Byggahus.se

Farlig el i var femte hem

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 9
    Antalet elrelaterade bränder ökar och kunskapen om reglerna för elinstallationer är låg bland hushållen.

Du kan läsa artikeln här: Farlig el i var femte hem

• Svara
  2. larsbj
    Byggnadsvårdare · Nivå 13
    Viktigt att notera att inget tyder på att det beror på hempul, utan på gamla och dåliga installationer
    Och på ointresse/okunskap om det man har som fastighetsägare.

• Laddar…
    • Svara
  3. A
    Medlem Nivå 4
    Att bara varannan husägare inte länner till rrglerna kring vilka elinstallationer man får göra själv är en mycket högre andel än vad jag hade förväntat mig.

Hur är tanken att man kontrollerar skicket på sin hemel?

• Svara
  4. Elina Blom Westergren
    Moderator Nivå 11
    Hej Larsbj, jo delvis skyller de faktiskt lite på hempulare, detta och gamla installationer utgör problemen enligt EIO. Lade till ett citat om det nu för att förtydliga.

• Svara
  5. H
    Moderator · Nivå 25
    Tanken är att du med jämna mellanrum bör du anlita en elfirma för att göra en kontroll, det är du som fastighetsägare skyldig att göra. Men det finns ingen definition på "jämna mellanrum". Går det mer än 50 år mellan kontrollerna så gissar jag att du kan bli dömd till ansvar om det sker en olycka pga. dåligt underhåll. Men om gränsen är 15 år 30 eller 50 tror jag ingen kan säga.

Finns det synliga tecken på brister så måste du givetvis låta kontrollera och åtgärda snarast. Synliga tecken kan dels vara skadade utanpåliggande kablar, uttag dosor. Men också tecken på fel, glappkontakter som får lampor att blinka, om det luktar bränt, säkringar verkar lösa ut utan uppenbar orsak osv.

• Svara
  6. H
    Moderator · Nivå 25
    Ja EIO skyller på mer hempul, de hävdar att deras installatörer ser mer vansinninga hempul. Men det finns inget i statistiken som säger att det är dessa hempul som står för ökade bränder. Tvärtom så står det att det ofta är apparater som orsakar bränder.

• Laddar…
    • Svara
  7. T
    Medlem Nivå 3
    Det vore skoj att kunna dela upp den statistiken och se hur många procent som utgör "anslutna produkter" och ren "installation"

• Svara
  8. larsbj
    Byggnadsvårdare · Nivå 13
    Dom tre viktigaste punkterna på slutet säger ju inget om hemmafixare.

• Svara
  9. Elina Blom Westergren
    Moderator Nivå 11
    Nej det gör de inte. Men EIO kritiserar hemmafixare till viss del i själva rapporten.

Gamla och slitna installationer utgör en egen, men högst väsentlig del, i rapporten som de sedan trycker lite extra på i slutet och jag valde då att trycka på det istället för hemmafixarna eftersom de själva verkar ha tyckt att detta utgör ett större problem.

Resultatet i rapporten bygger dels på intervjuer med 1 000 personer om deras elvanor, och dels på intervjuer med deras 500 medlemsföretag och "den verklighet de möter".

Du hittar rapporten (som pdf) här: http://www.eio.se/elsakerhetsbarometern/Documents/EIO_Elsakerhetsbarometern_2015.pdf

Där skriver de bland annat: "Sveriges elinstallatörer uppger att hemmafixande är orsaken till felaktiga installationer – alltså att de boende själva har gjort elarbete de inte behärskar eller har behörighet till. Ett växande problem som såväl Elsäkerhetsverket som försäkringsbolagen uppmärksammat vid upprepade tillfällen de senaste åren."

• Svara
  10. H
    Moderator · Nivå 25
    De skriver i dokumentet att 2% av de tillfrågade har uppsökt sjukvård under senaste året pga. en elrelaterad händelse. Det är en fullkomlig orimlig siffra. Hittade lite statisitik på nätet. Ungefär 7% av befolkningen uppsöker akutvård för någgon form av skada varje år. Och det gäller då alltså allt från cykelolyckor till misshandel och mord.

Att då var 3e skada i samhället skulle vara elrelaterad faller på sin orimlighet.

• Svara
  11. osiris
    Byggnadsvårdare · Nivå 11
    Var tredje skada bland husägare. Men ja - fortfarande totalt orimligt.

