Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Den är till för att skydda enskilda människor som bygger hus, inte företagen som bygger.

Japp, och säkrar så att inte ni eller andra hamnar på bar backe med ett par miljoner i skulder om bygget havererar.

Det finns andra, mindre jobb att ta tills man bevisat sin duglighet och byggt upp verksamheten.

Jag säger inte att jag sympatiserar med lagstiftningen i fråga, men den är inte svår att förstå.
Jag menar att den är svår att förstå.
Vem har någonsin fått ut något av värde av en sådan "försäkring" hur mycket kostar den? En betalplan där man gör klart moment är bra så mycket bättre än någon färdigställande försäkring av flera skäl. Ett bygge kan bli fördyrat av många skäl inte hjälper dessa försäkringar dig på något sätt.
Det är en ogenomtänkt lagstiftning som egentligen enbart gynnat en värdelös försäkringsprodukt som nära nog ingen tecknat om det inte känt sig tvingade.

Attitudeswe
Fast om en byggare går i konkurs så blir det snabbt merkostnader när en ny byggare skall ta sig an bygget. Stillastående med ställning alternativt nyetablering osv.

Även om man inte betalat förskott kan ju kalkylen spräckas av en konkurs.

Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Fast om en byggare går i konkurs så blir det snabbt merkostnader när en ny byggare skall ta sig an bygget. Stillastående med ställning alternativt nyetablering osv.

Även om man inte betalat förskott kan ju kalkylen spräckas av en konkurs.
Visst kan en konkurs mitt i ett bygge medföra extra kostnader men om entreprenören har en ställning kommer kostnaden läggas konkursboet. Det kommer ta några veckor innan den försvinner. Om de haft elektriker anlitade kan de ofta göra klart jobbet mot dig direkt. Och visst tar det tid att upphandla och gå in med en ny entreprenör men om man styrt bygget till färdig presterade hållpunkter behöver kostnaden inte överstiga kostnaden för försäkringen.
Om du betalat för att grunden är klar och besiktigad och korrekt är den ju klar som ett exempel.
Saken med många av dessa försäkringar speciellt sådana man måste ha enligt olika typ av myndighetskrav är att de sällan betalar ut något av värde. De har alltid en anledning att inte betala något alls och om de betalar något är det småpengar. Min erfarenhet är att de kostar mycket stänger ute de flesta mindre byggare för att kunna lämna anbud och kostar multum. Vet är jag sökt hjälpa folk att få ut dessa försäkringar att de ofta helt vägrar. Vet också att de gör grymma vinster på dem inte minst garbo.

K Kaleri skrev:
Hej! Detta ett bra förslag! Och konkret. Tack för det! Ja, eftersom vår entreprenör är lite så får han ju inte dessa försäkringar. Vi efterskottsbetalar allt och ser därför ingen nytta med dessa försäkringar.
Hej Kaleri, vad gjorde du till slut och hur har det gått för dig?

G Gillar att bygga skrev:
Hej Kaleri, vad gjorde du till slut och hur har det gått för dig?
Hej!
Vi fick tillslut igenom vårt startbesked med ett färdigställande skydd. Vill nog inte i detalj säga hur vi gjorde iom att bygget pågår. Men kan säga att vi fick göra en kreativ lösning på problemet, en som inte tidigare avhandlas här i tråden. När bygget är klart postar jag en notis om hur vi gjorde!

• Gilla
Marc Abramsson och 4 till
  • Laddar…
K Kaleri skrev:
Hej!
Vi fick tillslut igenom vårt startbesked med ett färdigställande skydd. Vill nog inte i detalj säga hur vi gjorde iom att bygget pågår. Men kan säga att vi fick göra en kreativ lösning på problemet, en som inte tidigare avhandlas här i tråden. När bygget är klart postar jag en notis om hur vi gjorde!
Är bygget klart nu? Vi har ett liknande problem med vår tillbyggnad. Vi har slösat bort månader med kommunen nu och kommer även nu att missa ROT för 2025.

Detta krav är extremt ovänligt för mindre eller nyare entreprenörer och det verkar inte finnas något sätt som konsument (som vi har hittat) att välja alternativa lösningar.

Vårt projekt är inte särskilt stort, men entreprenören är "för ny" för Gar-bo, men vi är fast beslutna att använda dem (entreprenören). Vi skulle gärna vilja veta den kreativa lösningen - kommunen är inte alls till hjälp.

D Dinner skrev:
Är bygget klart nu? Vi har ett liknande problem med vår tillbyggnad. Vi har slösat bort månader med kommunen nu och kommer även nu att missa ROT för 2025.

Detta krav är extremt ovänligt för mindre eller nyare entreprenörer och det verkar inte finnas något sätt som konsument (som vi har hittat) att välja alternativa lösningar.

Vårt projekt är inte särskilt stort, men entreprenören är "för ny" för Gar-bo, men vi är fast beslutna att använda dem (entreprenören). Vi skulle gärna vilja veta den kreativa lösningen - kommunen är inte alls till hjälp.
Hej! Bygget klart sedan i somras.

Den kreativa lösning är att hitta en entreprenör som du litar på. Och be denne om en offert på ditt bygge som skrivs ner till en lägre summa är den faktiska kostnaden. Så gjorde vi och då kunde vår byggare få ut en försäkring via sin bank. Dvs en bankgaranti vilket är samma som en färdigställande försäkring. Detta papper visade vi sedan upp för kommunen och vips så hade vi startbesked. Hör av dig om du har fler frågor

• Gilla
Dinner
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.