Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Sälj projektet mot revers till byggfirman och låt dem bygga åt sig själva under ditt inseende. Det kräver ingen försäkring och de kan fritt sälja tillbaka till dig när det är klart. Reversen rivs.
OBS! Bara en idé med utgångspunkt av Boverkets text.
Intressant idé. Hur skulle det gå till rent tekniskt. Kan du förklara. Vi står på alla papper som det ser ut nu. Äger tomten, står som sökande på bygglovet osv.
 
K Kaleri skrev:
Vilken kommun och har du diarenummret?
Hässleholms kommun.
Lösvirkes hus som lokal snickare byggde.
 
A Argastesnickaren skrev:
Hässleholms kommun.
Lösvirkes hus som lokal snickare byggde.
Hej! Tack. Har du ditt diarienummer så jag kan begära ut handlingarna. Alt om du skulle kunna skicka mig dom via Mail. Vi kan ta det i privat meddelade om du inte vill lägga ut så alla ser
 
K Kaleri skrev:
Intressant idé. Hur skulle det gå till rent tekniskt. Kan du förklara. Vi står på alla papper som det ser ut nu. Äger tomten, står som sökande på bygglovet osv.
Har inga lösningar. Jag läste texten på Boverket om undantag och en av punkterna var att en firma får bygga åt sig själva utan krav på garanti och sedan direkt sälja bygget, precis som privatpersonen får bygga åt sig själv.
Det var bara en idé till en öppning. Lagen är ju precis som andra skriver rätt hattig.
 
Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
K Kaleri skrev:
säger vem? Ge mig gärna vilken kommun detta funkat samt även ett diarenummer om möjligt
Driver plåtslageri och har gjort så några ggr med beställaren .

Det är väl inte kommunen som skall ha färdigställande försäkringen , det är väl du som skall ha den mot byggaren . Om byggaren går omkull , så skall du har pengar för att kunna färdigställa byggnationen.
 
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Driver plåtslageri och har gjort så några ggr med beställaren .

Det är väl inte kommunen som skall ha färdigställande försäkringen , det är väl du som skall ha den mot byggaren . Om byggaren går omkull , så skall du har pengar för att kunna färdigställa byggnationen.
Fast när jag läste villkoren så gör absolut inte försäkringen automatisk så du kan färdigställa bygget. Den skulle då täcka merkostnader för att anlita annan entreprenör, dock max 200tsek. D.v.s. blir det 500tsek dyrare att bygga färdigt med annan entreprenör skulle vi få hosta upp 300tsek själva.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Fast när jag läste villkoren så gör absolut inte försäkringen automatisk så du kan färdigställa bygget. Den skulle då täcka merkostnader för att anlita annan entreprenör, dock max 200tsek. D.v.s. blir det 500tsek dyrare att bygga färdigt med annan entreprenör skulle vi få hosta upp 300tsek själva.
Alla färdigställande försäkringar jag tecknat har alltid varit 10% av kontraktsvärdet.
 
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Alla färdigställande försäkringar jag tecknat har alltid varit 10% av kontraktsvärdet
Då kanske det ändrats. Detta var Garbos villkor 2019.
 
S Styrman_jansson skrev:
Då kanske det ändrats. Detta var Garbos villkor 2019.
har aldrig använt Garbo , då vi inte arbetar mot privatkunder i nån större utsträckning .

Vi använder Brim eller Nordic Guarantee
 
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Driver plåtslageri och har gjort så några ggr med beställaren .

Det är väl inte kommunen som skall ha färdigställande försäkringen , det är väl du som skall ha den mot byggaren . Om byggaren går omkull , så skall du har pengar för att kunna färdigställa byggnationen.
Nja… kommunen kräver och vill se papper på att en försäkring finns. Formellt så är den ju upprättat mellan byggherre och entreprenör.
 
K Kaleri skrev:
Nja… kommunen kräver och vill se papper på att en försäkring finns. Formellt så är den ju upprättat mellan byggherre och entreprenör.
Formellt är du byggherren , eller har jag missförstått något ?
 
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Formellt är du byggherren , eller har jag missförstått något ?
Ja, jag är byggherre
 
K Kaleri skrev:
Ja, jag är byggherre
Vet inte hur nitiska en kommun är , men du borde kunna skriva nånting mellan byggare och dig och visa upp för kommunen . Då sparar du också kostnaden för försäkringen om du kan hålla 10% istället hos besatällaren
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Vet inte hur nitiska en kommun är , men du borde kunna skriva nånting mellan byggare och dig och visa upp för kommunen . Då sparar du också kostnaden för försäkringen om du kan hålla 10% istället hos besatällaren
Det är ju precis det vi gjorde. Vi bifogade en lyftplan till tekniska samrådet. Där det tydligt framgick att vi betalar allt i efterskott. Men denna godkändes inte ! Kommunen krävde en försäkring. Hädar att inget finns i PBL Som säger att en efterskottsbetalning är att likställa med en försäkring.
 
K Kaleri skrev:
Det är ju precis det vi gjorde. Vi bifogade en lyftplan till tekniska samrådet. Där det tydligt framgick att vi betalar allt i efterskott. Men denna godkändes inte ! Kommunen krävde en försäkring. Hädar att inget finns i PBL Som säger att en efterskottsbetalning är att likställa med en försäkring.
Låter som en kommun i ett nötskal
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.