Tjena, Marcus heter jag, studerar just nu inom fastighetsteknik/driftteknik-branschen, den här informationen ska jag använda till mitt examensarbete. Jag började med att gå dörr till dörr men det gav lite resultat baserat på tiden som jag var tvungen att investera, då det inte finns tillräckligt med tid för att fortsätta med dörr till dörr så har jag valt att vända mig till forum och sociala medier.
Jag har varigt inne och kikat här förr och hittat en del svar då som hjälpt mig hitta vidare.
Bifogar en länk här som leder till ett frågeformulär i google docs. Än en gång så påpekar jag att detta är framförallt riktat mot villaägare.
Jag hade uppskattat om ni svarat på alla frågor, där finns en del kostnads frågor också, där behöver jag bara ett ungefärligt svar. I grund och botten svarar ni på de frågor ni känner för att svara på.
Har ni frågor och funderingar så kommer jag göra mitt bästa för att besvara dom!
Tack på förhand!
Länken: https://docs.google.com/forms/d/e/1...Yk-3Ans-izy66LU6Ig4lDkfiQ/viewform?usp=dialog
Jag har varigt inne och kikat här förr och hittat en del svar då som hjälpt mig hitta vidare.
Bifogar en länk här som leder till ett frågeformulär i google docs. Än en gång så påpekar jag att detta är framförallt riktat mot villaägare.
Jag hade uppskattat om ni svarat på alla frågor, där finns en del kostnads frågor också, där behöver jag bara ett ungefärligt svar. I grund och botten svarar ni på de frågor ni känner för att svara på.
Har ni frågor och funderingar så kommer jag göra mitt bästa för att besvara dom!
Tack på förhand!
Länken: https://docs.google.com/forms/d/e/1...Yk-3Ans-izy66LU6Ig4lDkfiQ/viewform?usp=dialog
Redigerat:
På fråga två borde det finns ett fritext fält
Det jag renoverade först av allt var elen i huset .. sen taket ...
Fråga 6 ... iom att man renoverar i omgångar över åren ... är det bara själva aktiva "renoveringstiden" eller total tid?
Det jag renoverade först av allt var elen i huset .. sen taket ...
Fråga 6 ... iom att man renoverar i omgångar över åren ... är det bara själva aktiva "renoveringstiden" eller total tid?
Tjena,M MrDizzy skrev:
Första frågan: Ja, jag funderar om jag skulle ha med fritext på alla eller bara vissa, men det slutade såhär då jag vill att folk väljer av dom färdiga svaren. Eftersom det redan är en påbörjad undersökning så skulle jag vilja undvika att ändra den nu, men kommer det fler liknande frågor så får jag göra något åt det.
Andra frågan: den aktiva renoverings tiden tänkte jag. Skulle inget av förvalen passa så kan man skriva fritt. Det finns dom som renoverar i åratal men jag tänker mer på projekten som har fått ett avslut.
Uppskattar och tackar för din åsikt!
Det första vi gjorde var byte av tvätt och tork. Kan ju ses som energieffektivisering till viss del.
Sen prioriterar man väl att få upp tapeter på innerväggar innan man byter en fungerande LLVP. Man behöver lite tid för att lära sig husets svagheter. Efter nåt år bytte vi FTX till en roterande med 85% effektivitet istället för 60% (plattvärmeväxlare)
Vår LLVP fyller 16år och fyller sin funktion att producera 95% av värmebehovet fortsatt. Skulle vi byta största fönstret har vi fått offert på 110.000kr. När man köper energi för 9000kr/år + 21.000kr nät så är det ju inte lönsamt med så många investeringar som ger 2-3% besparing på totalen...
Sen prioriterar man väl att få upp tapeter på innerväggar innan man byter en fungerande LLVP. Man behöver lite tid för att lära sig husets svagheter. Efter nåt år bytte vi FTX till en roterande med 85% effektivitet istället för 60% (plattvärmeväxlare)
Vår LLVP fyller 16år och fyller sin funktion att producera 95% av värmebehovet fortsatt. Skulle vi byta största fönstret har vi fått offert på 110.000kr. När man köper energi för 9000kr/år + 21.000kr nät så är det ju inte lönsamt med så många investeringar som ger 2-3% besparing på totalen...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Klicka här för att svara