritar rätt? Finns det någon bra hjälp att tillgå?

• Gilla
MH1001
  • Laddar…
Man ritar alltid fasaderna från respektive håll. Normalt har man allså fyra fasader på en ritning. Hur de olika byggnadskropparna ligger i förhållande till varandra brukar framgå av planritningen. Hela byggnadens orientering i väderstreck framgår av situationsplanen. Om man vill förtydliga ett mer svårbegripligt sammanhang kan man rita ett perspektiv.

• Gilla
Carl Andersson och 1 till
  • Laddar…
Jag var otydlig, Självklart gäller det du säger när huskroppar ligger i 90 graders vinkel mot varandra. Då blir det väldigt enkelt att rita fasad från samtliga fyra håll.

I det här fallet ligger två huskroppar med 35 graders vinkel mot varandra, och när den ena huskroppen ritas framifrån måste den andra huskroppen ritas tredimentionellt så man ser både kortsida och delar av en långsidan.

Då uppstår problematiken hur man räknar för att vinklarna ska stämma.

J justusandersson skrev:
Man ritar alltid fasaderna från respektive håll. Normalt har man allså fyra fasader på en ritning. Hur de olika byggnadskropparna ligger i förhållande till varandra brukar framgå av planritningen. Hela byggnadens orientering i väderstreck framgår av situationsplanen. Om man vill förtydliga ett mer svårbegripligt sammanhang kan man rita ett perspektiv.

Det är fråga om att tillämpa grundläggande projektionslära. Dra en linje parallell med en av fasaderna på en planritning. Dra sedan hjälplinjer vinkelrätt mot denna linje som träffar på gränspunkterna för fasadslut, fönsteröppningar osv på den 35 graders vridna huskroppen. Använd hjälplinjernas läge för att konstruera fasadritningen. Se bifogade enkla illustration.
Projektion.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.