JanneJanne123
Jo, fast jag vill ju göra tvärt om.

JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
vad som ser ut som gamla gjutjärnslådor från 30-talet.
Det tycker jag låter spännande och skulle gärna vilja se. Har du möjlighet att ordna en bild på någon av dem?

Jag planerar att flytta ut mätaren i ett skåp om några år, men vill inte ha en trist plåtlåda. En gjutjärnslåda däremot skulle passa in betydligt bättre i miljön. Jag antar dock att det blir svårt att få E.on att gå med på det...

JanneJanne123
Tror tyvärr att de gamla skåpen jag har sett här bara innehåller huvudsäkringarna och att själva mätaren sitter inne i husen.

Claes Sörmland
Tror tyvärr att de gamla skåpen jag har sett här bara innehåller huvudsäkringarna och att själva mätaren sitter inne i husen.
Japp, har en gammal Siemenssäkringslåda och mätaren i hallen.

Ah, ok, då har jag sett sådana tidigare.

JanneJanne123
Uppdaterar svar från Ellevio:

”När du tar kontakt med behörig installatör så kommer de veta vilka skåp som uppfyller uppfyller svensk standard och våra tekniska anvisningar. Jag måste vänligen be dig att vända dig till din installatör. ”

• Arg
  • Gilla
Fredrik Sjödin och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Uppdaterar svar från Ellevio:

”När du tar kontakt med behörig installatör så kommer de veta vilka skåp som uppfyller uppfyller svensk standard och våra tekniska anvisningar. Jag måste vänligen be dig att vända dig till din installatör. ”
Goddag yxskaft...

• Gilla
cope
  • Laddar…
JanneJanne123
Ja, blev inte jätteimponerad av svaret...

• Gilla
ss0803
  • Laddar…
Claes Sörmland
Ja, blev inte jätteimponerad av svaret...
Sen är man i händerna på elinstallatören som troligen vill ha ett okomplicerat standardjobb och hellre sälja det stora dyra skåpet med god avans än det lilla billiga. Jag gav som sagt vika för realiteterna och tog det stora skåpet efter att elinstallatören uppgett att Vattenfall inte accepterade det lilla.

Och man måste oavsett anlita en installatör för att få byta skåpet, nätägaren kopplar inte loss det g:a och in det nya utan en anmälan från en "behörig".

JanneJanne123
Självklart ska jag anlita en behörig elektriker för jobbet, behöver göra en jäkla massa i samband med en eventuell flytt till fasadmätarskåp. Det jag försöker reda ut just nu är vilken typ av skåp jag får ha på min egen fastighet och för att ens få svar på det behöver jag alltså anlita en behörig installatör som ska fråga åt mig. Planerar den här ombyggnationen i flera steg och just nu funderar jag på fönsterplacering och då är ett smalt eller brett skåp av avgörande betydelse.

Bästa svaret

Mikael_L
”När du tar kontakt med behörig installatör så kommer de veta vilka skåp som uppfyller uppfyller svensk standard och våra tekniska anvisningar. J
Men då kan det väl inte vara något problem.
Garos skåp 2270015 som är 465 brett är godkänt enligt SS 430 01 10
http://www.garo.se/installation/matarskap/matarskap-utanpaliggande/matarskap-stp-25a

och https://www.inforlag.se/artikel/matarskap_ss_430_01_10
Här kan du inte läsa standarden, men se att den gäller för mätarskåp

Och sen var det de tekniska anvisningarna:
https://www.ellevio.se/globalassets/uploads/dokument/2019/tekniska-anvisningar-ellevio_april2019.pdf
På sid 7, inget konstigt där.

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Självklart ska jag anlita en behörig elektriker för jobbet, behöver göra en jäkla massa i samband med en eventuell flytt till fasadmätarskåp. Det jag försöker reda ut just nu är vilken typ av skåp jag får ha på min egen fastighet och för att ens få svar på det behöver jag alltså anlita en behörig installatör som ska fråga åt mig. Planerar den här ombyggnationen i flera steg och just nu funderar jag på fönsterplacering och då är ett smalt eller brett skåp av avgörande betydelse.
Är du nöjd med skåpstypen Mikael visar är det ju bra och inga problem. Men det är inte vad jag trodde menades med litet eller smalt.

• Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Hmm, nej nu när jag läser lite noggrannare var det inte riktigt vad jag var ute efter. Känns dock snålt att ta tillbaka bästa svar, så låter det vara :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.