18 572 läst ·
81 svar
19k läst
81 svar
Färdigställandeskydd - behöver akut hjälp
Intressant idé. Hur skulle det gå till rent tekniskt. Kan du förklara. Vi står på alla papper som det ser ut nu. Äger tomten, står som sökande på bygglovet osv.Johan Gunverth skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 192 inlägg
Har inga lösningar. Jag läste texten på Boverket om undantag och en av punkterna var att en firma får bygga åt sig själva utan krav på garanti och sedan direkt sälja bygget, precis som privatpersonen får bygga åt sig själv.K Kaleri skrev:
Det var bara en idé till en öppning. Lagen är ju precis som andra skriver rätt hattig.
Redigerat:
Verktygstokig
· Estocolmo
· 1 056 inlägg
Driver plåtslageri och har gjort så några ggr med beställaren .K Kaleri skrev:
Det är väl inte kommunen som skall ha färdigställande försäkringen , det är väl du som skall ha den mot byggaren . Om byggaren går omkull , så skall du har pengar för att kunna färdigställa byggnationen.
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Fast när jag läste villkoren så gör absolut inte försäkringen automatisk så du kan färdigställa bygget. Den skulle då täcka merkostnader för att anlita annan entreprenör, dock max 200tsek. D.v.s. blir det 500tsek dyrare att bygga färdigt med annan entreprenör skulle vi få hosta upp 300tsek själva.pelle plåttak skrev:
Verktygstokig
· Estocolmo
· 1 056 inlägg
Alla färdigställande försäkringar jag tecknat har alltid varit 10% av kontraktsvärdet.S Styrman_jansson skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Verktygstokig
· Estocolmo
· 1 056 inlägg
Nja… kommunen kräver och vill se papper på att en försäkring finns. Formellt så är den ju upprättat mellan byggherre och entreprenör.pelle plåttak skrev:
Verktygstokig
· Estocolmo
· 1 056 inlägg
Verktygstokig
· Estocolmo
· 1 056 inlägg
Det är ju precis det vi gjorde. Vi bifogade en lyftplan till tekniska samrådet. Där det tydligt framgick att vi betalar allt i efterskott. Men denna godkändes inte ! Kommunen krävde en försäkring. Hädar att inget finns i PBL Som säger att en efterskottsbetalning är att likställa med en försäkring.pelle plåttak skrev:
Verktygstokig
· Estocolmo
· 1 056 inlägg
Låter som en kommun i ett nötskalK Kaleri skrev: