Byggahus.se

Farlig el i var femte hem

1. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Förmodligen gör det allt mer utbredda användandet av jordfelsbrytare en hel del också.
    Eller tror ni att man blir mer oförsiktig om man vet att man har den "livlinan"?

Någon som vet hur det känns att få en kyss så jfb löser ut?

Jag vågar inte prova, är väldigt harig.Eller har självbevarelsedrift, välj själv :)

OT
    Någon gång som barn tog jag på ett elstängsel, och det vill jag inte göra om.
    Vår granne bonden har lärt ut ett trick för att kolla om elen är på i stängslet.
    Man tar ett vanligt gräsblad och håller mellan tummen och pekfingret.
    Så för man bladet mot ledningen, och om elen är på så killar det lite i handen.
    Jag har gjort det en gång, men till och med det tar emot :p

2. I
    Anonym
    Fått mina smällar utan jfb också, garanterat lättare med. En gång blev jag fast i en lysrörsarmatur i taket, gick inte att släppa det surrade i hela kroppen, som tur var stod jag på en 2,5m trappstege så när den kom i tillräcklig gungning slapp jag per automatik kan man säga, hände tre gånger innan jag slutade på stående fot, som tur var.
    Med jfb var med potatisskalaren som jag anmälde till elsak, då hann jag inte fastna men det kändes i armen över en vecka efteråt. Sen har det hänt senare också. Jag tror inte att jag i något av fallen fick full kräm. Att ligga i en fuktig tank och svetsa är inte heller roligt, varje gång man skulle byta elektrod var som att ta i ett elstängsel. Ström är mitt älskade hatobjekt.

PS. Har du pinkat på ett elstängsel nån gång? :p

Redigerat av moderator 27 apr 2015 22:18
  3. lars_stefan_axelsson
    Besserwisser Nivå 15
    Nej, det är bra tänkt. Som JFB:er är specade här i Sverige så hinner man få mycket ström genom kroppen innan den bryter. Det är faktiskt så mycket att det tangerar det farliga området. JFBer är inte specade med hängslen-och-livrem. 30mA genom kroppen är en dj-a kyss. Inte tu tal om den saken. Du har t ex tappat muskelkontrollen ("fastnat") redan vid 16mA.

JFBer har hjälpt i USA en hel del. Det vet vi via statistik. MEN, vi har nog egentligen inte haft dem tillräckligt länge i Sverige för att hinna se dem i statistiken. Många hem har ju fortfarande inte JFB. Och jag tror dessutom att vi skulle se det i sjukrapporteringsstatistiken. Jag tror de flesta, skulle uppsöka vård efter att ha löst ut en JFB mha kroppen.

4. PNO
    Medlem · Nivå 15
    Rotar igenom mina gamla insatsrapporter. Hittar fem elrelaterade bränder
    .
    1. Överbelastning i kopplingspunkt i åldrad elanläggning när värmefläkt anslöts till uttag som normalt bara belastats med sänglampa. Inget i utförandet tydde på att det var dåligt utfört arbete från början.
    2. Överhettning i ca 20 år gammal värmepump. Troligen åldrad komponent.
    3. Överhettning i ca 5 år gammal värmepump. Bristfälligt utför kabelanslutning från fabrik.
    4. Brand i siloanläggning på bondgård. Startat i elcentral. Ordning och reda i centralen, men omöjligt att säga om behörig utfört installationen en gång i tiden.
    5. Rökutveckling från strömbrytare. Den här anläggningen var inte vacker, men felet i sig berodde inte på dålig installation utan det var utan tvekan en utsliten strömbrytare som var orsak.

Nu är det här bara fem elbränder, och inom ett ganska begränsat geografiskt område, så det faller nog inom anekdotisk bevisning, men jag har som synes hittills inte varit med om en enda hemmapular-relaterad elbrand. Som deltidsbrandman har man ju två jobb och mitt andra var tidigare att som serviceingenjör bland annat att besiktiga elanläggningar så elbränder ligger mig varmt om hjärtat och jag brukar kolla upp dessa extra noga. Tyvärr utreds inte elbränder normalt så noga på grund av bristande elkompetens hos mina styrkeledarkollegor ( dom kan en massa nyttiga saker som jag inte kan istället), så det ger en god grogrund för organisationer som EIO att misstolka statestik.

5. I
    Anonym
    Kan passa på att säga nu i dessa tider när skarvsladdarna åker fram, att gör till vana att alltid först vidröra sladden med översidan av fingrarna. Skulle man få ström knyts handen och inget mer händer, tar man direkt i den är man fast om man inte har jfb. Men det är bra att göra till vana oavsett om man har jfb eller inte.
    ( om kabeln är strömförande på utsidan, så klart)

Redigerat av moderator 27 apr 2015 23:20
  6. H
    Moderator · Nivå 25
    Jag har varit med om, direkt eller indirekt några incidenter med elbrand, både rejäl brand och incidenter som kunde gått illa.

