NetNut skrev:
Blir ju till att byta fasskena om man skall utnyttja hela översta raden.
Varför då, det räcker ju med 5 cm 6 mm² MK?
Jag tycker f.ö. det är vansinnigt att sälja kompletta centraler på Clas Ohlson. Det är en sak om man överskattar sin förmåga när man målar eller liknande, koppla in en central är något helt annat.

• Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Det sitter ju gula skydd över faserna på skenan till tomma platserna, ta bort dessa och sätt säkringar där..

Müssli skrev:
Varför då, det räcker ju med 5 cm 6 mm² MK?
Husqvarna220Ac skrev:
Det sitter ju gula skydd över faserna på skenan till tomma platserna, ta bort dessa och sätt säkringar där..
Fungerar bägge alternativen när man vill montera tex ett tidrelä, kontaktor, impulsrelä etc på dom lediga platserna?
Tror inte det, utan då är man tvungen att byta fasskenan.

norrbottenssnickaren skrev:
I exemplet jag postade så går ju penledaren in i jordskenan och paralellt vidare till jfb. Det betyder att praktiskt är det ingen skillnad och det får av mig anses magstarkt att haka upp sig om man använt föreskriven tråd eller gulgrön dito. För i exemplet så är penledaren detsamma som PE. Och nollan kommer från jfb.

I ett femledarsystem så är det annat fick jag lära mig nyss dock. Där går inkommande nolla in på jfb och vidare till nollskenan.
Återigen nej! Nollan kommer från PEN-ledaren/skenan och inte från JFBn.
PEN-ledaren leder ström i normalfallet medan PE-ledaren bara får leda ström om det är jordfel i ansluten apparat.

Alla 230/400V-system (i Sverige) är från början fyrledarsystem, någonstans mellan transformatorn och slutkundens förbrukare blir det femledarsystem, i sämsta fallet blir det femledarsystem i sista gruppcentralen, i bästa fall blir det femledarsystem på utgående "plintar" i transformatorn.

Alla transformatorer som transformerar ner högspänningen till lågspänning är D/Y-kopplade, D-kopplade på högspänningssidan (uppsidan) och Y-kopplade på lågspänningssidan (nedsidan). Högspänningsnätet består av fyra ledare L1, L2, L3 & PE.

Mittpunkten på Y-kopplingen är (PE)N, den punkten är dels direktkopplad till jordspett/jordplåt/jordlina dels är den kopplad till 'PEN-ledare' eller 'PE-ledare & N-ledare' för matning ut till slutkund.

Om det är en PEN-ledare ansluten till transformatorn så blir det PE & N i tex, sista gruppcentralen, i mätarskåpet, i nätägarens service-skåp. Det absolut sista stället PEN blir PE & N är på PE-skenan i sista gruppcentralen.

Demmpa skrev:
Tror inte det, utan då är man tvungen att byta fasskenan.
Eller ta fram bågfilen.

Eller bara sätta fast apparaterna då skenan redan finns där..!

Husqvarna220Ac skrev:
Fast det går ju inte om du ska sätta dit en kontaktor eller liknande som Demmpa skrev.

Men dessa är nog ganska få, som ska ha en kontaktor där..

Som Müssli skriver, behövs utrymmet för nått annat än säkringar så kapa skenan. Men se till att kopparn blir lite kortare än plasten som omger skenorna. Men vet man redan på förhand att man ska in med mer "detaljer" köper man väl en kapsling med mer plats i eller ?

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
Husqvarna220Ac skrev:
Men dessa är nog ganska få, som ska ha en kontaktor där..
Med risk för att dra ännu mer OT.
Jag skulle säga att de flesta har minst en extra apparat i sin central. Själv har jag två ur, en trafo för dörrklockan och en energimätare.

Då handlar/bygger man en central för detta ändamål, vi har 2 kopplings/stjärnur, energimätare, JFB, brandskyddsbrytare.

Jag köpte en central från Biltema när jag satte upp solcellerna, denna sitter i förrådet med egen kabel till fasadskåpet, huvudbrytare, JFB, 4grupper, för det ändamålet funkar den perfekt.

Peter_K skrev:
Kanske bättre att klippa ?

[länk]
Återigen så måste man veta vad man gör. Jag brukar såga av hela skenan och sedan dra ut de tre fasskenorna en och en och klippa av dem så långt det går, sedan skjuta tillbaka dem i plasten igen. Avslutar med ändskydd. Detta är nog en grej som jag tror en amatör som handlar på Clas Ohlson inte vet. :)

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Husqvarna220Ac skrev:
Så du kopplar in kontaktor, tidrelä, andra din-apparater förutom dvärgbrytare direkt på fasskenan?

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Mikael_L
Müssli skrev:
Eller ta fram bågfilen.
Tips, såga aldrig i fasskenorna.

Tryck ut kopparskenorna ur plasten och klipp av med avbitaren på rätt ställe.

Klipp sen plasten till rätt längd med sekatören eller kapa med vass mora.

Klipp kopparskenorna så korta att de ligger 1 mm eller lite mer innanför plastskenans ände. Sätt helst på ändskydd ändå, men ligger kopparen något innanför plasten så är det ganska bra utan ändskydd också.

• Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.