11 031 läst ·
46 svar
11k läst
46 svar
Fasadmätarskåp
Sida 1 av 4
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Är sugen på att flytta ut huvudsäkringar och elmätare i ett fasadmätarskåp för att slippa massa saker på källarväggarna. Har lite utrymmesproblem där jag vill sätta skåpet och frågade därför Ellevio om jag skulle kunna sätta ett stolpmätarskåp på huset istället, då det skulle passa bättre. Fick då följande svar:
”Det måste vara ett mätarskåp som är anpassat för montering på fasad, alltså ett fasadmätarskåp. Det är både tillåtet att ha utanpåliggande och infällda fasadmätarskåp så länge de uppfyller svensk standard och våra tekniska anvisningar.”
Enligt mig är ett stolpmätarskåp i stort sett samma sak fast lite andra proportioner. Vad tror ni, borde jag kolla med Ellevio igen och hoppas att kundtjänst och jag inte fann varandra, eller kan jag glömma idén om stolpskåp?
”Det måste vara ett mätarskåp som är anpassat för montering på fasad, alltså ett fasadmätarskåp. Det är både tillåtet att ha utanpåliggande och infällda fasadmätarskåp så länge de uppfyller svensk standard och våra tekniska anvisningar.”
Enligt mig är ett stolpmätarskåp i stort sett samma sak fast lite andra proportioner. Vad tror ni, borde jag kolla med Ellevio igen och hoppas att kundtjänst och jag inte fann varandra, eller kan jag glömma idén om stolpskåp?
Jag försökte med detsamma med Vattenfall i Sörmland. Fick nej på stolpskåp så elektrikern ville inte sätta upp det. Intressant hade varit att montera ett stolpskåp och låta elektrikern färdiganmäla det. Skulle då Vattenfall elektriker vägrat att inte koppla in det eller inte brytt sig? Jag testade som sagt aldrig.JanneJanne123 skrev:
(Vad är det för nöt som designat de där enorma mätarskåpen för vanliga småhus? Bara en massa luft och ingen funktion.)
På den tiden skåpen togs enligt en viss standard ( pennfäktare och byråkrater ) så skulle det var en central mätning i dito för El.Vatten samt en liten burk där fiber/telefon skalle vara, då blev det stort. Nu är den tiden förbi men skåpen förbli
Jag tror att Garos smala skåp är det minsta som finns på marknaden
https://www.elonline.se/product/garo-matarskap-fasad-gu-1-25
Finns mig veterligen ej som infällt, Garo's minsta infällda är lite bredare.
http://www.garo.se/installation/matarskap/matarskap-infallt/matarskap-inf-25a-1pl1
Jag tror inte att andra tillverkare har speciellt mycket mindre skåp, detta styrs av vissa standarder.
https://www.elonline.se/product/garo-matarskap-fasad-gu-1-25
Finns mig veterligen ej som infällt, Garo's minsta infällda är lite bredare.
http://www.garo.se/installation/matarskap/matarskap-infallt/matarskap-inf-25a-1pl1
Jag tror inte att andra tillverkare har speciellt mycket mindre skåp, detta styrs av vissa standarder.
Det där kan vara bra att kolla upp innan man köper skåpet.Claes Sörmland skrev:
Ty, som du råkat ut för (men inte testat helt ut) så kanske elleverantören anser det skåpet som ett stolpskåp.
Dock kallar ju Garo själva det för fasadskåp, och att det går att använda som stolpskåp med lite tillbehör.
Är man verkligen piskad att försöka få till ett smalare skåp skulle jag bearbeta elnätsägaren hårdare om detta skåp.
Nu köpte jag inget skåp själv och Vattenfall ville inte prata med mig utan med elektriker; det finns liksom ingen elektriker som är beredd att göra ett småjobb som detta i dessa Stockholmsnära trakter utan att få lägga på en rejäl avans på skåpförsäljningen.Mikael_L skrev:
Det där kan vara bra att kolla upp innan man köper skåpet.
Ty, som du råkat ut för (men inte testat helt ut) så kanske elleverantören anser det skåpet som ett stolpskåp.
Dock kallar ju Garo själva det för fasadskåp, och att det går att använda som stolpskåp med lite tillbehör.
Är man verkligen piskad att försöka få till ett smalare skåp skulle jag bearbeta elnätsägaren hårdare om detta skåp.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Jag har mailat Ellevio igen och hänvisar till den exakta Garo-modellen ovan. Får se vad de svarar. Har också varit runt i kvarteret och tittat på skåp och ser att det är en salig blandning mellan stolpskåp, fasadskåp och vad som ser ut som gamla gjutjärnslådor från 30-talet.
Du kanske ska prova med ett FASADMÄTARSKÅP och FÄSTBYGEL för stolpmontage. Det är ingen skillnad mellan skåp som man sätter på stolpe och det man sätter på fasad annat än att man använder tillbehöret fästbygel (tex E2270651)