3 181 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Fasadbelysning spridningsvinkel
Vi ska sätta om ett gäng spottar runt huset. Några som bara lyser nedåt (på långsidorsidor) och ljus uppåt/nedåt på gavelsidorna.
Det är efter tips från elektriker att inte lysa uppåt där taket är lågt (inte snyggt att lysa rakt upp i takfoten).
Men, nu kommer vi till sprdningsvinkeln. Vi har fått tips på att samla ljusbilden, alltså ha smal spridningsvinkel.
Förslagsvis 25 grader. Visst hittar man 25 graders LED om man söker. Men alla som finns i "vanliga affärer" har 36 grader som visst är standard.
Någon som enkelt kan förklara hur det ena eller andra kommer se ut, gärna med bild!
Tack
Det är efter tips från elektriker att inte lysa uppåt där taket är lågt (inte snyggt att lysa rakt upp i takfoten).
Men, nu kommer vi till sprdningsvinkeln. Vi har fått tips på att samla ljusbilden, alltså ha smal spridningsvinkel.
Förslagsvis 25 grader. Visst hittar man 25 graders LED om man söker. Men alla som finns i "vanliga affärer" har 36 grader som visst är standard.
Någon som enkelt kan förklara hur det ena eller andra kommer se ut, gärna med bild!
Tack
För min del så gillar jag inte spottar på fasad , det liknar skyltfönster , och lite av fläcktyfus på fasaden , däremot att sätta armaturer i takfoten ,så det blir en jämn svag belysning av hela väggen inga svarta ränder , ljuskägglorna ska gå ihop , det är är snyggt ,
Ett ljus ska finnas , men inte ljuskällan synas , då blir det ett mjukt och varmt ljus
Ett ljus ska finnas , men inte ljuskällan synas , då blir det ett mjukt och varmt ljus
Det hade underlättat om kunde lägga upp lite bilder på ditt hus. Det är ju väldigt personligt vad olika föredrar. Väljer du en bredare ljusfördelning kommer det att bli en jämnare ljusfördelning vilket passar bättre för downlights kan jag tycka. Om du är ute efter en ljuseffekt av ett upp och ner ljus kan en smalare ljusfördelning vara att föredra. Vad som passar bäst för din del är svårt att avgöra utan att sett hur huset ser ut och vad du vill uppnå med belysningen.
Mvh
Andreas
Mvh
Andreas
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Instämmer!S skutten11 skrev:
Den moderna stilen är ingen skönhetsupplevelse när det ser ut så här:

Nja, gamla gatlampor med gasljus är väl vackra?S skutten11 skrev:
Och vad vore en kristallkrona om man inte fick se den
Klicka här för att svara