Genomgående usla betyg på alla punkter i rapporten, lite överraskande för ett land som jag spontant uppfattar som säkert när det gäller el. Vilket också bekräftas av antalet dödsfall. Tyder inte alls på skrämselpropaganda för att öka försäljningen av de tjänster som rapportskrivarnas företag säljer...

Och låt oss fortsätta att kräva att elektriker genomför alla enklare installationer så att fler av kostnadsskäl drar sig för att byta ut gammal el, det gör nog säkert att alla bor säkrare och tryggare.

• Svara
  12. lars_stefan_axelsson
    Besserwisser Nivå 15
    Nu är ju EIO i högsta grad part i målet, och skulle gärna se att alla anlitade dem för en "elsäkerhetsbesiktning" eller vad de nu vill kalla det.

Många av siffrorna är som hemapularen skriver ganska orimliga. Vi vet sedan tidigare att en mycket stor del av statistiken om bränder härhör från anslutna apparater. (Den vanligaste "elbranden" är "glömde spisen på"...) Apparater som dessutom har blivit mycket sämre iom EU-inträdet, och vi har många mer av dem idag än för bara 20-30 år sedan. Så att skadorna från "el" ökar behöver inte betyda just något om själva säkerheten hos fasta installationer i våra hem.

Jag har fortfarande inte sett den utredning av elbränder som Elsäkerhetsverket lovade för flera år sedan nu. Har någon annan sett den?

• Svara
  13. I
    Anonym
    Att koppla utan nödvändig kännedom är livsfarligt. Och att många gör det finns det bevis för i forumet, inlägg som ; jag har kopplat så här men det funkar inte så jag provade göra så här istället men då small säkringen, hur ska jag göra? Finns egentligen bara ett svar. Ring en elektriker!
    Samma svar borde gälla när man tänker byta spis och ugn från en trefas till enfas, det handlar inte enbart om att säkringen ska hålla. Dessvärre kommer väl problemet att öka i.o.m sänkt rotbidrag.
    Sen är det ju ganska logiskt att elektromekaniska delar i anläggningen slits, ex. väggströmbrytaren som i många fall manövreras dagligen och som med tiden får brända kontaktbleck som då ger en resistans som skapar värme, jag funderar själv på att byta mina som installerades 1983. (OT. en värmekamera hade kanske avslöjat de som är dåliga.)

• Svara
  14. I
    Anonym
    Helt klart har vi mycket skitapparater i våra hem nuförtiden, har själv anmält två till elsak. Skulle inte bli förvånad om de flesta el-relaterade skadorna kommer från dem.
    Men jag uppfattade det som att det var enbart fasta installationer det handlade om i den här tråden?

• Svara
  15. P
    Medlem · Nivå 13
    Anledningen till att elrelaterade bränder ökar är jag övertygad om beror på helt andra orsaker än hempulad el: att vi köper fler och fler elektriska apparater, vi vet inte hur känsliga dessa apparater är för värme så vi lägger laptops på mjuka, brännbara material när de laddas, buntar ihop laddarpuckar för nära varandra, bygger in värmealstrande apparater för att vi inte vill se dem, tvivelaktiga el-produkter kommer till Sverige via privatimport och lågrisvaruhsen, vi belastar grupper för hårt med fler och fler grenkontakter etc.

Varför skulle hemuleriet stå för ökningen av elrelaterade bränder? Det är väl knappast fler som kopplar själv...speciellt efter ROT-avdragets införande (lär väl dock öka nu när regeringen ska sänka avdraget).

Det går inte att misstolka statistiken: hempulad el är helt ofarlig eftersom varken dödsolyckor eller svåra skador finns rapporterade! OK, att hävda att det är helt ofarligt är ju att raljera...men faktum kvarstår: det sker inga allvarliga incidenter som beror på hempulad el...och är det något som alla vet så är det ju att det har kopplats friskt ute i stugorna och det fortsätter att kopplas friskt...det använder ju t o m branschen som argument i debatten. Det de glömmer är ju då att de talar emot sin sak eftersom bristen på tillbud urholkar anledningen till att de skyddar sitt skrå, att det är så farligt och fantastiskt komplicerat att koppla el. Hade branschen varit lite smarta så hade de ju hävdat att vi har extremt lite hempuleri ute i stugorna tack vare att de lyckats med sina informationskampanjer (propaganda?), och att det är därför vi har så få tillbud...:p

Nu blir det ju lite patetiskt att de hävdar att oj, oj...nu kopplas det för mycket bland folk...men det sker inga olyckor som kan härledas till detta. :|

• Svara