TorpAnders TorpAnders skrev:
Det kanske du inte ska se som nyttigt...
Det finns evidens för en ökad sjukdomsbild för elorienterade yrken, det kan inte skämtas bort.
Finns det verkligen det? Lokförare är den yrkesgrupp som utsätts mest. Undra hur det ser ut för dem.

• Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
RoTe
TorpAnders TorpAnders skrev:
Det kanske du inte ska se som nyttigt...
Det finns evidens för en ökad sjukdomsbild för elorienterade yrken, det kan inte skämtas bort.
Visst är det så men jag kan lika gärna dö imorgon av något annat också. Livet är 100% dödligt.

• Gilla
Richard Beiron och 4 till
  • Laddar…
5
J Johan456 skrev:
Nja, hur påverkar det Jordfelsbrytaren menar du? Två ledare bredvid varandra motverkar främst det magnetiska fältet om de är tvinnade. Skärm ansluten till jord begränsar till viss del det elektriska fältet.
Jag menade det att principen för jordfelsbrytaren bygger på att om det uppstår ett läckage mot jord så tar inte magnetfälten ut varandra och en spänning induceras i spolen som de gå igenom och där efter utlöses brytaren.
På samma sätta motverkar magnetfälten varandra i en kabel där ledarna ligger intill varandra

• Gilla
forss89 och 3 till
  • Laddar…
5 50procent skrev:
Jag menade det att principen för jordfelsbrytaren bygger på att om det uppstår ett läckage mot jord så tar inte magnetfälten ut varandra och en spänning induceras i spolen som de gå igenom och där efter utlöses brytaren.
På samma sätta motverkar magnetfälten varandra i en kabel där ledarna ligger intill varandra
Jaha, då fattar jag:D. Lös FK är därför inte så bra ut den synvinkeln.

• Gilla
50procent
  • Laddar…
5
J Johan456 skrev:
Jaha, då fattar jag:D. Lös FK är därför inte så bra ut den synvinkeln.
Sant (y):)

RoTe RoTe skrev:
Jag arbetar några meter under 16kV 16 2/3 Hz, oftast mer än heltid...
Är du lokförare eller serverar i resturangvagnen, kollar biljetter?

RoTe
L Leif i Skåne skrev:
Är du lokförare eller serverar i resturangvagnen, kollar biljetter?
Gör det skillnad?

RoTe RoTe skrev:
Gör det skillnad?
Ja. Iallafall enligt de studier som har gjorts.

• Gilla
eleson
  • Laddar…
RoTe
useless useless skrev:
Ja. Iallafall enligt de studier som har gjorts.
Gissar att den längst fram är mest utsatt då pga glaset framför istället för att ha en i princip heltäckande stålbur runt sig?

Nej, det är nog mer på grund av utrustningen i loket.

"I Sverige rapporterade forskargruppen i Umeå (Hansson Mild m fl) för åtskilliga år sedan kromosomskador hos ställverksarbetare som exponerats för elektriska och magnetiska fält och gnisturladdningar. Umeågruppen har under senare år undersökt kromosomskador hos lokförare och även hos denna grupp funnit tecken på skador på det genetiska materialet. Kromosomskador kan leda till cancer och en epidemiologisk undersökning har visat att dödligheten i cancer är högre bland SJ-anställda än hos yrkesarbetande i allmänhet. En annan svensk studie har visat att risken att insjukna i kronisk lymfatisk leukemi är större hos lokförare än hos andra yrkesgrupper."
https://www.almega.se/spartrafikforetagen/elektromagnetiska-falt/

• Gilla
pakten och 3 till
  • Laddar…
RoTe
useless useless skrev:
Nej, det är nog mer på grund av utrustningen i loket.

