Jag är ingen expert på detta. Efter elektrikerns uppgift har jag fått fram den här gamla skriften där zondelningen finns under p 702.

Vilken skrift?

Totte_S
Enligt den länkade filen är armaturer av klass 2 tillåtna i område 2, men inte uttag eller strömställare.
Avsnitt 702.55

tommib
Elektrikern får ju gärna gräva fram lite nyare regler än 1999, men när jag tittar som hastigast så är det inga större ändringar från dem.

De nya (2017, kan ha kommit ännu nyare version men väldigt osannolikt med dramatiska ändringar) säger

702.410.3.101.3 Område 2 i och vid simbassänger, samt i områden med naturliga och
konstgjorda sjöar, vattendrag, kustområden och liknande områden
ANM – Område 2 finns inte för fontäner.

En eller flera av följande skyddsmetoder ska användas:
– SELV (se avsnitt 414), med skyddsströmkällan installerad utanför område 0 och 1. Om strömkällan
är installerad i område 2 gäller avsnitt 702.53, eller
– automatisk frånkoppling av matningen (se avsnitt 411), med den matande kretsen skyddad av
jordfelsbrytare vars märkutlösningsström inte överstiger 30 mA, eller
– skyddsseparation (se avsnitt 413), med endast en utrustning ansluten till varje sekundärlindning
och isolertransformatorn installerad utanför områdena 0, 1. Om isolertransformatorn installeras i
område 2 gäller avsnitt 702.53.

Område 2 börjar 2 m från bassängkanten (enl 702.30.104).

Av ovanstående kan vi utläsa att det går utmärkt med skyddsjordade armaturer så länge de skyddas av en JFB (vilket man ska ha till allt ändå). Belysningen ska hålla minst klass IPX4, eller egentligen IPX5 om du använder "spolning" för att göra rent runt poolen.

Hamnar vi i område 1, dvs närmare poolkanten än 2 m i ett horisontalplan och/eller 2,5 m i ett vertikalplan har han dock rätt. Där är det endast SELV som gäller.

Uttag och strömställare är dock fortsatt förbjudna.

Att börja kludda med 12 V ljuskällor med GU10 sockel ser jag som suboptimalt. Det finns absolut en förväxlingsrisk i framtiden så jag skulle starkt avråda från det.

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
F
tommib tommib skrev:
Att börja kludda med 12 V ljuskällor med GU10 sockel ser jag som suboptimalt. Det finns absolut en förväxlingsrisk i framtiden så jag skulle starkt avråda från det.
varför det? Armaturerna är fast inkopplade mot en transformator på 12V. Vad skulle det spela för roll om man i framtiden råkade stoppa i en 230V GU10?

och hur är det med fast ansluten utrustning närmare poolen? Min värmepump står ca 1,5m från poolen, fast anslutning 1-fas 230V med säkerhetsbrytare. Min JetSwim pump står ca 60cm från poolen, 3-fas fast anslutning med eget litet IP-klassat reläskåp. Min cirkulationspump står 2m från poolen, fast anslutning 1-fas.

sen har jag IP-klassat elskåp under vattentätt tak betydligt närmare poolen än 3,5m och jag har en UV-vattenrenare med Schuko kontakt, även den under vattentätt tak men närmare än 3,5m.

inte det minsta orolig för säkerheten då det är torrt men det kanske ändå inte följer instsllationsreglerna? Allt är installerat av behörig elfirma.

tommib
En framtida användare kommer bli irriterad över att det inte fungerar och kanske koppla förbi trafon i just det här specifika fallet. Omvänt och generellt så ser jag också ett problem med att produkten existerar eftersom man kan göra fel åt andra hållet också (12 V ljuskälla i 230 V armatur) vilket riskerar att bli farligt.

För apparatur som hör till poolen finns det undantagsregler som man hittar i avsnitt 702.55 där det också finns lite tilläggsregler. Här är ett exempel som är applicerbart på din utrustning:

