10 463 läst ·
51 svar
10k läst
51 svar
Får samfällighet sluta underhålla dagvatten ledning?
Ja de går mot baksidan ut mot det här röret bakom tomten som jag visat bild på ovan.plåtrickard skrev:
På bild nedan sticker de upp precis bakom huset. Fram till dessa inspektionsrör fixades de till i samband med dränering för ett år sedan.
Det här är lättestat. Ta några liter mjölk och häll i ditt köksavlopp och låt sedan kranen stå på samtidigt som en gubbe tittar i brunnen med en ficklampa. Mjölken syns mycket tydligt.L LoTiX skrev:
Ok, fastigheten ingår i kommunalt verksamhetsområde för VA. Ta då kontakt med för kommunen och fråga var dina anslutningspunkt för avloppet ligger så reder de ut det. Det var rätt vanligt förr att man inte ville spränga och då drog avlopp på lite omvägar. Ledningen ägs i så fall av dig till anslutningspunkten. Efter anslutningspunkten är det kommunalt ansvar.L LoTiX skrev:Frågade ordförande som suttit länge på sin post. Påtalade att det han och jag tidigare pratat om som en icke underhållen dagvattenledning också verkar hantera mitt spillvatten för det börjar rinna en massa ainden när jag så sent som idag testade spola medan jag tittade ner i den.
"Jag trodde att alla fastigheterna längs X-vägen var kopplade till den kommunala avloppsledningen som går i gatan.
Går ditt avloppsvatten annan väg så går det över min vetskap
Jag tror att X har rätt bra kunskap kring detta annars får man nog fråga kommunen.
Utgår från att alla fastigheter en gång i tiden "tvångsanslöts" till de kommunala ledningarna"
I t ex mitt samhälle har kommunen ledningsrätt på en mängd fastigheter för sina VA-rör. En del ligger på samma mark som vägföreningens väganläggning och en del på tomtmark. Men det gör ju inte att vägföreningen har ansvar för kommunens eller privata fastighetsägares rör.
Jag gissar att det är detsamma i ditt fall.
Jag testar ringa imorgon, tack !Claes Sörmland skrev:
Ok, fastigheten ingår i kommunalt verksamhetsområde för VA. Ta då kontakt med för kommunen och fråga var dina anslutningspunkt för avloppet ligger så reder de ut det. Det var rätt vanligt förr att man inte ville spränga och då drog avlopp på lite omvägar. Ledningen ägs i så fall av dig till anslutningspunkten. Efter anslutningspunkten är det kommunalt ansvar.
I t ex mitt samhälle har kommunen ledningsrätt på en mängd fastigheter för sina VA-rör. En del ligger på samma mark som vägföreningens väganläggning och en del på tomtmark. Men det gör ju inte att vägföreningen har ansvar för kommunens eller privata fastighetsägares rör.
Jag gissar att det är detsamma i ditt fall.
Besserwisser
· östergötland
· 2 767 inlägg
Öppna då den brunnen som köksvattnet rann i, slå i mjölk i stupröret och kolla om det kommer i samma brunn..L LoTiX skrev:
Nu har jag experimenterat och det är spillvatten som går i ledningen. När jag sen testar köra vatten i slang på max i ett av stuprören så ser jag ingenting i röret.plåtrickard skrev:
Så det kanske är ett kommunalt avloppsrör som går bakom min tomt? Och vår ordförande tror det är ett rör för dagvatten alternativt tänker han på ett annat rör som går där bak som inte har ett inspektionsrör precis bakom min tomt?
Då är det ju troligen din dina ledningar till det kommunala spillvattennätet. Om inte det är felkopplat från ditt hus så att avloppsvattnet går ut i en dagvattenledning.L LoTiX skrev:Nu har jag experimenterat och det är spillvatten som går i ledningen. När jag sen testar köra vatten i slang på max i ett av stuprören så ser jag ingenting i röret.
Så det kanske är ett kommunalt avloppsrör som går bakom min tomt? Och vår ordförande tror det är ett rör för dagvatten alternativt tänker han på ett annat rör som går där bak som inte har ett inspektionsrör precis bakom min tomt?
Hur som helst så är det kommunen och inte samfällighetsföreningen som kan hjälpa dig var din anslutningspunkt till det kommunala spillvattennätet ligger.
Vad som ingår i en samfällighets ansvarsområde kan inte ändras med majoritetsbeslut på ett årsmöte. För att ändra stadgarna måste alla ingående hushåll vara med på förändringen. Gäller åtminstone den samfällighet jag är ordförande i.L LoTiX skrev:Tack för utförligt svar. Det är en ga och samfällighetsförening. Jag får undersöka om en förättning gjordes. Tror inte det men på årsmöten med få deltagare som dyker upp vet jag det kan rivas av saker i snabb takt utan att någon inser vad som är stora frågor och vad som är små frågor.
En tredjedel av samfälligheten (30 av 100 hus) är dessutom på en helt kommunalägd ledning så de bryr sig sannolikt inte öht. Förutom visserligen om det skulle bli översvämningar som följd av den icke underhållna ledningen och att allas försäkringsbolag riktar blicken mot samfälligheten.
Och inte ens om alla delägare är överens så kan de ändra en samfällighets ansvarsområde. De kan varken minska eller utöka det för det styrs av det anläggningsbeslut som Lantmäteriet har tagit. Vill delägarna ändra vad som förvaltas så ansöker de om det hos Lantmäteriet och inväntar myndighetens beslut på förrättning.Ulf Hedin skrev:
Hej! Liten uppdatering nu:
Har konstaterat att det är separata ledningar bakom mitt hus, kommunen rår om spillvattenledningen där som jag ser är kopplad till mitt hus. En granne som jobbat på kommunen säger att de är ju inte här och underhåller eller kontrollerar den något ofta men den är deras ansvar i alla fall.
