Då TS knappast är ett troll så är det beklagligt att tråden delvis förlöjligas.

Svaret på ursprungsfrågan är nej.

Sedan tror jag ingenting om gällande gränsvärden och dess skadeverkningar i tyngre sammanhang mer än att jag i mitt yrke tar dom i beaktande vid riskbedömningar. Med det betyder inte att jag skulle ställa mig vid den utrustningen 8h om dagen bara för att den på pappret är ofarlig.

DDT och BLY var inte heller farligt en gång i tiden.

Time will tell..

• Gilla
kavelsva och 2 till
  • Laddar…
5
TorpAnders TorpAnders skrev:
Då TS knappast är ett troll så är det beklagligt att tråden delvis förlöjligas.

Svaret på ursprungsfrågan är nej.

Sedan tror jag ingenting om gällande gränsvärden och dess skadeverkningar i tyngre sammanhang mer än att jag i mitt yrke tar dom i beaktande vid riskbedömningar. Med det betyder inte att jag skulle ställa mig vid den utrustningen 8h om dagen bara för att den på pappret är ofarlig.

DDT och BLY var inte heller farligt en gång i tiden.

Time will tell..
Tar inte åt mig å jag skrev inte något förlöjligande inlägg.
Men om du tyckte mitt inlägg var löjligt Så skrev jag så utifrån att de flesta har en JFB installerad å därmed har något som man uppenbart se varför det fungerar utifrån fysikens lagar. :)

Cheesen
C CarinCN skrev:
Är det farligt att ha elkabel under sängen och likaså ha en lampa brevid sängen på grund av magnetiska fältet?
Strålningen från din mobiltelefon, tv, köksspis och router är starkare än fältet från kabeln till sänglampan.. Ta bort dom först.

Redigerat:
j.erkers j.erkers skrev:
Lånade hem en manick för att mäta hur farligt magnetfält vi utsätts för i hemmet då vi bor nära (<100m) från en högspänningsledning. Mätvärden från ledningen höll sig under - men nära - gränsvärdet.
Det intressanta var dock att mäta annat. Klockradion på frugans sängbord (mätt från hennes kudde) och dammsugaren låg flera gånger över gränsvärdet. Det tog inte ens en minut innan hon kassera klockradion.

Det här var länge sedan så jag har glömt både enheter, gränsvärden och vad manicken hette...
j.erkers j.erkers skrev:
Lånade hem en manick för att mäta hur farligt magnetfält vi utsätts för i hemmet då vi bor nära (<100m) från en högspänningsledning. Mätvärden från ledningen höll sig under - men nära - gränsvärdet.
Det intressanta var dock att mäta annat. Klockradion på frugans sängbord (mätt från hennes kudde) och dammsugaren låg flera gånger över gränsvärdet. Det tog inte ens en minut innan hon kassera klockradion.

Det här var länge sedan så jag har glömt både enheter, gränsvärden och vad manicken hette...
Intressant jag hade samma problem med min fru, när vi bodde nära kraftledning, tills jag fick Eon att komma ut o mäta värden. Den gamla klockradion och spisen gav mycket högre värde. Spisen fick vara kvar men klockradion åkte väck

Till TS:
Egentligen ingen fara med sladdarna under sängen. MEN, för säkerhets skull bör din sambo linda två till tre varv aluminiumfolie runt pungen (ugns eller grill spelar inte roll).

Helst kvalitetsmärke typ Toppits, absolut inte coop xtra eller från Gekås, alldeles för tunnt valsad för att skydda.

• Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
berätta gärna för sambon att vi alla bor på en kolossal magnet med ett magnetfält som sträcker sig tusentals kilometer ut i rymden och att det är pga den att vi finns. lampan i sovrummet har ingen betydelse.

ska man läsa saker på internet är det bättre att hålla sig till vetenskap, inte trams. kan man inte särskilja är en kurs i kritiskt tänkande att föredra.

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Finns det verkligen det? Lokförare är den yrkesgrupp som utsätts mest. Undra hur det ser ut för dem.
Kan väl ge problem? Lång vistelse vid transformatorer och starka magnetfält är inte bra.
En vanlig sladd är en annan sak.