702.55.101.3
Pumpar och annan elektrisk specialutrustning särskilt avsedd för användning i bassäng, som är
installerade i ett rum eller tillhörande utrymme till bassängen och som är åtkomliga via en lucka (eller
dörr) från däcket kring bassängen, ska vara skyddade med en av följande åtgärder:
a)
SELV (se avsnitt 411.1), med skyddsströmkällan installerad utanför område 0 och 1. Om
skyddsströmkällan installeras i område 2, gäller avsnitt 702.53 (se avsnitt 702.410.3.101.1)
b)
skyddsseparation enligt avsnitt 413 samtidigt som följande villkor uppfylls:
– Där pumpen eller annan utrustning är ansluten till del av bassängen, ska den mekaniska
anslutningen utföras med elektriskt isolerade vattenrör.
– Det ska endast vara möjligt att öppna luckan eller dörren med nyckel eller verktyg.
– All utrustning installerad i rum eller tillhörande område ska vara utförd i en kapslingsklass
av minst IPX5 eller placeras i en kapsling som ger motsvarande skydd.
c)
automatisk frånkoppling av matningen samtidigt som samtliga följande villkor uppfylls:
– Där pumpen eller annan utrustning är mekaniskt ansluten till del av bassängen, ska den
mekaniska anslutningen antingen utföras med elektriskt isolerade vattenrör, eller vattenrör i
metall som i sin tur kopplats till bassängens skyddsutjämning.
– Det ska endast vara möjligt att öppna luckan eller dörren med nyckel eller verktyg.
– All utrustning installerad i rum eller tillhörande område ska vara utförd i en kapslingsklass
av minst IPX5 eller placeras i en kapsling som ger motsvarande skydd.
– Ytterligare kompletterande skyddsutjämning ska installeras i enlighet med avsnitt 702.415.2;
– utrustningen ska skyddas av jordfelsbrytare vars märkutlösningsström inte överstiger 30 mA.

ANM – Rummet där utrustningen är belägen anses vara utanför zon 1 och 2.

Det finns lite mer också.

Det där med värmepumpen hade vi väl uppe i någon annan tråd och då vill jag minnas att Bo S förordade att den skulle vara placerad så att den var svåråtkomlig från området runt poolen.

Jag är övertygad om att även auktoriserade elfirmor slarvar lite med detta på vanliga villapooler, av rena utrymmesskäl.

• Gilla
fsn
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Elektrikern får ju gärna gräva fram lite nyare regler än 1999, men när jag tittar som hastigast så är det inga större ändringar från dem.

De nya (2017, kan ha kommit ännu nyare version men väldigt osannolikt med dramatiska ändringar) säger

702.410.3.101.3 Område 2 i och vid simbassänger, samt i områden med naturliga och
konstgjorda sjöar, vattendrag, kustområden och liknande områden
ANM – Område 2 finns inte för fontäner.

En eller flera av följande skyddsmetoder ska användas:
– SELV (se avsnitt 414), med skyddsströmkällan installerad utanför område 0 och 1. Om strömkällan
är installerad i område 2 gäller avsnitt 702.53, eller
– automatisk frånkoppling av matningen (se avsnitt 411), med den matande kretsen skyddad av
jordfelsbrytare vars märkutlösningsström inte överstiger 30 mA, eller
– skyddsseparation (se avsnitt 413), med endast en utrustning ansluten till varje sekundärlindning
och isolertransformatorn installerad utanför områdena 0, 1. Om isolertransformatorn installeras i
område 2 gäller avsnitt 702.53.

Område 2 börjar 2 m från bassängkanten (enl 702.30.104).

Av ovanstående kan vi utläsa att det går utmärkt med skyddsjordade armaturer så länge de skyddas av en JFB (vilket man ska ha till allt ändå). Belysningen ska hålla minst klass IPX4, eller egentligen IPX5 om du använder "spolning" för att göra rent runt poolen.

Hamnar vi i område 1, dvs närmare poolkanten än 2 m i ett horisontalplan och/eller 2,5 m i ett vertikalplan har han dock rätt. Där är det endast SELV som gäller.

Uttag och strömställare är dock fortsatt förbjudna.

Det var inte elektriken som tog fram skriften. Det var jag som googlade för att få fram något underlag för hans påstående att vanliga 230v armaturer måste hållas utanför 3,5 från vattnet. Som jag skrev så är skriften 20 år gammal men visar ju zonindelningen som någon frågade efter.

Kan man hålla all el (230 V) minst 3.5 meter bort från kanten så har man alla regler på det "torra". Skyddsjordade armaturer i område 2 ska även ingå i en kompletterande skyddsutjämning som kan stöka till det rejält. Då är det enklare att konvertera till 12 V eller försöka komma iväg 3.5 meter.

3.5 meter innebär dock endast att bassängreglerna upphör och de grundläggande reglerna tar vid. Så viss elmateriel kan vara olämplig även där beroende på om det är torrt/fuktigt/blött och/eller om det springer blöta halvnakna barn där.

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.