klosp11
K Kurt-olsson skrev:
Har förklarat tidigare i tråden varför jag valde skruv. Det finns för och nackdelar. En nackdel kan vara att det är besvärligt att lossa panel i efterhand. Men det är även besvärligt med spik. Kan tom gå enklare ibland med skruv.
Jag bytte vindskivorna förra året och använde mig av a4 panelskruvor där istället för spik. Gillar mycket mer att skruva. Jag förborrade till och med. Sitter fantastiskt ett år senare. Och det du gjord nu sitter såklart minst 10 år from nu. Och behöver man byta något fram med multiverktyg även om det är jobbigt. Jag målade ordentligt över skruvorna minst 4ggr. Så oroa dig inte om skuvorna i alla fall!
 
  • Gilla
Kurt-olsson
  • Laddar…
klosp11 klosp11 skrev:
Jag bytte vindskivorna förra året och använde mig av a4 panelskruvor där istället för spik. Gillar mycket mer att skruva. Jag förborrade till och med. Sitter fantastiskt ett år senare. Och det du gjord nu sitter såklart minst 10 år from nu. Och behöver man byta något fram med multiverktyg även om det är jobbigt. Jag målade ordentligt över skruvorna minst 4ggr. Så oroa dig inte om skuvorna i alla fall!
Vindskivorna är monterade av företaget som la om taket och mina är också skruvade. Tanken är att fasaden skall sitta 40+ år om man målar och underhåller den på ett bra sätt. Får se om det är realistiskt, time will tell. :)

Men min gamla fasad var från 1990 och hade nog kunnat leva vidare 5-10år till utan att göra skador på huset.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
K Kurt-olsson skrev:
Men min gamla fasad var från 1990 och hade nog kunnat leva vidare 5-10år till utan att göra skador på huset.
En rätt monterad stående panel klarar sig minst en mansålder, jag har till och med panel från artonhundratalet på nått hus..

Jag har svårt att förstå att man väljer mtrl som måste bytas så frekvent, är det inte bättre att göra det ordentligt en gång och välja montagesätt (och färg) som gör att huset åldras med behag?
 
  • Gilla
nikasp och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
En rätt monterad stående panel klarar sig minst en mansålder, jag har till och med panel från artonhundratalet på nått hus..

Jag har svårt att förstå att man väljer mtrl som måste bytas så frekvent, är det inte bättre att göra det ordentligt en gång och välja montagesätt (och färg) som gör att huset åldras med behag?
Tur att det börjar bli mer modernt att återanvända och ta hand om det man har mer än att man hela tiden ska ha nytt.

Jag är sjukt nöjd att jag valde att spara alla droppbleck. Var bara att skrapa ordentligt och måla på så såg de ju ut som nya.

Ju fler projekt man gör desto mer ser man fler möjligheter att restaurera och behålla. :)
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
nikasp
K Kurt-olsson skrev:
Har förklarat tidigare i tråden varför jag valde skruv. Det finns för och nackdelar. En nackdel kan vara att det är besvärligt att lossa panel i efterhand. Men det är även besvärligt med spik. Kan tom gå enklare ibland med skruv.
Orkade inte läsa hela men jag har rivit en del inne och ute och det tar en jäkla tid jämfört med att lossa med kofot. Men det är enkelt och tyst att skruva (om man inte kör knack).
klosp11 klosp11 skrev:
Jag bytte vindskivorna förra året och använde mig av a4 panelskruvor där istället för spik. Gillar mycket mer att skruva. Jag förborrade till och med. Sitter fantastiskt ett år senare. Och det du gjord nu sitter såklart minst 10 år from nu. Och behöver man byta något fram med multiverktyg även om det är jobbigt. Jag målade ordentligt över skruvorna minst 4ggr. Så oroa dig inte om skuvorna i alla fall!
Jag tror inte att du har rivit och renoverat? Jag bytte ca 60 breda brädor, 25-50 cm, på takfallet på vårat gamla 1850-talstorp. Går ju toppen att lossa med kofot när det är spikat men hade tagit en vecka och mycket som gått sönder om jag behövt bryta bort. Skönt även att kunna lossa foder och annat och återanvända.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
nikasp
klosp11 klosp11 skrev:
Jag bytte vindskivorna förra året och använde mig av a4 panelskruvor där istället för spik. Gillar mycket mer att skruva. Jag förborrade till och med. Sitter fantastiskt ett år senare. Och det du gjord nu sitter såklart minst 10 år from nu. Och behöver man byta något fram med multiverktyg även om det är jobbigt. Jag målade ordentligt över skruvorna minst 4ggr. Så oroa dig inte om skuvorna i alla fall!
Det är ju smidigt att montera och moderna skruv förborrar ju också. Det är när man ska renovera om 20-40 år det blir galet jobbigt när man måste bryta sönder panelen för att få bort den. Är det spikat kan man enkelt lossa, fixa och spika tillbaka.
 