Ingen av dem har berott på hempulad el, eller iallafall inte installationer som förefallit vara hempulade.
    1. I mitt föräldrahem på 70 talet, en isolationsskada på en då 10 år gammal FK i pansarrrör. Gav röutveckling, röret var vitglödgat när brandkåren bröt upp golvet.

2. Ett företag där jag jobbade på 80 talet med produktutveckling, en apparat vi hade tagit fram (jag hade inte jobbat med just det som brann) orsakade en full storbrand på ett barnsjukhus i USA, inga personskador men stora materiella skador. Prylarna hade klarat UL godkännande, exakt brandorsak kunde aldrig fastställas, vi höll på rätt länge och försökte provocera fram felet i efterhand.

3. Bostadsrättsföreningen där jag var ordförande i slutet på 80 talet. Ett misstag från en elektriker gav flytande nolla i en hel trappuppgång, i princip allt elektriskt förstördes i 32 lgh. Brand utbröt i två lägenheter, men självslocknade.

4. I vårt nuvarande hus, en överhettad lysrörsarmatur orsakade röutveckling i köket innan vi byggde om. Brandkåren kom och bröt upp innertaket för kontroll. Det var väldigt varmt även upp i bjälklaget, så det ren tur att det inte tände.

5. I vårt nuvarande hus, en kulodosa i källartaket (betong) brändes ur helt, en sneddragen skruvkoppling från 1960 (glappkontakt) överbelastades under vår ombyggnad, det var under en tid den enda elgruppen vi hade i huset, så den fick mer last än den sett på 50 år. Ingen större skada skedd, hade kunnat gå illa om det inte var i betongtaket.

6. En släkting äger ett hyreshus där han bor själv också, hela huset brann ner efter en TV brand i en av lägenheterna.

Sedan såg jag ett antal mindre elbränder under min tid som TV reparatör, jobbade extra med det under min gymnasietid på 70 talet. Då hade vi nog nästan en brand i månaden, men oftast bara med skador på väggen bakom TVn eller golvet under. Två eller tre urbrända rum såg jag då också. Det kan låta mycket, men jag var på en rätt stor TVfirma, vi hade uppmot 100 reparationer per dag.

Sedan har jag iofs varit med om en hempulad "olycka" också, fast det brann inte. Det var i somras, grannen på landet bytte ut en undercentral i sitt hus (hempul). Han blev lite förvånad och hade svårt att förstå vad som gick fel. När han bröt PEN ledaren till undercentralen (som helt korrekt var spänningslös), så small det och diverse prylar i huset förstördes. Det visade sig (min felsökning) att husets riktiga PEN ledare var av eller glappade (spräckt plint). Hela huset fick sin jordning via just den undercentralen som dessutom matade vattenpumpen. Inget fel jag riktigt tycker man kan lasta hans hempul för. Det hade troligen gått lika illa om det vore en elektriker som bröt den där undercentralen.

Redigerat 27 apr 2015 23:51
  7. H
    Moderator · Nivå 25
    Jo så höll jag på att glömma enda gången jag rattat en brandsläckare. På jobbet, en antik kopieringsmaskin som började brinna, massor med papper knölade ihop sig i den delen som bränner fast tonern på papper. Blev en rätt rejäl brasa innan vi fick fram en någorlunda lämplig släckare. Hade att välja mellan en vattensläckare och kolsyresläckare, Var väldigt svårsläckt med kolsyra, flammade upp direkt igen när man slutade spruta.

var lite nervös för flammorna var uppe och slickade ett sprinklermunstycke ovanför maskinen.

8. 1
    Medlem · Nivå 16
    Detta är inte lätt att komma på men det första jag tänker på är.
    Överhettade lysrörsarmaturer har jag upplevt några gånger.
    Stötar i diazed centraler med skadad propphuv där skadan inte varit synlig nerifrån eller byte skett i mörker.
    Att det blivit mer sällsynt med diazed centraler har nog även det påverkat statistiken.
    Det var inte allt för ovanligt med skadade propphuvar då någon tappat propphuven när det skulle byta säkring och en del porslin försvann, eller saknade porslinsringar.
    Jag tror att nya normcentraler och jordfelsbrytare är några av orsakerna till att olyckor i hemmet minskat.
    Det går även på rätt håll med snabbkopplingar i centraler (N,PE) och snabbkopplingsklämmor i dosor vilket minskar risken för ofrivilliga kyssar.
    Tyvärr läser man på tok för ofta om mobilladdare och smarta telefoner som börjar brinna.
    De fasta installationerna har blivit säkrare medans det vi pluggar in inte alltid är som det borde vara.

I vissa länder så ska elinstallationer besiktigas med jämna intervaller och det kanske inte är helt fel.
    I Danmark så finns det elbesiktningar när huset ska säljas.
    http://www.eio.se/Media/Nyheter/Documents/EIO_Rapport_Dolda_Elfel_i_Danmark.pdf

Redigerat 28 apr 2015 01:01
  9. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Är det någon skillnad därvid mellan gamla hederliga armaturer med glimtändare,
    och modernare med "elektronisk ballast" som det heter?

