j.erkers j.erkers skrev:
Lånade hem en manick för att mäta hur farligt magnetfält vi utsätts för i hemmet då vi bor nära (<100m) från en högspänningsledning. Mätvärden från ledningen höll sig under - men nära - gränsvärdet.
Det intressanta var dock att mäta annat. Klockradion på frugans sängbord (mätt från hennes kudde) och dammsugaren låg flera gånger över gränsvärdet. Det tog inte ens en minut innan hon kassera klockradion.

Det här var länge sedan så jag har glömt både enheter, gränsvärden och vad manicken hette...
Vad är det för gränsvärde?

Referensvärdet anges i SSMfs 2008:18. Det är frekvensberoende, men för allmänheten gäller 100 µT vid 50 Hz

Edit: Och det är inget man kommer upp i någonstans hemma. Tror induktionshällen är värst på kanske runt 0,5-1 µT, dock vid andra frekvenser där gränsvärdet är annorlunda

• Gilla
Tamazin och 1 till
  • Laddar…
Om barnen sover med foliehatt på så är det absolut ingen fara.

Helt seriöst, vad är det för fråga. Var i ett hem/arbetsplats vistas man inte inom en meter från en elsladd. Lampan är ju dessutom avstängd på natten så du har ingen direkt strömrusning i kabeln då.

• Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Jag tycker de flesta svar hittills var mer förvirrande för TS än hjälpsamma.
Magnetfälten är som all annan påverkan på människokroppen, t ex solljus eller vin. Lite grann gör inget men blir det väldigt mycket kan kroppen ta skada.
Några sladdar under sängen och en sänglampa alstrar väldigt lite magnetfält och dessutom på en mycket låg frekvens (50 Hz) och betraktas som harmlös.
Allt elektriskt i hemmet som alstrar värme (spisar, fön, värmefiltar, element) drar högre ström och alstrar oftast betydligt mer magnetfält i sin omedelbara omgivning. Fortfarande inget att oroa sig för.
Stora elektriska maskiner (transformatorer, el-lok) genererar naturligtvis ännu högre magnetfält och då ska man vara försiktigt. Och det är där officiella gränsvärden kan bli intressanta.
Sedan kommer vi till högfrekventa magnetefält, t ex från mobiltelefoner. Pga av den höga frekvensen anses dessa fält som mer oroande och därför är gränsvärdena mycket lägre vid högre frekvenser. Några timma om dagen ed telefonen i örat är nog inget att rekommendera, och det gör ju oftast bara stressade förortsmammor samt deras barn.

• Gilla
Carl.Alm och 13 till
  • Laddar…
Hubbe73 Hubbe73 skrev:
Om barnen sover med foliehatt på så är det absolut ingen fara.

Helt seriöst, vad är det för fråga. Var i ett hem/arbetsplats vistas man inte inom en meter från en elsladd. Lampan är ju dessutom avstängd på natten så du har ingen direkt strömrusning i kabeln då.
Nej Hubbe! Foliehatten skyddar inte från magnetfält, bara elektriska fält! Och barnen kanske är mörkrädda! Men annars har du helt rätt.

• Haha
Hubbe73
  • Laddar…
Det där med klockradio tycker jag var läskigt, har sovit med den i 25 år :surprised:
Klockradio täckt med aluminiumfolie och ordet "SNOOZE" skrivet på toppen, belägen på ett vitt underlag mot tapet med blommönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
Jocke935 och 10 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Det där med klockradio tycker jag var läskigt, har sovit med den i 25 år :surprised:
[bild]
Det där tycker jag ser läskigt ut ur brandsynpunkt Skulle hellre byta till en vanlig batteridriven väckarklocka.

Isakare Isakare skrev:
[bild]
Och jag 35 år! Utan grillfolie som förresten bara skydda mot elektriska fält, inte magnetiska fält.
Men jag vänder mig flera gånnger per natt (som en grillkyckling) så allt tar ut varandra, magnetfält som liggsår.

• Gilla
  • Haha
Carl.Alm och 8 till
  • Laddar…
Mikael_L
Hade varit bättre att vikt stålplåt runt, aluminiumfolien tar inte bort det minsta magnetfält.

• Gilla
alexandermosquera och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Hade varit bättre att vikt stålplåt runt, aluminiumfolien tar inte bort det minsta magnetfält.
Funkar 2 mm rostfritt ?? Det ända jag har hemma i garaget.
Brandrisk ?? Kan jag ta upp gälar bakåt för kylning ??

• Haha
EvertL
  • Laddar…
Slå in den i stålull så blir det både ventilerat och avskärmat.

• Gilla
Tamazin och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Slå in den i stålull så blir det både ventilerat och avskärmat.
Men inte rostfritt. Om du vill skärma magnetfält gäller det magnetiskt material, bondjärn. Finns även skitdyra speciallegeringar, fast inte i dina sophögar.

• Gilla
alexandermosquera
  • Laddar…
Det ända som verkligen skyddar mot elektriska magnet fält det är en specialtillverkade kullidutt. Man sätter den på varje dörr. Så minskar strålningen. Det är en boll gjord av en speciell folie.
Jag säljer för endast 300kr bollen. Minst 4 bollar måste man ha

Detta inlägg kan innehålla spår av ironi

• Gilla
  • Haha
SonnyListon och 10 till
  • Laddar…
Aluminium funkar för att begränsa magnetfält. Det krävs dock att den är tät och elektriskt ledande i alla 3 dimensioner. Det funkar genom att inducera ström i aluminiumet som leder till motriktat magnetiskt fält. Generellt kan sägas att vid korta avstånd till källan är magnetiska material bättre medan vid längre avstånd är principer som bygger på induktion bättre.

Men för att effektivt skärma ska ju kapslingen vara tät, och då funkar ju inte direkt någon radio.

Rostfritt funkar om det är magnetiskt, annars är det nog inte tillräckligt ledande för att skärma nått nämnvärt

Beroende på konstruktion kan vissa (oftast äldre) apparater generera ganska starka magnetfält. Till exempel i gamla elradiatorer med värmetrådar ligger inte fas och nolla bredvid varandra, så då kan det bli ganska ordentliga magnetfält. I oljeelement med värmepatron ligger fas och nolla närmare varandra, vilket minskar magnetfältet ganska mycket.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.