15 798 läst ·
62 svar
16k läst
62 svar
Färdig normcentral som saknar en grej
Man får väl hoppas att den som sätter ihop centralerna åt classe klipper gaffeln på nollan vid JFB, annars kan det bli lite lustigt. Där är knäppt från början att använda en JFB med nollan till höger tycker jag men den var väl billigare.
Håller med övriga om att man bör vara väldigt trygg med el och sin kunskap om hur detta ska göras om man ska koppla själv. Det är inte kärnfysik men det finns lite fallgropar som man måste förstå.
Håller med övriga om att man bör vara väldigt trygg med el och sin kunskap om hur detta ska göras om man ska koppla själv. Det är inte kärnfysik men det finns lite fallgropar som man måste förstå.
Tror nog att den översta skenan är anpassad för JFB. Om han köpte den färdigbyggd...
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Ja, det är den faktiskt. Tyckte mest det var konstigt att man hade skippat L1 men det är väl bara jag som är lite astenisk och tycker att man skippar sista siffran....el_richard skrev:
Ja, jag googlade det synliga UPC-numret på skenan. Ja, jag har för lite att göra (eller åtminstone som jag vill göra).
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
AEG har speciella fasskenor som passar till deras JFB med Nolan till höger. Jag hoppas att han kolla så att det är en sådan som sitter där. 😎tommib skrev:Man får väl hoppas att den som sätter ihop centralerna åt classe klipper gaffeln på nollan vid JFB, annars kan det bli lite lustigt. Där är knäppt från början att använda en JFB med nollan till höger tycker jag men den var väl billigare.
Redigerat:
Jag tycker också det är konstigt att man väljer en jordfelsbrytare med N till höger och sedan sätter en fasskena som blir en säkring för kort.
Provade också att googla på UPC numret och fick upp en helt annan fasskena, med 10 anslutningar där fasföljden blir korrekt.
De fasskenor jag kollat på där nollan är blind så har de även flyttat faserna så att de ligger "rätt" när man ansluter dvärgbrytarna - på denna börjar ju anslutningen efter Jfb med L2 osv.
Känns ju lite som ett måndagsex, när man beskriver normcentralen "kopplat och klart" - "Kan kompletteras med fler säkringar, kopplingsur..."
Blir ju till att byta fasskena om man skall utnyttja hela översta raden.
Vet ju inte var de monterar dem, men
Provade också att googla på UPC numret och fick upp en helt annan fasskena, med 10 anslutningar där fasföljden blir korrekt.
De fasskenor jag kollat på där nollan är blind så har de även flyttat faserna så att de ligger "rätt" när man ansluter dvärgbrytarna - på denna börjar ju anslutningen efter Jfb med L2 osv.
Känns ju lite som ett måndagsex, när man beskriver normcentralen "kopplat och klart" - "Kan kompletteras med fler säkringar, kopplingsur..."
Blir ju till att byta fasskena om man skall utnyttja hela översta raden.
Vet ju inte var de monterar dem, men
Du menar plattan som skulle stoppas in i botten, och där du skulle göra snygga hål till inkommande kablar? Det verkar vara ett tillbehör.m71 skrev:
Kapslingen heter tydligen "Fix-O-Rail", se denna sida:
http://fasteus.se/product/kapslingar-fix-o-rail-classic-2/
och databladet listar ett tillbehör "Cable entry" som verkar vara det som avbildas i monteringsanvisningen.
Jag kan hålla med om att anvisningen är missledande. Nu brukar väl normalt kablarna komma ut bakom kapslingen (dvs i innerväggen) och därmed behöver man inte göra något större hål nedtill, eller ha en särskild platta för det.
Om alla kablar kommer utanpåliggande behöver man göra ett större hål i kapslingen och då bör man tänka på petskydd. Det skulle ju möjligen gå att peta in typ en strumpsticka parallellt med kablarna och komma åt något strömförande. Någon yrkeselektriker här kan säkert beskriva hur man ska göra i ett sådant fall.
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
I exemplet jag postade så går ju penledaren in i jordskenan och paralellt vidare till jfb. Det betyder att praktiskt är det ingen skillnad och det får av mig anses magstarkt att haka upp sig om man använt föreskriven tråd eller gulgrön dito. För i exemplet så är penledaren detsamma som PE. Och nollan kommer från jfb.Demmpa skrev:
I ett femledarsystem så är det annat fick jag lära mig nyss dock. Där går inkommande nolla in på jfb och vidare till nollskenan.
