45 435 läst ·
183 svar
45k läst
183 svar
Farligt magnetiskt fält från elkabel?
NEJ, skulle jag vilja säga.C CarinCN skrev:
Studier har visat att en vanlig gammaldags klockradio ger det absoluta mesta magnetiska fältet som de allra flesta människor har omkring sig under dagarna. (Undantaget vissa yrkeskategorier, där t.ex lokförare sticker ut med att ha väldigt kraftiga magnetfält omkring sig).
Nu är ju klockradion en klart utdöende pryl, men det kan fortfarande tjäna som ett gott exempel på detta med magnetfält, dvs magnetfält från kablar i våra hus är så gott som försumbart.
Som jag skrev nyss så är lok inget som direkt existerar längre på järnvägen förutom när det gäller godståg. Motorvagnar har traktionsutrustningen utspridd i hela tåget. I de tåg jag kör just nu är närmaste traktionsutrustning ca 20 meter bort.Mikael_L skrev:
Medlem
· Södermanlands län0
· 983 inlägg
Flygplansbesättningar som ofta befinner sig på hög höjd utsätts för mer kosmisk strålning än oss andra. Att hela sin arbetsdag befinna sig i ett elektriskt spänningsfält kan ju ha sina sidor. Bland de först rapporterade elallergifallen fanns ju de som jobbade hela dagar vid gamla datorskärmar som det sprutade ut elektroner från. En lampsladd under sängen är i det perspektivet en försumbar risk.
Stämmer inte strikt sett inte. Det som visats är att det rent statistiskt sett ser ut som att lokförare i lite större utsträckning än andra drabbats av kromosomskador som kan leda till cancer. Att därifrån bevisa att det beror på större exponering av elektromagnetiska fält är en helt annan historia. Det får nog ses som ett antagande och inget annat. Det kan lika gärna vara något annat i deras arbetsmiljö som är orsaken men som varken är lika uppenbart eller lika påtagligt.Mikael_L skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Till ts vill jag bara säga att risken att få cancer av något annat är ofantligt mycket större än av magnetfälten från sänglampor och vanliga förbrukare i hemmet......
Går ni med gasmasker hela dagarna tex? Om inte så kan du ju berätta att cancer av farliga ämnen i luften är en betydligt vanligare åkomma.
Går ni med gasmasker hela dagarna tex? Om inte så kan du ju berätta att cancer av farliga ämnen i luften är en betydligt vanligare åkomma.
För dom som inte är pålästa så bör det ju nämnas att magnetfält avtar kraftigt med avståndet så med mycket enkla medel kan man ju försäkra sig om att verkligen leva riskfritt med dagens kunskaper i ämnet.
Har man en meter eller mer i avstånd från vanliga hushållsapparater så är det ju riskfritt på alla sätt med råge.
Är dom avslagna så är det ju än ofarligare..
Det är rätt dumt att sova med mobilen under kudden eller stå med huvudet 2 dm från micron när den är igång som exempel.
Vi har mycket induktionsutrustning med mycket höga effekter på jobbet och står du 1m ifrån så stannar armbanduren och man känner hur det kryper i kroppen bokstavligen men mäter vi magnetfältet 2m bort så är det utanför farliga nivåer.
Det har länge varit svårt att få några konkreta värden på vad som är farligt eller inte men idag finns det en AFS att luta sig mot i alla fall.
Jag rekommenderar er att läsa den.
https://www.av.se/globalassets/file...tromagnetiska-falt-foreskrifter-afs2016-3.pdf
Har man en meter eller mer i avstånd från vanliga hushållsapparater så är det ju riskfritt på alla sätt med råge.
Är dom avslagna så är det ju än ofarligare..
Det är rätt dumt att sova med mobilen under kudden eller stå med huvudet 2 dm från micron när den är igång som exempel.
Vi har mycket induktionsutrustning med mycket höga effekter på jobbet och står du 1m ifrån så stannar armbanduren och man känner hur det kryper i kroppen bokstavligen men mäter vi magnetfältet 2m bort så är det utanför farliga nivåer.
Det har länge varit svårt att få några konkreta värden på vad som är farligt eller inte men idag finns det en AFS att luta sig mot i alla fall.
Jag rekommenderar er att läsa den.
https://www.av.se/globalassets/file...tromagnetiska-falt-foreskrifter-afs2016-3.pdf
Också jobbat inom järnväg med roterande omformare.RoTe skrev:
Stå en meter ifrån en 12 ton roterande motor-generator med 6,3kV 50Hz på motor sidan och 16kV 16 2/3Hz på generatorsidan, ja till och med stå inne i dom medans dom är igång.
Märker inget....
Fast med så hög spänning, vad har du för ström då. Det är strömmen som genererar magnetfält och spänningen som genererar elfält. Magnetfältet kan vi inte förnimma (eller, tja, extremt starka statiska fält går nog) men elfält känner vi av tydligt när de blir för höga.
Jag föreslår att samtliga här går in och tar sig en titt på https://energiforsk.se/program/elektriska-och-magnetiska-falt/
Mycket av den information som presenterats i tråden är åtskilliga år gammal, och även om ny forskning i stort sett inte bedrivs (anledningen till detta framgår också av den sidan) så är det idag belagt att risken för cancer från magnetfält är i praktiken noll. Risken är åtminstone klart lägre än risken att drabbas av cancer av att dricka kaffe.
TS: Meddela din sambo att det inte är någon risk med magnetfält och att han säkert kan kontakta elforsk om han vill ha senaste forskningsdata. Det är mycket viktigt att inte kolla på den uppsjö av pseudovetenskapliga sidor som finns i ämnet där allehanda charlataner försöker sälja dyra motpreparat eller åtgärder för egen vinnings skull.
Jag föreslår att samtliga här går in och tar sig en titt på https://energiforsk.se/program/elektriska-och-magnetiska-falt/
Mycket av den information som presenterats i tråden är åtskilliga år gammal, och även om ny forskning i stort sett inte bedrivs (anledningen till detta framgår också av den sidan) så är det idag belagt att risken för cancer från magnetfält är i praktiken noll. Risken är åtminstone klart lägre än risken att drabbas av cancer av att dricka kaffe.
TS: Meddela din sambo att det inte är någon risk med magnetfält och att han säkert kan kontakta elforsk om han vill ha senaste forskningsdata. Det är mycket viktigt att inte kolla på den uppsjö av pseudovetenskapliga sidor som finns i ämnet där allehanda charlataner försöker sälja dyra motpreparat eller åtgärder för egen vinnings skull.
Tror jag stod i en 12MVA vagn då.M Millox skrev:Fast med så hög spänning, vad har du för ström då. Det är strömmen som genererar magnetfält och spänningen som genererar elfält. Magnetfältet kan vi inte förnimma (eller, tja, extremt starka statiska fält går nog) men elfält känner vi av tydligt när de blir för höga.
Jag föreslår att samtliga här går in och tar sig en titt på [länk]
Så 12'000'000/16'000 = 750A
Ish... Pumpar givetvis inte ut 750A konstant, helt lastberoende.
Minns ej vad tomgångsströmmen på motorn låg på.
Men samtidigt så kan man jämföra med en start. 12t rotor som direktkopplas på 4,5kV (om jag inte minns fel?) via start-trafo, 900A drog den vid start om minnet ej sviker mig.
Sedan vid 450rpm så kopplades start-trafon bort och då gick han över på 6,3kV.
(Fan det var bara 3 år sedan man var på en omformare sist och man minns inga specifika detaljer... Och jag är inte ens 30!)