PAPA_JOP skrev:
Förbjudna färger är:
Röd
Gul
Grön
(Röd nyttjas dock till brandlarm)

PJOP
Var hittar du att dessa färger skulle vara förbjudna? :-?

Mig veterligt är dessa godkända, sedan skall man naturligtvis undvika att blanda in tex. Röd FK i en gammal installation där den används som jord.
Gul FK och Grön FK får väl förläggas var för sig?
(Gul/grön FK däremot är ju som sagt vigd åt jordning).

PAPA_JOP har rätt i alla fall vad gäller gul och grön dessa är inte tillåtna i installationsändamål på grund av förväxlingsrisken. Framgår av SS 424 02 31.
Elsäkerhetsverket hävisar dessutom till avsnitt 514 Identifiering.

jag tycker då det låter konstigt att man skulle få dra tele tillsammans med FK i vp-rör! var står det att läsa i föreskrifterna?
och varför skulle man göra det?

MickeM skrev:
PAPA_JOP har rätt i alla fall vad gäller gul och grön dessa är inte tillåtna i installationsändamål på grund av förväxlingsrisken. Framgår av SS 424 02 31.
Elsäkerhetsverket hävisar dessutom till avsnitt 514 Identifiering.
Jaha, där ser man. :-[
Jag var faktiskt lite osäker ang. gul färg när jag tänker efter (risk för förväxling).
Men att grön var förbjuden hade jag ingen aning om. För några år sedan fick jag en grönfärgad RK-rulle 2,5mm2 av en kompis som jag hade till mina högtalare.
Jag vet även att i min fars hus byggt -80 (installerat av behörig elektriker) används grön färg som tändtråd, antar att det varit godkänd förrut.

Jag blev tvungen att titta på Ahlsells hemsida och mycket riktigt fanns där ingen grön eller gul FK (inte RK heller), däremot röd och orange.

Ber om ursäkt om jag förvillat och ber er bortse från mitt förra inlägg i tråden.

pellefant skrev:
jag tycker då det låter konstigt att man skulle få dra tele tillsammans med FK i vp-rör! var står det att läsa i föreskrifterna?
och varför skulle man göra det?
Anledningen att det görs är väl för att man i vissa lägen kan spara tid & rör (=pengar) på det. Vad annars?
Lagstödet står att finna i Starkströmsföreskrifterna 1999_5, (Jo, den är giltig fram till 060701) § 521.6;
"Ledare tillhörande olika strömkretsar får ligga inom gemensam kabelmantel, i samma
rör eller ledningskanal under förutsättning, att ledarna är isolerade för den högsta
förekommande spänningen i någon av ledarna inom kabelmanteln, i röret respektive
ledningskanalen och att röret och ledningskanalen är tillräckligt rymliga."

För att slippa bli skälld för att vara en oseriös installatör så bör jag kanske poängtera att detta inte är något som jag brukar nyttja. Jag bara svarar på ställda frågor.

PAPA_JOP

Snuttjulle skrev:
Och hur i hela världen ska du skarva in FK mot vanligt "skonsöre" och drar du 4 orange FK då??
JAG har inte påstått att JAG gör någonting. Utgångsfrågan var färger på FK, inte installationsteknik.
Personligen så har jag inga som helst bekymmer att koppla in t ex RK 0,75 i ett telejack om det en dag skulle visa sig nödvändigt. Ej heller att skarva en EUK mot i princip vad som helst.
Om du nu vill svara med att din fråga faktiskt gällde FK och inte RK så tror jag nog inte att jag orkar ge fler svar.

"olika strömkretsar" tolkar då jag som 230/400 V systemet, att ledarna är avsäkrade på olika säkringar/olika faser och då ska det väl vara tydligt märkt om "det inte föregås av en jordfelsbrytare", och i så fall-hur skall en jfb monteras på tele ledning?
en 4-polig? men då ska ju 230/400 V vara inkopplad på sama jbf, så blir det en 8-polig jfb då eller? nyfiken hur du papa_jop brukar lösa det när du drar el o tele i gemensamt rör?
jag levde då i den tron att det bara är 230/400 V i samma rör, bäst man kollar upp oranga tändtrådar i fortsättningen......

fast kollar man om det är en 90 volts glödlampa i lamputtaget så förstår man att det är tele ;) ;)

Har för mig att jag läst om detta att blanda "tele" då även data och el i samma rör i detta forum förut och minns jag rätt så ska detta vara OK om kabeln är godkänd för 250V men då har det handlat om annan kabel än FK och att hitta nätverkskabel i orange kan nog vara svårt om det inte är patchkabel det handlar om. Har även då för mig att dessa inte fick skarvas i samma dosor. Att sedan FK är helt åt skogen rent telemässigt att köra telefoni och ADSL i då denna kommer att fungera som en fin antenn då den inte är tvinnad som en vanlig telekabel är. Sorry om jag trampar någon på tårna men jag kan inte förstå varför man skulle vilja använd FK som teletråd.

