Söker en färdigtillverkad taklucka som är lätt att montera. Alternativt ritning till en man kan bygga själv.

Har hittat en del på nätet men de har alla varit till tegeltak.

Det finns förfabrikerade, var vet jag ej men kolla med din närmsta byggghandlare. Så som du skriver har du ej tegeltak, vad har du på taket?
Vill du ha en måttbestämd lucka tycker jag du beger dig ner till ett plåtslageri så får du en lucka precis som du vill ha den.

Huset har plåttak så tipset om en plåtslagare låter bra.

Är det korrugerad är det nemas problemas att montera själv, har du falsat bandtäckt tak ska du låta plåtslagaren utföra hela jobbet.
Angående bra firmor i västra götaland beror på var du bor. Kungälvstrakten - Kode plåt. Centrum - Lindskog & Gyllenström. Partille hållet - Ncw plåt. Söderut Varla plåt.
Stora bra och pålitliga firmor. Annars kan du alltid kolla www.plr.se för att hitta ett plåtslageri nära dig.

Lucky us... det är tp 40 tror jag det heter dvs profil.

Okej ja då röstar jag för att du rör dig ner till ett plåtslageri som färdigtillverkar allt som du kan montera själv, de flesta "färdiga luckor" har enbart träram med tillhörande plåt "lock" som lucka.

Hur kommer det sig att du ska ha en lucka över huvud taget? går det inte lättare med takstege? eller är huset för högt? Sedan kan det vara så att ska en sotare ta sig upp och ned så kan han kräva takbryggor med mera. Eller är det en bart inspektionslucka? Nyfiken.

Huset är ca 10-11 meter upp till taknocken. Det finns en stege men jag är alltför tung och alltför höjdrädd för den. Vill kunna nå skorstenen fö en ev. omfogning och framtida egensotning.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.