Hallå.

Är rätt ny här med inlägg men följt denna sajt länge. Har stort intresse av snickeri byggvård etc och gillar att arbeta på mitt hus från 77.

Nu ska jag byta fasad så tänkte starta denna tråd för att dokumentera samt ställa lite frågor i. Moderator får gärna flytta tråden om den ligger fel.

Min första fråga är hur ni skulle göra med förankringen av ställningen medans ni byter panel? Har hyrt ställningen som år superstabil och jag använder fallsele på de två översta plattformarna (ja jag är overkill när det gäller säkerhet hehe)

Ska jag sätta förankringen snett åt vänster i de nya panelerna eller skruva bort och arbeta fram my panel och förankra ”rätt fram”. Ställningen är förankrad på 6 ställen men jag tror inte jag vill arbeta på den utan förankring på två ställen och skruva fast 2-3 brädor? Eller är jag bara överdrivet nojig?
 
  • Byggnadsställning vid hus, stege, vit träsiding, soligt, renoveringsarbete pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade nog bara 'strävat' ställningen utåt..
 
Vet inte om jag förstår riktigt. Strävat ställningen? Alltså flyttat hela ställningen?
Jag hyrde ställningen så jag kan själv inte sätta ihop den eller flytta den.

Min plan var att förankra ”snett”.

På mittenställningen måste jag göra två åt gången, så där blir det lite viktigare. De som är ensamma på kanterna kan man bara ta bort, sätta upp ny panel och skruva tillbaka sen.
 
  • Solsken genom fönster, skugga av handtag, träpanel och markerade ställen, nästan som ett korsord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K Kurt-olsson skrev:
Vet inte om jag förstår riktigt. Strävat ställningen? Alltså flyttat hela ställningen?
Jag hyrde ställningen så jag kan själv inte sätta ihop den eller flytta den.

Min plan var att förankra ”snett”.

På mittenställningen måste jag göra två åt gången, så där blir det lite viktigare. De som är ensamma på kanterna kan man bara ta bort, sätta upp ny panel och skruva tillbaka sen.
Han menar nog att han skulle ha satt långa rör från ställningens överdel snett ner mot marken. Är ställningen hyrd inklusive montage är detta inte ett rimligt alternativ.

En så lite ställning som du har är inte beroende av riktningen på förankringsrören. Att flytta öglan så att förankringsröret sitter snett är inga problem i detta läge.
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Tack stubai för ditt svar. Ställningen är även strävad och jag tycker också att jag kan förankra snett utan problem, kommer köra på det så tack!

Dock är jag väldigt höjdrädd så det blir läskigt när ställningen inte riktigt är lika stabil just när jag skruva bort och flytta förankringen men det är ju mitt problem liksom haha.
 
K Kurt-olsson skrev:
Tack stubai för ditt svar. Ställningen är även strävad och jag tycker också att jag kan förankra snett utan problem, kommer köra på det så tack!

Dock är jag väldigt höjdrädd så det blir läskigt när ställningen inte riktigt är lika stabil just när jag skruva bort och flytta förankringen men det är ju mitt problem liksom haha.
Jag jobbade som ställningsbyggare i några år och råkade ut för diverse mindre bra lösningar när jag kom ut för att riva ställningar.
En del hade helt enkelt skruvat bort alla förankringar. Ibland var det så illa att jag vägrade gå upp på ställningen innan åtminstone hälften av alla förankringarnvar återmonterade.

Flyttar du en förankring åt gången behöver du inte vara det minsta orolig.
Jobbar du på ställningen varje dag kommer din höjdrädsla minska avsevärt på några dagar.
 
  • Gilla
Nyblivenhusägare123 och 2 till
  • Laddar…
6st låter som overkill. 3st räcker gott.
Riv allt där inte förankringarna sitter, sen lossar du en förankring, river den brädan, sätter tillbaka förankringen och tar nästa.

Sen på med nya panelen, lossa en förankring i taget och ankra på nya panelen.

När du är klar, så täljer du till en pinne som du slår in i hålet, tar multiverktyg och kapar jäms med panelen. Syns inte efter målning.
 
Tack för svar! Tack för hur jag gör med borrhålen. Min plan var innan att köra med fog men då bättre att plugga.

Jag är mr overkill när det gäller överdimensionering och säkerhet. Det är verkligen det som skiljer mig som amatör mot proffsen. Allting tar oftast 3x längre tid när jag jobbar men det blir bra resultat och tycker man det är kul så är tiden oftast inga problem.

Har sjukt roligt just nu, så skönt att ha något att göra på semestern så man inte hamnar i soffan och glor på tv.
 
  • Gilla
helrob och 3 till
  • Laddar…
Ohchips Ohchips skrev:
6st låter som overkill. 3st räcker gott.
Riv allt där inte förankringarna sitter, sen lossar du en förankring, river den brädan, sätter tillbaka förankringen och tar nästa.

Sen på med nya panelen, lossa en förankring i taget och ankra på nya panelen.

När du är klar, så täljer du till en pinne som du slår in i hålet, tar multiverktyg och kapar jäms med panelen. Syns inte efter målning.
Har tyvärr två förankringar på samma längd av panel. Men jag gör som du säger fast jag sätter en förankring snett medans den andra är borta. På så vis har jag bara en bortkopplad åt gången.
 
  • Gilla
Ohchips
  • Laddar…
K Kurt-olsson skrev:
Har tyvärr två förankringar på samma längd av panel. Men jag gör som du säger fast jag sätter en förankring snett medans den andra är borta. På så vis har jag bara en bortkopplad åt gången.
Den nedre av de två behöver du inte om den övre sitter kvar.
 
  • Gilla
Ohchips och 1 till
  • Laddar…
S Stubai skrev:
Den nedre av de två behöver du inte om den övre sitter kvar.
Tack!
 
Så visuellt najs att byta fasad! Blir så bra!
 
  • Modernt hus med triangulär form, ställningar, bil i förgrunden, blå himmel, träd och staket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
JeppeMcKenzie och 3 till
  • Laddar…
Ska måla det fula mexiteglet sen med. :)
 
  • Gilla
Ohchips
  • Laddar…
Förbi en förankring :)
 
  • Borr används för att skruva in skruv i en vitmålad träpanelvägg, arbete pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
saiter och 2 till
  • Laddar…
Kämpa på! Blir grymt när det är klart.

Jag gör samma sak hemma just nu, men med en våning till. Har fyra förankringar precis under midjan och två till ovanför fönsterna på andra våning.

Sjukt stabil jämfört med rullställning jag använt tidigare!
 
  • Ställning runt hus, renovering eller målning, grönt häck, blå himmel med moln.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
saiter och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.