Vi ska sätta om ett gäng spottar runt huset. Några som bara lyser nedåt (på långsidorsidor) och ljus uppåt/nedåt på gavelsidorna.
Det är efter tips från elektriker att inte lysa uppåt där taket är lågt (inte snyggt att lysa rakt upp i takfoten).

Men, nu kommer vi till sprdningsvinkeln. Vi har fått tips på att samla ljusbilden, alltså ha smal spridningsvinkel.
Förslagsvis 25 grader. Visst hittar man 25 graders LED om man söker. Men alla som finns i "vanliga affärer" har 36 grader som visst är standard.
Någon som enkelt kan förklara hur det ena eller andra kommer se ut, gärna med bild!
Tack :)

S
För min del så gillar jag inte spottar på fasad , det liknar skyltfönster , och lite av fläcktyfus på fasaden , däremot att sätta armaturer i takfoten ,så det blir en jämn svag belysning av hela väggen inga svarta ränder , ljuskägglorna ska gå ihop , det är är snyggt ,
Ett ljus ska finnas , men inte ljuskällan synas , då blir det ett mjukt och varmt ljus

Det hade underlättat om kunde lägga upp lite bilder på ditt hus. Det är ju väldigt personligt vad olika föredrar. Väljer du en bredare ljusfördelning kommer det att bli en jämnare ljusfördelning vilket passar bättre för downlights kan jag tycka. Om du är ute efter en ljuseffekt av ett upp och ner ljus kan en smalare ljusfördelning vara att föredra. Vad som passar bäst för din del är svårt att avgöra utan att sett hur huset ser ut och vad du vill uppnå med belysningen.

Mvh

Andreas

S skutten11 skrev:
För min del så gillar jag inte spottar på fasad , det liknar skyltfönster , och lite av fläcktyfus på fasaden
Instämmer!
Den moderna stilen är ingen skönhetsupplevelse när det ser ut så här:
UB23UNE-W-Live-kategori.jpg

S skutten11 skrev:
Ett ljus ska finnas , men inte ljuskällan synas , då blir det ett mjukt och varmt ljus
Nja, gamla gatlampor med gasljus är väl vackra?
Och vad vore en kristallkrona om man inte fick se den :)

S
Klart ett gasljus är snyggt , även det som, har glödlampa , kristallkrona utan prismor :worried: som syns , inget att ha
Den nya trenden att sätta lyse , med spottar på fasad är inte snyggt , men upp till var och en

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.