Hej,
Vi är några stycken (syskon, kusin mfl) som äger ett fritidshus tillsammans (arv). Vi vill bygga attefallshus och göra en del annat, men bankerna vill inte gärna ha flera låntagare som ej bor ihop så vi måste göra det mesta själv för att komma ner i pris.
Så - jag har tagit på mig huvudansvaret för research, vi planerar, räknar och tittar på alternativ.
När det gäller attefallshuset- skulle ni tro att det blir bäst ur ett budgetperspektiv att köra helt från lösvirke, köpa enklare byggsats eller köpa stommar från tex byggmax och resten lösvirke?
Stugan ska ha loft och ge extra sovplatser, men inte ha V/A. Vi köper en liten förbränningstoalett o nöjer oss med det. Litet trinettkök med vatten vi hämtar i huset om vi vill förbereda enklare mat/frukost. (Hink under diskbänk typ). Detta pga behövs inte V/A och kommunen planerar kommunalt V/A men mycket osäkert när det kommer.

En annan fråga om någon har input (men gör också annan tråd för det) är om någon har erfarenhet eller tips gällande byte sv eternitfasad till träfasad . Vi vill helst ta bort eternitplattorna och inte sätta ny panel på, men osäkra på om det är för stort jobb för hemmasnickrare även om vi är många som kan hugga in. Huset är 70 kvm o ca 5,5 till nock.

Eternit är ett fantastiskt material och bör sparas, tycker ni att det ser fult ut kan det bäl målas? Hälsoriskerna uppstår just när ni demonterar fasaden. Sen så finns ju alltid risken att det ni hittar därunder ser värre ut ändå, och är fullt med spikhål.

Vad gäller Attefallare så kan en kombinationslösning vara rätt väg att gå. Beställ en oisoleradstomme från någon vettig tillverkare. Ta sen in offert på resten av materialet, då får ni en smidig stomresning och resten som ändå tar tid kommer med en lägre materialkostnad.

• Gilla
familjen fox
  • Laddar…
Hej,
Tack för input. Men var kanske lite otydlig i mitt inlägg. Vi vill alltså ha ny träpanel fasad, men vill inte bygga den ovanpå den gamla eternitfasaden utan ta bort eternitplattorna och sedan sätta ny panel. Har sett att en del bygger in eterniten men är lite osäker på hur det skulle bli. Och skulle gärna vilja få bort det gamla då det är gjort av rivningsmaterial på 50-talet så börjar bli rätt slitet. Flera trasiga plattor också här och där, svårt att få det att se snyggt ut bara genom att måla.

Så all input är välkommen, både gällande attefallsbygge och byte av fasad.

Har ni kollat med Landshypotek bank om lån? Vi har lånat av dem när vi var tre låntagare och inga andra banker ville låna ut till fler än två personer.

Ja, faktiskt var det en av dom vi ansökte hos. Vi fick inte vara 3 stycken pga att det ena är en kusin men jag och syrran fick ansöka tillsammans. Men vi fick avslag på att de ansåg att skuldkvoten blev för hög. Det tråkiga var att de inte ens ringde upp för en personlig kontakt, så dels fick vi ingen förklaring till hur de räknat och ingen möjlighet att diskutera hur de skulle ha bedömt en lägre summa.

Vissa banker anser tex att jag som har en sambo ska kunna betala hela mitt och sambons bolån, trots att vi ju både betalar och står på 50/50. Jag skulle ju aldrig ha fått bolånet själv men när jag vill låna på fritidshuset så ser vissa banker ändå mitt och sambons bolån som att jag ska klara den själv. Tyvärr är bankerna inte konsekventa, de ger lite olika skäl till att de säger nej och ger sällan någon möjlighet till diskussion om alternativa upplägg på lån eller summor som de skulle kunna godkänna.

F familjen fox skrev:
Ja, faktiskt var det en av dom vi ansökte hos. Vi fick inte vara 3 stycken pga att det ena är en kusin men jag och syrran fick ansöka tillsammans. Men vi fick avslag på att de ansåg att skuldkvoten blev för hög. Det tråkiga var att de inte ens ringde upp för en personlig kontakt, så dels fick vi ingen förklaring till hur de räknat och ingen möjlighet att diskutera hur de skulle ha bedömt en lägre summa.

Vissa banker anser tex att jag som har en sambo ska kunna betala hela mitt och sambons bolån, trots att vi ju både betalar och står på 50/50. Jag skulle ju aldrig ha fått bolånet själv men när jag vill låna på fritidshuset så ser vissa banker ändå mitt och sambons bolån som att jag ska klara den själv. Tyvärr är bankerna inte konsekventa, de ger lite olika skäl till att de säger nej och ger sällan någon möjlighet till diskussion om alternativa upplägg på lån eller summor som de skulle kunna godkänna.
Vi var jag och min sambo och en vän som tog lån. Det var inga konstigheter alls

När det gäller att riva eternit så är det ju teknikst enkelt. Det är dessutom utomhus så ni behöver inte kapsla in något arbetsområde.

