Står i tagen att byta ut & flytta ut mätarskåpet då det är i vägen där det är monterat nu.

Den elektriker jag talat med har inte ha någon större preferens på vilket skåp det blir utan jag kan välja fritt bland märkesskåpen. Jag får även köpa det och skruva upp det på fasaden i lugn och ro där jag vill ha det. Sen kopplar han in/om alla kablar. Känns som en bra deal och man slipper deras påslag på materialet :)

Tänkte välja ett från typ elbutik.se men vilket skåp? Vill ha ett som rymmer en elmätare, EKKJ 4x10 inkommande och tre st EKKJ 4x10 eller motsvarande utgående efter mätaren. Två helt separata centraler och framtida matning till elbilsladdning.

Har alla skåp separata plintar ut? Vill inte ha alla utgående ledare under samma plint utan det vore schyst om det var bra plintar. Så det inte blir varmgång när man börjar snabbladda den framtida elbilen etc...

Vilket mätarskåp ska jag välja?
https://www.elbutik.se/category.html/fasadmatarskap
 
Om du pratar med elektrikern så kan du säkert få köpa skåpet till samma pris som hos en näthandlare, SAMT du får gratis rådgivning samt veta vilka tillbehör som du måste köpa till. Det räcker inte med enbart skåpet.
Köper du skåpet själv och tillbehören av elektrikern så tror jag att det blir dyra tillbehör.
Ta in ett pris på hela jobbet av den som du i alla fall måste anlita för att sköta kontakten med nätägaren, utan auktoriserad installatör så flyttar ingen nätägare på mätaren.
 
  • Gilla
Panor82
  • Laddar…
Ja, jag har såklart dryftat det med honom. Verkar som om han har rätt dåliga priser så vill ändå jämföra lite och gillar konceptet att han jobbar per timme istället. Jag hade såklart kunnat välja en annan elektriker men det har varit svårt att få bra priser då huset ligger utan bilväg ännu osv. Något som inte berör denna gamla elektriker som familjen använt genom åren. Han pulsar gärna genom skogen :)

Förutsätter att han är auktoriserad nog då han lyckades säkra ned matningen förra året och sköta pappersexcercisen med Vattenfall...
 
Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.