Redigerat:
Nej igen. PEN != PE, det hörs liksom på namnet. Nolla till JFB tas från PEN-plinten, som funktionellt kan vara samma som PE-plinten (men inte måste vara det, t.ex. hos mig). Logiskt är det definitivt inte samma. En nolla är inte längre en PE(N) och ska således inte vara gulgrön på något sätt, varken före eller efter JFB. Den blir nolla när den lämnar PE(N)-skenan, inte när den kommer till JFB. Tänk exemplet när du inte har en JFB. Då är PE(N) skenan fysiskt sammankopplad men består av tre logiska enheter, PEN, PE och N.
Det är denna typ av saker man måste hålla isär och förstå vad det är om man ska pilla i centralen. Det kan tyckas fånigt att haka upp sig på detaljer som ledarfärg och vad man kallar skenan men en tydlig nomenklatur underlättar tankearbetet kring det hela, eller för att formulera sig annorlunda....
"det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta"
Det är denna typ av saker man måste hålla isär och förstå vad det är om man ska pilla i centralen. Det kan tyckas fånigt att haka upp sig på detaljer som ledarfärg och vad man kallar skenan men en tydlig nomenklatur underlättar tankearbetet kring det hela, eller för att formulera sig annorlunda....
"det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta"
Det är skillnad i användandet av N, PE och PEN. Det är därför de är färgkodade.
N är normalt strömbelastad och får inte vara berörbar.
PE får inte normalt vara strömbelastad, och är normalt berörbar på alla jordade apparater.
PEN är strömbelastad och källa till potentialen för PE. Därför är det mycket viktigt att den är obrukten, och vi har särskillda regler för den. T.ex. minsta tillåtna area, får inte frånskiljas osv.
Eftersom ledaren har lämnat PEN-skenan med avsikt att vara strömbelastad kan den inte vara gulgrön utan blå tillägg då det är färgen för en ledare som inte är strömbelastad mer än vid felfall. Man skulle kunna tänka sig gulgrön med blå tillägg (PEN), men då är det minst 10 mm2 som gäller, och en onödigt "varnande" markering.
N är normalt strömbelastad och får inte vara berörbar.
PE får inte normalt vara strömbelastad, och är normalt berörbar på alla jordade apparater.
PEN är strömbelastad och källa till potentialen för PE. Därför är det mycket viktigt att den är obrukten, och vi har särskillda regler för den. T.ex. minsta tillåtna area, får inte frånskiljas osv.
Eftersom ledaren har lämnat PEN-skenan med avsikt att vara strömbelastad kan den inte vara gulgrön utan blå tillägg då det är färgen för en ledare som inte är strömbelastad mer än vid felfall. Man skulle kunna tänka sig gulgrön med blå tillägg (PEN), men då är det minst 10 mm2 som gäller, och en onödigt "varnande" markering.
Moderator
· Stockholm
· 56 268 inlägg
Det är en återkommande formalitetsfråga, om kabel stumpen från jordskenan är en jordtåt, eller en neutralledare.
Det är en neutralledare, för det går ström i den. I en jordledare får det aldrig gå ström, annat än vid fel (den är ju avsedd att leda bort ström vid isolationsfel).
Och eftersom det då inte är en jordledare så får den inte vara gulgrön. Färgkombinationen gulgrön är helig, den får aldrig någonsin användas för annat ändamål än skyddsjord. Sedan kan man tycka att det blir lite löjligt om det gäller 10cm ledning där man lätt ser båda ändar. Men färgen är helig.
Det är en neutralledare, för det går ström i den. I en jordledare får det aldrig gå ström, annat än vid fel (den är ju avsedd att leda bort ström vid isolationsfel).
Och eftersom det då inte är en jordledare så får den inte vara gulgrön. Färgkombinationen gulgrön är helig, den får aldrig någonsin användas för annat ändamål än skyddsjord. Sedan kan man tycka att det blir lite löjligt om det gäller 10cm ledning där man lätt ser båda ändar. Men färgen är helig.
Redigerat: