Byggahus.se
Hej
Vi har ett hus ifrån 70 talet med plåt fasad på som vi skall byta till trä fasad. Dels för att det blir snyggare och plåten har gjort sitt. Bakom plåten sitter det vindpapp sedan sitter det plank och sedan kommer det isolering som är kors lagd, sedan är det en "aluminium" tejp typ och sedan är det spontat och gips till insidan.
Vi skall ha liggandes trä panel. Frågan är om vi skall ta bort plåten endast och spika mot befintligt stående träpanel bakom? Eller om vi skall ta bort vindpappen och trät fram till isoleringen och sedan sätta asfaltsboard och sedan regla upp nya panelen?
Tips och svar önskas :D

Vindpapp och asfaltsboard fyller ungefär samma funktion. Om vindpappen är hel och frisk så finns det ingen anledning att ersätta den med asfaltsboard.

Hej
Tack för infon.
Om vindpappen är ok så låt den vara. Skall man lägga en läkt eller kan man spika rätt på ? Kommer ha större brädor under och mindre över dessa har jag för mig så att det blir typ lock på 45mm mellan brädorna i botten.

Jonas Nielsen 74 Jonas Nielsen 74 skrev:
Hej
Tack för infon.
Om vindpappen är ok så låt den vara. Skall man lägga en läkt eller kan man spika rätt på ? Kommer ha större brädor under och mindre över dessa har jag för mig så att det blir typ lock på 45mm mellan brädorna i botten.
Men den sortens panel du pratar om, lock-panel har man väl inte liggande? Då rinner vatten in eller blir stående på lock-brädorna?

Kolla Useless' länk och även denna:
https://www.traguiden.se/konstrukti...d/staende-utvandig-panel/?previousState=00100

Bild 3
Tänkte jag utföra.

• 73106D9E-18C8-4882-9B83-CF02D2724F42.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, fast den kan man inte sätta liggande som sagt var.

Jonas Nielsen 74 Jonas Nielsen 74 skrev:
Bild 3
Tänkte jag utföra.
Misstänkte det. Den bör man inte ha liggande utan bara stående som på bilden. Annars kommer det ligga vatten på lockbrädorna som tränger in i springorna och panelen lär ruttna bort väldigt snabbt.

Alla liggande modeller ser till att vattnet rinner ut från väggen på något vis.

Men ska ni ha sådan stående panel är det bara att montera upp liggande läkt och sen sätta denna utanpå. Själv gillar jag att skruva upp panelen för att kunna plocka ner en bräda enkelt vid behov. Kan vara en bräda som tagit skada, man vill sätta upp en lampa och dra kabeln bakom osv osv. Däremot tar det klart längre tid än att spika med spikpistol.

useless useless skrev:
Ja, fast den kan man inte sätta liggande som sagt var.
Man KAN ju ha den liggande men alla grannar kommer undra om du varit nykter och den lär inte hålla :)

• Gilla
Jonas Nielsen 74
  • Laddar…
Ha ha ja jag skrev fel har två väggar som redan är stående men där var det ingen plåt

Så här blev resultatet iallafall.
Dock balkongen kvar att fixa med under nästa år.

• Renoverad byggnad med oavslutad balkong och byggnadsavfall framför.
    Skapa konto
  • Renoverat hus med oavslutad balkong och byggmaterial på marken.
    Skapa konto
Snyggt! Vad blev det för färg? Eller kulör som det kanske heter, nyansen alltså...

Hej
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Snyggt! Vad blev det för färg? Eller kulör som det kanske heter, nyansen alltså...
Hej
Tack
Vi körde med demidekk infinty blygrå hette den har jag för mig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.