  • Gilla
marm
  • Laddar…
Jag skojar inte… Det har regnat en hel vecka bara för att jag ska måla. Fy fan alltså. Skitväder!
 
K Kurt-olsson skrev:
Jag skojar inte… Det har regnat en hel vecka bara för att jag ska måla. Fy fan alltså. Skitväder!
Äh, det har varit ganska bra väder för slamfärg, lagom fuktigt och inget slagregn.

Har du @Kurt-olsson valt en färg som inte passar för vanlig svensk sommar?
 
Satan… i gatan… 8h i sträck. Klar med en strykning. Färgen räckte alltså precis tillbsista brädan. Helt sjukt!

Vilket lyft!!!

Då är det en strykning kvar med.
 
  • Hus med byggnadsställningar under en blå himmel vid skymningen. Fönster syns, gröna buskar och ett staket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
SC Aero och 5 till
  • Laddar…
Projekt fasad klart!

Helt slut. Hade sån noja med vädret annars hade man kunnat softa lite mer när man målade. :)
 
  • Hus i ställningar, möjlig renovering, bil framför, dimmig himmel, grönska, bostadsområde.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Gunnar Johansson69 och 1 till
  • Laddar…
K Kurt-olsson skrev:
Projekt fasad klart!

Helt slut. Hade sån noja med vädret annars hade man kunnat softa lite mer när man målade. :)
Grymt. Glöm inte fylla hålen med ex Tec7 och dra på lite färg från ställningsinfästningen när den rivs.
 
  • Gilla
Kurt-olsson
  • Laddar…
G Gunnar Johansson69 skrev:
Grymt. Glöm inte fylla hålen med ex Tec7 och dra på lite färg från ställningsinfästningen när den rivs.
Tackar! Har köpt träpluggar som jag tänkte tälja lite och trycka in och måla. Funkar?
 
K Kurt-olsson skrev:
Tackar! Har köpt träpluggar som jag tänkte tälja lite och trycka in och måla. Funkar?
Absolut. Men tänk att det tar lite tid att tälja till. Trycka i. Såga bort det som sticker ut. Ställningsmontörerna river fort! Eller tänker du att du ta det från stege efteråt?

Jag körde in fogpistolen. Tryckte in Tec7. Drog till med tummen. Slängde på färg. Tog inte många sekunder per hål.
 
G Gunnar Johansson69 skrev:
Absolut. Men tänk att det tar lite tid att tälja till. Trycka i. Såga bort det som sticker ut. Ställningsmontörerna river fort! Eller tänker du att du ta det från stege efteråt?

Jag körde in fogpistolen. Tryckte in Tec7. Drog till med tummen. Slängde på färg. Tog inte många sekunder per hål.
Ska be om ett datum när de kommer så kan jag ta ur 4/6 förankringar innan och göra de sista två medans de håller på att montera. Det är planen. Har dock byggfog som jag köpte, kanske enklare… hm…
 
Lite off topic…

Men fasen vad man mår bra när man jobbar med ett projekt som detta. När man har ett tydligt mål och lite repetitivt men ändå omväxlande arbete i stor mängd framför sig.
Så gott att vara fysiskt trött med på kvällen med. Sover som ett barn.


Någon mer som känner igen sig?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.