Och pellefant 90V har du bara vid påringning så den lampan lyser bara då. ;)

det var de jag tänkte mej ;)
ljudlös ringsignal ;) ;)

521.6 tillkom i den första "Blå boken" för att harmonisera med övrig europeisk standard. Ingen var glad över det, men vad gör man?
Det är faktiskt telesignalanläggningar etc som avses. 230/400 V har man ju "alltid" blandat.
FI-brytare sätts inte på teleledning med SELV eller TNV-spänning. Vid samförläggning uppfylls ju säkerheten iom isolationskravet.
Återigen poänterar jag att detta inte är ett normalt förläggningssätt, men ibland kan det vara det bästa (t ex om man behöver dra in en enstaka larm/snabbtelefonkabel i det enda elröret genom en K-märkt byggnad).
Givetvis samförlägger man inte el/tele med RK/FK om man behöver ett fyrledars telefonsystem eller ska ha XDSL.

PAPA_JOP

MickeM skrev:
[quote author=MagnusS link=1137402377/0#10 date=1137666550]Jag praktiserade på vattenfall någon på slutet av åttiotalet. Spännande värre 400kV och neråt.
Deras fasfärger var på den tiden brun-grön-gul. Man kunde se stolpar och liknande uppmärkta med små färgskyltar. (Jag kommer ihåg det, eftersom färgerna var i bokstavsordning.)
Det följdens ända ner till 400V trefas.

Helt fantastiskt, det var aldrig en maskin som gick åt fel håll när man kopplade in den i deras anläggningar.

Vilka färger är det som gäller idag?
Har aldrig varit på Vattenfalls anläggningar, men på E-ON:s eller då Sydkraft har jag för mig att det var märkt Röd-Gul-Grön. Nu tror jag bara man tejpar L1-L2-L3.[/quote]

Stämmer, nu är det L1 L2 L3 som gäller och vid lågspänning så använder vi Brun som L1 Svart som L2 och Vit/Grå som L3 och GulGrön som Jord.. sen en ev Blå som Nolla då.. Men det finns väl lika många fabrikat på kabel som det finns montörer som tror dom gör rätt så :)

Linjemontoren skrev:
[quote author=MickeM link=1137402377/0#15 date=1137746532][quote author=MagnusS link=1137402377/0#10 date=1137666550]Jag praktiserade på vattenfall någon på slutet av åttiotalet. Spännande värre 400kV och neråt.
Deras fasfärger var på den tiden brun-grön-gul. Man kunde se stolpar och liknande uppmärkta med små färgskyltar. (Jag kommer ihåg det, eftersom färgerna var i bokstavsordning.)
Det följdens ända ner till 400V trefas.

Helt fantastiskt, det var aldrig en maskin som gick åt fel håll när man kopplade in den i deras anläggningar.

Vilka färger är det som gäller idag?
Har aldrig varit på Vattenfalls anläggningar, men på E-ON:s eller då Sydkraft har jag för mig att det var märkt Röd-Gul-Grön. Nu tror jag bara man tejpar L1-L2-L3.[/quote]

Stämmer, nu är det L1 L2 L3 som gäller och vid lågspänning så använder vi Brun som L1 Svart som L2 och Vit/Grå som L3 och GulGrön som Jord.. sen en ev Blå som Nolla då.. Men det finns väl lika många fabrikat på kabel som det finns montörer som tror dom gör rätt så :)[/quote]

Kul att någon från samma bransch har hittat hit.   :) :)

Jag ifrågasätter starkt tele i samma rör som kraft. Oavsett hur du drar i fastigheten så ansluter du till telias nät och där blir det telias standardkablar och de uppfyller inte kraven för 230V. Därmed bör det bli ett automatiskt förbud i verkligheten iom att teleledningen i sin helhet inte uppfyller kravet för 230V.

Sen kan man nog misstänka att skanova skulle ha lite synpunkter efter att ha fått 230V 10A in i sina växlar på fel ingång

Jag är nog den enda här som förstår vad papa_jop menar. Alla andra hänger upp sig på att han använde benämningen TELE.
Han menar teletekniska anläggningar och det är mycket mer än bara telefon som ni verkar ha hängt upp er på.
Jag ser inga hinder att i mitt hus dra fram två oranga FK i belysningsgrupp till min ringklocka t.ex. om jag skulle bli tvungen för att slippa klamra kabel.
Eller om jag tvunget måste ha en klenspännningsknapp i vardagsrummet för mitt IHC så är det väl underbart att föreskrifterna tillåter att jag kan dra det i samma rör som 230V om jag bara ser till att använda kabel som är godkänd för den spänningen.

Nej, fokusera mer på vad han verkligen skriver i sina inlägg och mindre på telefonledningar. Tele är så mycket mer än bara teleFON.

Jag tar på mig dumstruten :)

Men jag ställer då igentilgen samma fråga igen. Får du verkligen ansluta nått till en tråd som går i ett 230 rör som inte är godkänt för 230? Jag tycker fortfarande att denna krets då inte uppfyller kravet på högsta spänning och därmed inte får samförläggas

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.