15 798 läst ·
62 svar
16k läst
62 svar
Färdig normcentral som saknar en grej
Problemet är att införa 5 ledarsystem i äldre bostadsområden eftersom många fastigheter har 4 ledarsystem mellan kundägda gruppcentraler och elmätare.
Det blir någon TN-C-S när nya abbonenter skall anslutas med 5 ledare.
Det blir någon TN-C-S när nya abbonenter skall anslutas med 5 ledare.
Nej, det är ingen standardpryl, utan troligen en helt fabrikatsberoende del.m71 skrev:Köpte denna på clas ohlsson
....
Men ännu märkligare är, enligt instruktionen ska ju botten- och/eller överdelen kapas bort och där ska "en pryl" sättas som man kan skruva kabelförskruvning i. Problemet är att denna grej var inte med i lådan.
Är denna pryl en standard-pryl som man kan köpa oavsett fabrikat, och inte minst, har den ett namn?
Oavsett är det nog inget du har användning för. Monterar du centralen utanpåliggande på väggen använder du absolut inte denna alls.
Istället för att såga upp hela det räfflade området (gör absolut inte det!) så monterar man först upp centralen utan sin kåpa.
Sen klamrar man och lägger in alla kablar som man vill ha det.
Och så avslutar man med att lägga på kåpan, markera med tusch exakt var det behövs tas ut ett urtag för varje kabel. Och så tar man ut ett minimalt urtag i kåpan.
Jag brukar borra med en stegborr och sen klippa bort "flärparna" med avbitare. OK, små kablar 8-10mm klipper jag med klipptången om det är en plastkåpa.
När du är klar så måste kåpan/centralen hålla minst IP20 för att det ska vara godkänt, annars måste det lösas (köpa ny central, eller minska/få bort hålen).
Men IP20 är generöst, inget hål större än 12,5 mm får finnas. Själv vill jag att det är perfekt passning mot kablarna, särskilt uppåt så det inte ramlar in damm och småskräp i centralen.
Det där tillbehöret med genomföringar är aningens mystiskt.
Jag får en svag aning om att det kan vara för andra marknader på kontinenten, typ Tyskland/Polen, med mycket stenhus.
Då fälls kanske centralen in i en nisch och rör spåras in fram till centralen. Och om det där tillbehöret används så kan man låta rören löpa in i de knock-out-öppningarna och sen putsa/gjuta in allt i väggen. Sen går centralens kåpa att öppna ändå, då prylen med genomföringarna stannar kvar i väggen.
Bara en gissning från min sida.
Jag har satt upp en Hager GOLF central en gång, som kändes som att den mer var tänkt för att gjutas in i stenvägg än fällas in i träregelvägg såsom jag gjorde.
Jag får en svag aning om att det kan vara för andra marknader på kontinenten, typ Tyskland/Polen, med mycket stenhus.
Då fälls kanske centralen in i en nisch och rör spåras in fram till centralen. Och om det där tillbehöret används så kan man låta rören löpa in i de knock-out-öppningarna och sen putsa/gjuta in allt i väggen. Sen går centralens kåpa att öppna ändå, då prylen med genomföringarna stannar kvar i väggen.
Bara en gissning från min sida.
Jag har satt upp en Hager GOLF central en gång, som kändes som att den mer var tänkt för att gjutas in i stenvägg än fällas in i träregelvägg såsom jag gjorde.
Klicka här för att svara