1 862 läst ·
11 svar
2k läst
11 svar
Fasad- neutralt träd vara eller icke vara?!
Hej,
ritar vårt hus och har börjat fundera på fasad! Alltid önskat Sten, men det kommer bli trä. Tänker då liggande träpanel vit/ grå och ljust/matta grågröna detaljer. Men! Nu har jag mer och mer börjat falla för det ”naturliga” träet. (Vad heter det?) Tycker det är svårt att hitta information om fasader. Målet är så underhållsfritt som möjligt till en så bra peng som möjligt och något jag inte tröttnar på (är rädd att göra det med det naturliga träet… är det bara en just nu trend?) Fördelar med målad liggande panel kontra ”naturligt trä”? Vilken typ av naturligt trä till ett vettigt pris? Och jag vill inte ha svarta fönster som nästan alla hus i den stilen ha. Tips?!
ritar vårt hus och har börjat fundera på fasad! Alltid önskat Sten, men det kommer bli trä. Tänker då liggande träpanel vit/ grå och ljust/matta grågröna detaljer. Men! Nu har jag mer och mer börjat falla för det ”naturliga” träet. (Vad heter det?) Tycker det är svårt att hitta information om fasader. Målet är så underhållsfritt som möjligt till en så bra peng som möjligt och något jag inte tröttnar på (är rädd att göra det med det naturliga träet… är det bara en just nu trend?) Fördelar med målad liggande panel kontra ”naturligt trä”? Vilken typ av naturligt trä till ett vettigt pris? Och jag vill inte ha svarta fönster som nästan alla hus i den stilen ha. Tips?!
Vad betyder neutralt trä?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 175 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 175 inlägg
Helt obehandlat låter som att det inte kommer att hålla så länge. Falu rödfärg slog igenom stort en gång i tiden för att det förlängde hållbarheten så mycket till en förhållandevis låg kostnad. Trä påfrestas mycket av sol och regn så det kan bli stora torksprickor, mögeltillväxt etc.
Nej, falu rödfärg påverkar i princip inte livslängden alls. Man målade för att det skulle vara snyggt, förr fanns det visserligen en del bly i färgen. Men särskilt skyddande var den inte då heller. I dag skyddar den i princip inte alls.BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 175 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 175 inlägg
Andra tycks inte hålla med dig.D Daniel 109 skrev:
https://falurodfarg.com/om-oss/historien-om-den-roda-stugan/
https://www.fastighetsvård.se/renovering-och-underhall/falu-rodfarg/
https://gds.se/material/traskydd/suveran-skyddsfarg-falu-rodfargSkyddar träet
Det är flera faktorer som avgör om träet skyddas eller ej, men Falu Rödfärg har alla faktorerna. Den hindrar solljuset att tränga fram till träet, som annars bryts ner och då lättare suger fukt. Slamfärgen är diffusionsöppen (den kan andas) och tillåter träet att bli av med överskottsfukt. Det är en viktig egenskap som få moderna färger har. Järnvitriol förhindrar alger att växa på träet. Man kan inte bevisa att medlet angriper svamp, som annars bryter ner träet, men eftersom slamfärgen ser till att träet snabbt torkar efter regn så minskas risken för angrepp av svamp och röta. Risken för angrepp är stor om träet har en fuktkvot på 20 procent eller mera. Linolja gör att fukt inte kan tränga in i träet.
Ja, de påstår det ja. Att den skyddar mot fukt är nog uppenbart för alla att den inte gör. Den länk som faktiskt skrev ut något skrev rakt ut att man inte kunnat se att den skyddar mot svamp (röta).BirgitS skrev:
Så jag vidhåller att det är marginell skillnad mot obehandlat trä.
Klicka här för att svara