"I Sverige rapporterade forskargruppen i Umeå (Hansson Mild m fl) för åtskilliga år sedan kromosomskador hos ställverksarbetare som exponerats för elektriska och magnetiska fält och gnisturladdningar. Umeågruppen har under senare år undersökt kromosomskador hos lokförare och även hos denna grupp funnit tecken på skador på det genetiska materialet. Kromosomskador kan leda till cancer och en epidemiologisk undersökning har visat att dödligheten i cancer är högre bland SJ-anställda än hos yrkesarbetande i allmänhet. En annan svensk studie har visat att risken att insjukna i kronisk lymfatisk leukemi är större hos lokförare än hos andra yrkesgrupper."
[länk]
Fast lok har vi inte direkt nu för tiden, mest bara godståg. Motorvagnar har traktionsutrustningen utspridd under, över eller i fordonet.

• Gilla
erkka och 1 till
  • Laddar…
j.erkers
Lånade hem en manick för att mäta hur farligt magnetfält vi utsätts för i hemmet då vi bor nära (<100m) från en högspänningsledning. Mätvärden från ledningen höll sig under - men nära - gränsvärdet.
Det intressanta var dock att mäta annat. Klockradion på frugans sängbord (mätt från hennes kudde) och dammsugaren låg flera gånger över gränsvärdet. Det tog inte ens en minut innan hon kassera klockradion.

Det här var länge sedan så jag har glömt både enheter, gränsvärden och vad manicken hette...

• Gilla
Richard Beiron och 8 till
  • Laddar…
är det någon särskild cancerform som TS har i åtanke?

först en brasklapp att jag kan minnas siffrorna lite fel och att jag inte är någon läkare, men jag hade anledning att gräva lite i detta för några år sedan och min minnesbild är denna; någon expert på området får gärna rätta mig:

i debatter kring kraftledningar (och nedgrävning av desamma) brukar man ibland prata om ökad risk för leukemi för de som bor i närområdet...

- antalet leukemifall i Sverige (per 100 000 invånare) har ungefär fördubblats under perioden 1960-2010

- under samma tid så har produktion och användningen utav el i Sverige ökat 5 gånger

- samtidigt har svenskarnas medellivslängd stigit med cirka 5 år under samma tidsperiod och leukemi liksom många andra cancertyper får en ökad incidens med ökad individålder

- vill också minnas att incidensen för barnleukemi inte förändras över årtiondena (eller möjligen sjunkit svagt)

min fyrkantiga lekmannahjärna skulle förväntat mig en mycket större uppgång i leukemifallen om de skulle påverkas utav att vi omger oss med så väldigt mycket mer el -- både hemma och i samhället i övrigt -- nu än vad vi gjorde på 50- och 60-talet

och lokförare... jo, de sitter ju långa arbetspass med en elmotorer på 3.6 megawatt bakom ryggen (typ RC-loken) med motorströmmar långt över 1000 ampere -- inget man har liggande under sängen precis

• Gilla
Heidina och 8 till
  • Laddar…
Mikael_L
J Johan456 skrev:
Nja, hur påverkar det Jordfelsbrytaren menar du? Två ledare bredvid varandra motverkar främst det magnetiska fältet om de är tvinnade. Skärm ansluten till jord begränsar till viss del det elektriska fältet.
De behöver inte vara tvinnade.
Det är ingen nackdel, men ligger de två ledarna lika tätt mot varandra men otvinnade så är det knappt mätbar skillnad.

Det är på ett ledarpar som plockar upp magnetfältet som skillnaden märks, där tillför tvinning en hel del "common mode rejection", vilket minskar störningar bra, brukar tillämpas på kabel för svaga signaler.

• Gilla
alexandermosquera och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
J Johan456 skrev:
Finns det verkligen det? Lokförare är den yrkesgrupp som utsätts mest. Undra hur det ser ut för dem.
Här finns faktiskt de absolut enda vetenskapliga studier som visar på en viss evidens på att skadas/påverkas av olika elektriska fält. Man har nämligen funnit en liten överrepresentation av leukemi hos lokförare.
Det är inget stort antal, det är såpass litet att man i princip måste använda statistiska metoder för att se en viss korrelation. Men det verkar alltså finnas ett litet samband.

• Gilla
alexandermosquera
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.