Ni bör skaffa riktiga andningsmasker ex: https://www.hornbach.se/p/sundstrom-halvmask-sr-100-m-l/7739356/, med rätt filtertyp. Och dte kan vara lämpligt att genast tvätta arbetskläderna efteråt, eller använda engångsoveraller.

Den nivån av skydd är egentligen lite överdriven om man som privatperson jobbar med eternit någon enstaka gång i livet. Risken vid en enstaka exponering är så liten att den inte ens går att räkna ut. Men man bör ha respekt för att asbest är farligt, och kan man genom enkla medel skydda sig så bör man göra det. om inte annat så behöver man inte grunna om det berodde på ugdomligt slarv, ifall man senare i livet får cancer.

• Gilla
familjen fox
  • Laddar…
Ang Attefall:
Om du köper en regel så betalar du för den och inget annat.
Köper du en stomme så ingår ett antal reglar och fästelement + att tillverkaren ska ha betalt för jobbet och ha nån typ av vinst.
Köper du färdig byggsats så är det ännu mer jobb och vinst inräknat.

Summa summarum, lösvirke i rätt mängd blir garanterat billigast.

Sen kan man leta efter extremt billiga stommar som blivit över etc etc, men då måste man anpassa sitt bygge efter hur nån annan tänkt.

H hempularen skrev:
När det gäller att riva eternit så är det ju teknikst enkelt. Det är dessutom utomhus så ni behöver inte kapsla in något arbetsområde.

Ni bör skaffa riktiga andningsmasker ex: [länk], med rätt filtertyp. Och dte kan vara lämpligt att genast tvätta arbetskläderna efteråt, eller använda engångsoveraller.

Den nivån av skydd är egentligen lite överdriven om man som privatperson jobbar med eternit någon enstaka gång i livet. Risken vid en enstaka exponering är så liten att den inte ens går att räkna ut. Men man bör ha respekt för att asbest är farligt, och kan man genom enkla medel skydda sig så bör man göra det. om inte annat så behöver man inte grunna om det berodde på ugdomligt slarv, ifall man senare i livet får cancer.
Tack! Behövde lite pepp att våga riva 😀
Ska absolut se till att köpa rätt skyddsutrustning så har man gjort vad man kan för att skydda sig.

J Jan_G skrev:
Ang Attefall:
Om du köper en regel så betalar du för den och inget annat.
Köper du en stomme så ingår ett antal reglar och fästelement + att tillverkaren ska ha betalt för jobbet och ha nån typ av vinst.
Köper du färdig byggsats så är det ännu mer jobb och vinst inräknat.

Summa summarum, lösvirke i rätt mängd blir garanterat billigast.

Sen kan man leta efter extremt billiga stommar som blivit över etc etc, men då måste man anpassa sitt bygge efter hur nån annan tänkt.
Logiskt och sant. Sugen på att köpa färdiga stommar men hittar tyvärr en variant som är för låga i tak. Och den andra nästan identiska varianten med rätt takhöjd är plötsligt dubbelt så dyr. Ca 45 k istället för 22 k. Verkar omotiverat att betala 20 k extra för ytterligare 25 cm takhöjd.
Tror att dom dyrare också har lite tjockare virke men vi ska inte ha det som komplementbostad utan gästhus på sommaren, ingen badrum bara förbränningstoalett och mycket enkelt trinettkök. Så vi behöver inte ha extra dimensioner på virke för extra isolering osv.

Min far rev eterniten på hans 1,5 plans hus med källare för några år sedan. Han plockade ner plattorna en och en, tror det blev ett fåtal av dessa som gick sönder. Är plattorna hela när du river är det normalt ingen eternit som kan komma ut i luften.

Byggställning så ni kan jobba säkert samt även plan på hur plattorna ska transporteras vidare och tas om hand på tippen.
För min far gick det jättebra att sätta allt på en pall, han fick hjälp att lasta den på släpet och sedan på tippen lyfte de pallen med plattorna direkt i aspetsgropen. Nu mer har jag hört att allt ska packas i plastpåsar som ska tejpas igen. Kolla vad som gäller så det blir rätt med en gång.

• Gilla
familjen fox
  • Laddar…
Lägg upp plattorna som är hela på en plats för framtidens behov från andra. I dag omöjligt att köpa. Finns dom letar efter plattor. Då fanns lite olika mått på dom. Har på torpet eternitplattor ( fattiglappar kallas dom )
och kommer aldrig att ta bort dom, håller säkert i 100 år till , nu bara 70 år.
Lägg upp ett foto och skriv måtten.

• Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Vi kollade på färdiga stommar när vi byggde vårt attefallshus men "vår snickare" som byggde huset sa att han fixade huset billigare med lösvirke. Han byggde själva huset och beställde allt material som behövdes och sen isolerade vi och satte all inomhuspanel som han fixade fram och förhoppningsvis tjänade lite pengar på. Vår snickare är värd allt "guld" han kan tjäna. Han tillhör de hantverkare som man inte behöver klaga på utan kan köpa tjänster av igen och igen.
/B

• Gilla
saiter
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.