JanneJanne123
Från Garos produktblad:

GU 1-25 är en mindre typ av mätarskåp som uppfyller svensk standard i tillämpliga delar.

ANM Skåpet är något mindre än vad som anges i SS430 01 10

Det här är ju inte min expertis, men antingen uppfyller man väl standarden eller inte?

• Gilla
tgr_se
  • Laddar…
Kan du inte sätta ett markmätarskåp istället? Då får du gott om plats att koppla i ändå och några uttag utomhus?
Du kan troligtvis dölja det med buskar sen om du vill?

Mikael_L
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Från Garos produktblad:

GU 1-25 är en mindre typ av mätarskåp som uppfyller svensk standard i tillämpliga delar.

ANM Skåpet är något mindre än vad som anges i SS430 01 10

Det här är ju inte min expertis, men antingen uppfyller man väl standarden eller inte?
Det var ju rätt slarvigt av mig . :surprised: :oops:
Jag nämnde ett smalare skåp först, och lite bredare sen ... :oops:

Men jag håller med, lite lustigt att de anser det följa SS430 01 10, men sen skriver om avsteg från nämnda standard.

Vill du att jag kontaktar Ellevio, såsom elinstallatör, och frågar om vad som gäller för detta skåp?

JanneJanne123
@Mikael_L om du skulle kunna tänka dig att göra det så är jag otroligt tacksam!

Mikael_L
Nu har jag anmält mig i deras installatörsweb, men det gick inte att ställa några epostfrågor där. :mad:

Det är telefontiden 8-12 som gäller, tydligen. Får ringa imorgon.

Typiskt, jag gillar verkligen epost när det kommer till sånt här, så ingen sen kan komma och säga att de inte har sagt så.

• Gilla
  • Älska
tommib och 5 till
  • Laddar…
Tror du att dom svarar på om ett specifik mätarskåp är OK. Tror du inte att dom hänvisar till standarden och ev till tillverkaren?

Mikael_L
Vi får se.
Jag tänkte ställa frågan på så sätt att skåpet anges uppfylla ss 4300110, men att de sen skriver i sitt produktblad att det är lite smalare. Så att jag kände mig osäker på vad som gäller.

Jag tycker det borde vara en fråga som uppstått tidigare, de måste ju stöta på stolpskåp ibland, kan jag tycka.

• Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tycker det borde vara en fråga som uppstått tidigare, de måste ju stöta på stolpskåp ibland, kan jag tycka.
Som sagt, min elleverantör Vattenfall sa enligt elinstallatören nej till detta skåp.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Vi får se.
Jag tänkte ställa frågan på så sätt att skåpet anges uppfylla ss 4300110, men att de sen skriver i sitt produktblad att det är lite smalare. Så att jag kände mig osäker på vad som gäller.

Det är säkert lite sammanblandat i tråden vad gäller smala, storlekar osv. Det som länkades ska inte ge några problem. Däremot om man får tag på de som i princip är breda som mätaren då kanske någon på fältet ev reagerar. Är nog inte alltid så rosenrött i förhållandet mellan de som utför entreprenaderna och VF, E.on osv så får de något att haka upp sig på så...

Blir intressant vad du får för svar. Skåpet har alla viktiga delar uppfyllt tom plats på nätsidan för ev överspänningsskydd något som ibland kan vara lite slagträ.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
GK100 GK100 skrev:
Skåpet har alla viktiga delar uppfyllt tom plats på nätsidan för ev överspänningsskydd något som ibland kan vara lite slagträ.
Mmm, tre lediga modulplatser var det, såvitt jag förstod.

Däremot fick jag en känsla av att det kanske är hålbild (eller avstånd) mellan in och utgående på undersidan som kanske blir ett problem, gentemot standarden.

Mikael_L
Nu har det kommit svar.
Fritt tolkat...

Det där minsta skåpet ska generellt ses som ej tillåtet, men det kan gå att tänka sig ifall inga andra bra möjligheter finns (platsbrist där det ska sitta).
Jag tror att man får ta denna diskussion för varje enskilt fall, det är i alla fall inte bara att sätta upp ett GU 1-25 och sen tro att det går som smort, de vill egentligen ha nästa storlek för att inte göra sura miner.

• Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Är sugen på att flytta ut huvudsäkringar och elmätare i ett fasadmätarskåp för att slippa massa saker på källarväggarna. Har lite utrymmesproblem där jag vill sätta skåpet och frågade därför Ellevio om jag skulle kunna sätta ett stolpmätarskåp på huset istället, då det skulle passa bättre. Fick då följande svar:

”Det måste vara ett mätarskåp som är anpassat för montering på fasad, alltså ett fasadmätarskåp. Det är både tillåtet att ha utanpåliggande och infällda fasadmätarskåp så länge de uppfyller svensk standard och våra tekniska anvisningar.”

Enligt mig är ett stolpmätarskåp i stort sett samma sak fast lite andra proportioner. Vad tror ni, borde jag kolla med Ellevio igen och hoppas att kundtjänst och jag inte fann varandra, eller kan jag glömma idén om stolpskåp?
Vad tror ni om detta? Har idag elmätare innebor ovanvåning. Huvudsäkringar sitter i källaren på väggen det el kommer in. Kan man flytta ut mätaren men behålla huvud säkringar inne i källaren? Givetvis huvudbrytare i fasad skåp som. Har idag en knivbrytare under elmätaren idag.

Osäker på om elnätsbolaget accepterar att inte säkringarna är lika tillgängöiga för dem som mätaren. Varför vill du ha säkringarna inne?

H hempularen skrev:
Osäker på om elnätsbolaget accepterar att inte säkringarna är lika tillgängöiga för dem som mätaren. Varför vill du ha säkringarna inne?
Tänker att det blir lättare att installera om man behåller befintliga säkringar i källaren. Då kan man bryta inkommande ström själv utan att blanda in nätägaren. Kan man ha dubbla huvud säkring tro?

Du kan ha hur många säkringar som helst i serie. Men det blir bara dom första som är huvudsäkring/mätarsäkringar.
Flyttar du ut mätaren så kommer nätägaren och utan kostnad flyttar ut sin kabel (matningen).
Det finns tom nätägare som håller med ett nytt mätarskåp bara man flyttar ut mätaren.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.