K Kurt-olsson skrev:
Tror ni dessa blir bra som ventiler på fasaden? Kommer köra på 12,5cm x 12,5cm
Hur fasen installerar man dem? Finns inga skruvhål bara en flärp man kan vika…
Ville du inte ha rostfritt?
 
F Fluxor skrev:
Ville du inte ha rostfritt?
Absolut, det måste det vara. Är inte dessa rostfria?
 
K Kurt-olsson skrev:
Absolut, det måste det vara. Är inte dessa rostfria?
Nej, de är galvaniserade.

Exempelvis den här huven är rostfri.
 
K Kurt-olsson skrev:
Den här är varmförzinkad. Kan jag använda denna? Vad är skillnad på förzinkad och rostfritt? Vill inte ha fula fläckar. Fattar inte hur allt inte kan vara rostfritt idag…

[länk]
Priset är rätt avgörande.
 
600 spänn för en ventil. Det var inte lite pengar för lite plåt. Är alla rostfria så dyra då antar jag?
 
K Kurt-olsson skrev:
600 spänn för en ventil. Det var inte lite pengar för lite plåt. Är alla rostfria så dyra då antar jag?
Ska den sitta i femtio år kanske det är överkomligt?
 
F Fluxor skrev:
Ska den sitta i femtio år kanske det är överkomligt?
Jo så är det. Skulle hellre vilja ha enklare galler dock.
 
K Kurt-olsson skrev:
600 spänn för en ventil. Det var inte lite pengar för lite plåt. Är alla rostfria så dyra då antar jag?
Rostfritt är betydligt dyrare än förzinkning/galvning, men också bättre, framförallt vid kusten.

Men i det stora hela, vad gör 50 mot 500 pix för några ventiler? Dumt att snåla, framförallt på höjder där man inte bara kan byta på en kafferast.

Måste de vara i metall?
https://www.bauhaus.se/fresh-utvandigtgaller-150x150

Aluminium rostar ju inte heller.
https://www.bauhaus.se/fresh-galler-155x155-alu

Men sedan beror det lite på vad för stos du har bakom vad som är enklast att fästa och ev få tätt.
 
Den sista i aluminium är perfekt! Den har också skruvhål och enkel att installera. Det är ju en falsad panel jag ska täcka så det kommer ju bli en glipa. Men samtidigt är det nära taket med överhäng på 50cm… vad tror ni? Bara att skruva upp med panelskruv?
 
Såhär ser det ut nu med de hål jag sågat ut.
 
  • Gavelspets på hus, två fönster, ser ut som ett ansikte, disig himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K Kurt-olsson skrev:
Såhär ser det ut nu med de hål jag sågat ut.
Är det ventilationshål till kallvind? I så fall är det bara att skruva fast vad som passar rent fysiskt och som ser schysst ut!
 
G Gunnar Johansson69 skrev:
Är det ventilationshål till kallvind? I så fall är det bara att skruva fast vad som passar rent fysiskt och som ser schysst ut!
Yes! Det är kallvind/oisolerad.
Tack för svar, uppskattas!
 
Exakt dom som du tog fram på jem&fix var det jag menade igår när jag skrev att alu funkar 👍

Jag satte såna. Smidiga, rostar inte och fyller sin funktion och inte är dom dyra heller.

Målade förövrigt ändträt innan jag skruvade dit dom. Vet inte om det behövs, men det kändes bättre.
 
  • Gilla
Kurt-olsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.