Jag har bara köpt de senare till garage och stall, för jag tycker om när de tänds direkt.

10. 1
    Medlem · Nivå 16
    Jag är tyvärr inte rätt person att ge något bra svar på detta, men lite svar ger jag ändå.
    De äldre armaturer med drosslar och glimtändare med blinkande lysrör brukar få en del bekymmer med tiden.
    Ett blinkande lysrör blir varmt i ändarna och med tiden torkar fästet som brukar vilja spricka på äldre lysrörsarmaturer med kontaktproblem som följd, jag har sett lysrör där det "svetsats" på kontakterna eller fästet lossnat vid byte av lysrör.
    Drosslarna brukar kunna överhettas de med rätt bra samt får en del ett surrande ljud med tiden.
    Byt alltid ut blinkade lysrör.
    HF-don är bra men de äldre var väldigt känsliga för strömspikar, transienter mm, kan vara värt att tänka på med ett lite instabilare elnätet som det är på vissa ställen.
    HF-don blir inte lika varma som drosslar.
    HF-don eller drossel med säkerhetständare brukar debatteras vilket som är bäst jag har även hört de som föredrar led-lysrör (fungerar i äldre armaturer med en glimtändare för ledlysrör).
    När det gäller lysrörsarmaturer så tror jag att det finns personer här med betydligt mer kunskap och erfarenhet än jag, då detta inte är något jag är speciellt duktig på.

11. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Nivå 25
    Nja, det borde varit dubbla citationstecken och spoilervarning. Vi pratar ju om en branschorganisation som kritiserar sina "konkurrenter". Folk som läser detta kan ju tro att kritiken har en grund.

• Laddar…
  12. C
    Medlem · Nivå 18
    Och som vanligt är det väl då spisen som oftast är inblandad i "el"-olyckorna kan man tänka sig. Bränt sig på plåten eller liknande.

13. G
    Lösvirkesbyggare · Nivå 14
    Tittar man lite på EIOs hemsida så kan man ju se att de är helt tydliga med vad som är deras syfte. Det är ju klart som tunt korvspad att deras huvudsakliga mål inte är att öka elsäkerheten utan att skapa mer jobb till sina medlemmar.
    Eftersom de i dagens Sverige får mycket svårt att, med sakliga argument, övertyga folk om att anlita elektriker lite oftare så får de istället försöka med tex. skrämseltaktik, propaganda och/eller rena lögner.

"Sedan 1906 - alltså i över hundra år - har vi på EIO arbetat med att stärka medlemsföretagens och elteknikbranschens konkurrenskraft. Det gör vi genom att driva frågor där EIO och medlemsföretagen gemensamt kan nå längre än vad en enskild medlem kan. EIO bedriver till exempel lobbyverksamhet och opinionsbildning och organisationen är remissinstans i viktiga frågor som rör branschen."

14. P
    Medlem · Nivå 14
    ...och lagstiftarna slukar allt de matas med utan någon som helst kritiskt tänkande eftersom de också blivit indoktrinerade med propagandan att "el är alltid livsfarligt för de som inte ingår i elskrået, kopplar någon lekman själv kommer denna omedelbart dö samt få sitt, och grannarnas, hus nedbrända".

Jag har ett väldigt nära bevis på att propagandan fungerat: när jag sa till min sambo att jag tänkte nog utöka med ett nytt eluttag i garaget blev hennes reaktion direkt: "...men nej, det får du ju inte göra. Det är olagligt och det är farligt...tänk om det börjar brinna! Vi måste ringa en elektriker."

Tack vare de många trådarna här på BH om de absurda elreglerna har min tidigare aversion mot att koppla själv brutits ned. Ju mer jag läser dessa desto mer sugen blir att göra mer elkoppling hemma. Jag vet att jag har tillräcklig kunskap och är jag osäker kommer jag fråga. Jag börjar bli riktigt förbannad på elbranschen och det senaste som verkligen fick igång mig var utformningen av ESVs rapport Elolyckor 2013. Ju mer jag läser i den desto mer förbannad blir jag eftersom den är ett så uppenbart bevis för att deras agenda är att föra oss lekmän bakom ljuset. Så får inte en statlig myndighet göra!

• Laddar…
  15. H
    Moderator · Nivå 25
    I vårt fall med överhettat lysrör i köket så var det drosseln som blev varm, så varm att plåthöljet deformerades. Rören var monterade med ett "löskomponentsystem" i en inbyggnadslåda i taket, med råglas under. Så drossel, rörhållare osv. var monterat direkt upp mot taket. Taket blev svartbränt på ett område runt drosseln. Brandkåren mätte upp typ 200 grader (kommer inte ihåg exakta siffran) i bjälklaget, 15 minuter efter att jag hade brutit strömmen.

De var lite inne på att kyla med vatten för säkerhets skull, men det slapp vi.