Frågan handlar om en sänglampa och inte en kraftledning. Magnetfält är som konstaterats ovan proportionellt mot strömstyrkan och omvänt proportionellt mot avståndet. Det spelar följaktligen ingen roll om lampan är ovan eller bredvid sängen. Vidare finns bara fältet när lampan är lyser. Av alla fält vi påverkas av är sänglampan ditt minsta bekymmer. I en modern lampa är det det den switchade drivdelen som utgör störningen. Som konsument är du hänvisad till CE märkning och Declaration of conformity

TorpAnders TorpAnders skrev:
Då TS knappast är ett troll så är det beklagligt att
Jag funderar på magnetfält. Som en del nämner en gammal klockradio är en bov. Men med tanke på storleken borde den ändå inte vara så farlig. Måste vara värre att stå bredvid en transformator med samma magnetfält.
Sen inser man att den där klockradion ändå inte kan vara farlig med tanke på alla dessa som haft en klockradio med ett starkt magnetfält. Bredvid i många år.
Rädslan är farligare.

• Gilla
1
  • Laddar…
C CarinCN skrev:
Vi har haft en långdragen diskussion om detta. Sambon menar att det är cancerframkallande och att barnen inte ska ha lampa ovanför sängen och inte brevid.
Jag tror inte att vi här på forumet kan övertyga sambon.
Den finns ingen forskning som tyder på att el i hemmet skapar ”elallergi” eller cancer eller någon annan hälsoåkomma. Det är inte heller tydligt belagt att det är ohälsosamt att vistas i närheten av betydligt kraftigare magnetfält som vid kraftledningar osv.
Allt detta vet säkert din sambo men det är något annat som gör att han ändå tror att detta är farligt. Det blir lite som att argumentera med den som är religös; om inte fakta räcker, hur ska man då kunna ändra personens uppfattning?
Jag tror inte att vi på forumet har den möjligheten.

• Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
harka harka skrev:
- samtidigt har svenskarnas medellivslängd stigit med cirka 5 år under samma tidsperiod och leukemi liksom många andra cancertyper får en ökad incidens med ökad individålder
Ja, det där missar väldigt många. Jag läste nån artikel om detta förut, idag är det vanligare att dö av ålderdom än förr, eftersom förr dog folk i olyckor eller "snabba" sjukdomar. Med färre olyckor och bättre sjukvård lever folk längre och drabbas av med svårbehandlade sjukdomar. Förr hade de dött innan cancern hunnit utvecklas.

RoTe RoTe skrev:
Gör det skillnad?
Magnetfältet ifrån luftledningen är nog försumbart i förhållande till de magnetfält som bildas i lokets framdrivningsmotor, som till råga på allt - antar jag - befinner sig inne i den Faradays bur som lokets metallhölje torde utgöra. Alltså bör det vara bättre/mindre skadligt att servera kaffe.
Lider lite med trådskaparen som måste ha ett hellvete i dagens värld då man - som förmodat konsekvent - måste undvika alla starka alternerade magnetfält. Listan på saker/platser att undvika torde bli oerhört jobbig.

C CarinCN skrev:
Är det farligt att ha elkabel under sängen och likaså ha en lampa brevid sängen på grund av magnetiska fältet?
Magnetfältet från en kabel beror på 3 saker
1: Frekvensen
2: Längden på kabeln
3: Strömmen

Sedan avtar fältet med faktor ^5 relativt till basavståndet. Basavståndet är den längsta sträckan med öppet fällt.

Här kommer den intressanta delen. De flesta sladdar har en ledare i respektive riktning. Det generar två magnetfällt. Dessa fällt tar perfekt ut varandra (Om de inte läcker ström, men då har man betydligt värre problem). Resultatet av det är att basavståndet är avståndet från den ena ledaren till den andra, typiskt 2-3 mm eller så. Fältet bara någon cm från sladden är så försvinnande litet att det inte ens går att mäta med den allra känsligaste utrustning.

En annan grej. Om lampan är släkt, är strömmen noll. Det finns inget magnetfällt från lampan när den är avstängd.

En modern lampa drar väldigt lite ström, så även när den är på är det inget fällt att prata om.

