Byggnadsvårdare
· Näsåker
· 84 inlägg
Det tycker jag låter spännande och skulle gärna vilja se. Har du möjlighet att ordna en bild på någon av dem?JanneJanne123 skrev:
Jag planerar att flytta ut mätaren i ett skåp om några år, men vill inte ha en trist plåtlåda. En gjutjärnslåda däremot skulle passa in betydligt bättre i miljön. Jag antar dock att det blir svårt att få E.on att gå med på det...
Byggnadsvårdare
· Näsåker
· 84 inlägg
Ah, ok, då har jag sett sådana tidigare.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Uppdaterar svar från Ellevio:
”När du tar kontakt med behörig installatör så kommer de veta vilka skåp som uppfyller uppfyller svensk standard och våra tekniska anvisningar. Jag måste vänligen be dig att vända dig till din installatör. ”
”När du tar kontakt med behörig installatör så kommer de veta vilka skåp som uppfyller uppfyller svensk standard och våra tekniska anvisningar. Jag måste vänligen be dig att vända dig till din installatör. ”
Sen är man i händerna på elinstallatören som troligen vill ha ett okomplicerat standardjobb och hellre sälja det stora dyra skåpet med god avans än det lilla billiga. Jag gav som sagt vika för realiteterna och tog det stora skåpet efter att elinstallatören uppgett att Vattenfall inte accepterade det lilla.JanneJanne123 skrev:
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Självklart ska jag anlita en behörig elektriker för jobbet, behöver göra en jäkla massa i samband med en eventuell flytt till fasadmätarskåp. Det jag försöker reda ut just nu är vilken typ av skåp jag får ha på min egen fastighet och för att ens få svar på det behöver jag alltså anlita en behörig installatör som ska fråga åt mig. Planerar den här ombyggnationen i flera steg och just nu funderar jag på fönsterplacering och då är ett smalt eller brett skåp av avgörande betydelse.
Bästa svaret
Men då kan det väl inte vara något problem.JanneJanne123 skrev:
Garos skåp 2270015 som är 465 brett är godkänt enligt SS 430 01 10
http://www.garo.se/installation/matarskap/matarskap-utanpaliggande/matarskap-stp-25a
och https://www.inforlag.se/artikel/matarskap_ss_430_01_10
Här kan du inte läsa standarden, men se att den gäller för mätarskåp
Och sen var det de tekniska anvisningarna:
https://www.ellevio.se/globalassets/uploads/dokument/2019/tekniska-anvisningar-ellevio_april2019.pdf
På sid 7, inget konstigt där.
Är du nöjd med skåpstypen Mikael visar är det ju bra och inga problem. Men det är inte vad jag trodde menades med litet eller smalt.JanneJanne123 skrev:
Självklart ska jag anlita en behörig elektriker för jobbet, behöver göra en jäkla massa i samband med en eventuell flytt till fasadmätarskåp. Det jag försöker reda ut just nu är vilken typ av skåp jag får ha på min egen fastighet och för att ens få svar på det behöver jag alltså anlita en behörig installatör som ska fråga åt mig. Planerar den här ombyggnationen i flera steg och just nu funderar jag på fönsterplacering och då är ett smalt eller brett skåp av avgörande betydelse.