Hej allihopa.
Byggde en frigga för ett par år sedan som var tänkt som minigarage till diverse.

Tänkte ta bort en yta och göra en vedeldad bastu. Hur hade ni gjort?
Som det ser ut idag trossbotten med 195 iso
Spån, golvgips, klinker.

Väggar puts, putsskiva 30 mm, utegips, 95 iso, ångspärr 45 iso, spån, gips.

Tak pannor, papp, råspont, vindduk/luftspalt, 145 iso, gips.

Vad blir roligast och enklast.
Garageporten ryker där tänkte jag ha ett stort fönster samt dörr in till bastun.

Mvh

• Friggebod med vit garageport och tre små fönster, omgiven av en trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit garageport i frigga med verktyg och städredskap stående intill. Taket har belysning och golvet är täckt med klinker.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade gjort det enkelt, bara rivit bort gipsen och ersatt med en luftspalt typ 12-20mm och bastupanel utanpå det. Vill du få ner volymen lite kan du ju bygga ett plant innertak.

Har du någon brunn i golvet? Om inte skulle jag nog överväga att installera en för att kunna skrapa bort vatten men i övrigt vette tusan om du inte bara skulle behålla golvet som det är och vara lite försiktig med att kasta för mycket vatten på golvet.

Komplettera med ventilation.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Hej och tack för svar🙂.
Nej har ingen brunn tyvärr men ska överväga det.

Radar upp lite nybörjarfrågor.

1. Egentligen borde jag bara kunna rycka gipsen och skära bort plasten och utnyttja 45*45-reglarna bakom som luftspalt då får man ju 95 mm isolering kvar.?

2. Taket bara slopa gipsen och plasten och utnyttja glesen som luftning.

3. Golvet borde ju klara sig? Tänker att det är ju ingen som ska duscha där, vill minnas att jag drog två varv med badrumsprimer på gipsen innan klinkern kom på plats.

4. Utvändigt sitter det ju utegips den ska ju inte behöva ställa till det?

5. Dörren en vanlig simpel enkel dörr till ett förråd och låta den vara obehandlad på insidan. Det blir ju ingen luftsluss nu utan man går ju rätt in i själva bastun.

6. Fönster där åker man nog på härdat glas varken man vill eller inte?

7. Ventilation två ventiler nere vid kaminen och en högt upp på motsvarande sida?

Är jag helt ute och cyklar?

Mvh

Låter generellt bra tycker jag. Ett par direkta kommentarer.
H Herbet skrev:
5. Dörren en vanlig simpel enkel dörr till ett förråd och låta den vara obehandlad på insidan. Det blir ju ingen luftsluss nu utan man går ju rätt in i själva bastun.
Nja, man ska helst kunna öppna inifrån bara genom att trycka på dörren utan att trycka ner ett handtag. Så en vanlig dörr går bra, men bäst är att då ta bort låskistan och ha magnet- eller rullås istället.
H Herbet skrev:
6. Fönster där åker man nog på härdat glas varken man vill eller inte?
Inget problem med vanliga fönster i en bastu. De tål det utan problem. Sätter du ugnen precis under fönstret kombinerat med att du kastar vatten på det är det kanske inte bra nog, men ett mer normalt bruk är inga problem.

Dörre
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Låter generellt bra tycker jag. Ett par direkta kommentarer.

Nja, man ska helst kunna öppna inifrån bara genom att trycka på dörren utan att trycka ner ett handtag. Så en vanlig dörr går bra, men bäst är att då ta bort låskistan och ha magnet- eller rullås istället.

Inget problem med vanliga fönster i en bastu. De tål det utan problem. Sätter du ugnen precis under fönstret kombinerat med att du kastar vatten på det är det kanske inte bra nog, men ett mer normalt bruk är inga problem.
Låskistan i dörren låter ju helt klart klokt.

Okej trodde glaset var känsligt.

Det kommer ju bli en innervägg som skiljer av, tänker mig en 45*95 vägg som är isolerad med luftspalt och panel mot själva bastun men på andra sidan borde man väl kunna ha vanlig gips?

Mvh

H Herbet skrev:
på andra sidan borde man väl kunna ha vanlig gips?
Att du har utegips närmast ytterpanelen menar du? Ja, det tror jag också är oproblematiskt, du vädrar ju bort fukten genom luftspalten.

Men det är bortom min kompetensnivå att bedöma, så jag nöjer mig med att konstatera att det låter rimligt utan att faktiskt veta eller ha egen erfarenhet.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Att du har utegips närmast ytterpanelen menar du? Ja, det tror jag också är oproblematiskt, du vädrar ju bort fukten genom luftspalten.

Men det är bortom min kompetensnivå att bedöma, så jag nöjer mig med att konstatera att det låter rimligt utan att faktiskt veta eller ha egen erfarenhet.
Tänk dig en vanlig uppreglad innervägg.
Från bastun sett. Panel, en klyvd 45*45 som luftspalt, 95 iso, på andra sidan stommen osb, 13 mm gips.

Mvh

H Herbet skrev:
skära bort plasten och utnyttja
Jag skulle definitivt låta plasten vara kvar. Har du ingen OSB eller plywood bakom gipsen?

G Gullliver skrev:
Jag skulle definitivt låta plasten vara kvar. Har du ingen OSB eller plywood bakom gipsen?
Har funderat i dom banorna med.

Isf inifrån sett blir det panel läkt spånskiva liggandes 45*45 plast stående 95*95 utegips putsskiva tjockputs.

Virkespriserna var galna 2022 så snålade på osb och körde spånskiva istället.

Gör man så här räcker det ju att bara riva gipsen.

Nu är gips och spånskivan borta.
Plasten får sitta kvar. Gjorde ett test med en bit plast i ugnen 115 grader hände inget med den så den får sitta kvar.
Det blir 28*70 som luftspalt på detta och liggande panel.

Beställde precis en Harvia 16 den borde ju räcka till, till dom ~12 kbm som blir.
Hur ska man tänka med rökröret? Bara släppa det en bit ovanför nock eller styr kaminen längden på röret?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.