Ett annat sätt att fullständigt döda fället är att använda en DC driven lampa. Magnetfältet som bildas försvinner då helt bort i jordens bakgrundsfällt.

Kan notera att det finns något som kallas E-fält med. E-fält är en annan typ av fällt som skapas av kablar. Detta fällt skapas inte av strömmen utan även spänningen. Fältet skapas av samma två av tre faktorer, men där strömmen byts mot spänning. det betyder att även om lampan är avstängd så finns det ett E-fält hela vägen fram till strömbrytaren (och ibland även förbi strömbrytaren i vissa fall). Kabel hittare använder E-fält för att hitta kablar.

Samma sak igen. Med en DC lampa försvinner E-fältet. Detta är dessutom lätt att mäta med en kabelhittare. E-fältet avtar med faktor ^3 av avståndet, så det når betydligt längre. Men om vi pratar om en vanlig sladd, inte speciellt lång. Även detta kan man med enkelhet mäta med en kabelhittare.

Sedan vad det gäller dess farlighet. Nej. Det finns ingen forskning som tyder på det är fallet.
https://www.cancer.gov/about-cancer...k/radiation/electromagnetic-fields-fact-sheet
"No mechanism by which ELF-EMFs or radiofrequency radiation could cause cancer has been identified. "

Dvs det finns inget direkt sätt som varken magnetfällt eller E-fält kan skapa cancer. Det finns ett par indirekta sätt, men de är inte aktuella här.

Summerat av det magnetfällt även om de skulle finnas märkbara fällt, kan inte skapa cancer i den här typen av miljö. Magnetfälten blir dessutom aldrig så stora i ett hem så det är något problem. Tja, en Tjock-TV skapar rätt stora magnetfällt, men de är inte så vanliga längre. Även hårfön skapar relativt stora magnetfällt. (tabellen under har även tagit hänsyn till avståndet man normalt sett står från maskineniu

Det finns magnetfällts testare att få tag på, men de är ovanliga och dyra.

E-fält är lite av en annan historia. Det är något som man faktiskt träffar på i ett hem i någon praktisk betydelse, till skillnad från M-fält. En E-fälts testare kan man köpa på ICA för si så där 150 kr. Bara och testa.

Notera att M-fältet avtar två magnitudoder fortare än E-fältet. Så om man inte kan mäta något E-fält, behöver man inte oroa sig för något M-fält

• Gilla
civilingenjören och 3 till
  • Laddar…
Skulle man få cancer av en sänglampa skulle inte många av oss leva nu... Finns det nån som inte har en sån?

• Gilla
Patrik440
  • Laddar…
D Dan Asplund skrev:
Magnetfältet ifrån luftledningen är nog försumbart i förhållande till de magnetfält som bildas i lokets framdrivningsmotor, som till råga på allt - antar jag - befinner sig inne i den Faradays bur som lokets metallhölje torde utgöra. Alltså bör det vara bättre/mindre skadligt att servera kaffe.
Lider lite med trådskaparen som måste ha ett hellvete i dagens värld då man - som förmodat konsekvent - måste undvika alla starka alternerade magnetfält. Listan på saker/platser att undvika torde bli oerhört jobbig.
Magnetfälltet brevid en transformator är inte så stort som man skulle tro att det är. Transformatorn utnytjar förvisso magnetfällt för att transformera strömmen. Men eftersom man vill göra de så effektivt som möjligt, försöker man minska magnet läckaget. Därför är magnetfältet otroligt koncentrerat vid spolen och järnkärnan.

Magnetfällt blockeras inte av faridays bur.

Magnetfälltet är en effekt av frekvens, längd och ström. Men om ledarna som går i respektive riktning ligger närma varandra tas magnetfältet ut fort.

Vad som genererar ett väldigt stort magnetfällt för tåg är luftledningen. Orsaken till det är att avståndet från ledningen till rälsen är ca 5 meter, vilket skapar ett enormt närfält.

De flesta som talar om det här tycks ha förväxlat M-fält med E-fält. E-fält kan i vissa omständigheter blockeras av en faridays bur. E-fält är även normalt sett de som man mäter med enkla instrument.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.