Angående dagvatten så fick jag svar av styrelseordförande när jag påtalade det här att man i samfälligheten inte bara hur som helst kan gå ifrån ansvaret kring en sådan:
"Dagvatten:
Lite osäker angående historiken men tror inte att anläggningsförrättningen anger att föreningen har ansvar för ev. gamla ledningar
Vi beslutade, enligt bilaga, på ett årsmöte. Finns lite gammalt material att gräva i på hemsidan"
Sedan bifogar han följande dokument:
"Ansvarsfördelning för dagvattensystem i X samfällighet
(beslutat i årsmötet YYMMDD)
§ 1. Ansvariga parter
· X kommun
· Xs Samfällighet
· Fastighetsägare tillhörande Xs Samfällighet
§ 2. Ansvarsområden för respektive part
· Xs kommun ansvarar för dagvattensystem längs X-vägen där respektive fastighet är ansluten.
· Xs samfällighet ansvarar för
-bäcken och öppna diken inom samfällighetens grönområden
-dagvattenledningar längs/under X-vägen och Y-vägen som har som huvuduppgift att leda bort dagvatten från omgivningen (dvs. ej samfällighetsmark) samt grönområden
-dagvattenledningen från grönområdet till X-vägen mellan fastigheterna X 8 och 10
-erforderliga dagvattensystem längs samfällighetens vägar med huvuduppgift att leda bort ytvatten från vägar och samfälld mark
Fastighetsägare ansvarar för eget dagvattensystem t.ex.
-stenkista på egen tomtmark
-tilloppsledning fram till samfällighetens dagvattenledning
-tillopp till bäcken eller öppet dike
§ 3. Definition av ansvar
· Respektive part ansvarar för att dagvattensystemet underhålls så att acceptabel funktion erhålles.
· Respektive part ansvarar för att eget system inte vållar skada för annan part
§ 4. Nyanläggning/förändring/underhåll
§ 4.1 Xs kommuns ansvarsområde
· Hanteras ej här!
§ 4.2 Samfällighetens ansvarsområde
§ 4.3 Respektive fastighets ansvarsområde
· Anläggning av t.ex. stenkista, dränering o.dyl. inom fastigheten gräns är fastighetsägarens ansvar
· Fastighet kan begära anslutning till samfällighetens dagvattensystem. Detta skall i så fall godkännas av styrelsen med avseende på både tekniskt utförande och kostnad.
Obs! Om samfällighetens dagvattensystem överlastas vid t.ex. "50-års regn" och detta medför att anslutna fastigheter utsätts för backflöden så tar samfälligheten inte ansvar för eventuella skador på dessa fastigheter.
§ 5 Gamla dagvattensystem som nyttjas av fastigheter
· Underhålls ej av samfälligheten
Berörda fastigheter kan själva stå för underhåll alternativt utnyttja § 4.3
Har konstaterat att det är separata ledningar bakom mitt hus, kommunen rår om spillvattenledningen där som jag ser är kopplad till mitt hus. En granne som jobbat på kommunen säger att de är ju inte här och underhåller eller kontrollerar den något ofta men den är deras ansvar i alla fall.
Angående dagvatten så fick jag svar av styrelseordförande när jag påtalade det här att man i samfälligheten inte bara hur som helst kan gå ifrån ansvaret kring en sådan:
"Dagvatten:
Lite osäker angående historiken men tror inte att anläggningsförrättningen anger att föreningen har ansvar för ev. gamla ledningar
Vi beslutade, enligt bilaga, på ett årsmöte. Finns lite gammalt material att gräva i på hemsidan"
Sedan bifogar han följande dokument:
"Ansvarsfördelning för dagvattensystem i X samfällighet
(beslutat i årsmötet YYMMDD)
§ 1. Ansvariga parter
· X kommun
· Xs Samfällighet
· Fastighetsägare tillhörande Xs Samfällighet
§ 2. Ansvarsområden för respektive part
· Xs kommun ansvarar för dagvattensystem längs X-vägen där respektive fastighet är ansluten.
· Xs samfällighet ansvarar för
-bäcken och öppna diken inom samfällighetens grönområden
-dagvattenledningar längs/under X-vägen och Y-vägen som har som huvuduppgift att leda bort dagvatten från omgivningen (dvs. ej samfällighetsmark) samt grönområden
-dagvattenledningen från grönområdet till X-vägen mellan fastigheterna X 8 och 10
-erforderliga dagvattensystem längs samfällighetens vägar med huvuduppgift att leda bort ytvatten från vägar och samfälld mark
Fastighetsägare ansvarar för eget dagvattensystem t.ex.
-stenkista på egen tomtmark
-tilloppsledning fram till samfällighetens dagvattenledning
-tillopp till bäcken eller öppet dike
§ 3. Definition av ansvar
· Respektive part ansvarar för att dagvattensystemet underhålls så att acceptabel funktion erhålles.
· Respektive part ansvarar för att eget system inte vållar skada för annan part
§ 4. Nyanläggning/förändring/underhåll
§ 4.1 Xs kommuns ansvarsområde
· Hanteras ej här!
§ 4.2 Samfällighetens ansvarsområde
- Ansvarar för att erforderligt underhåll och uppdatering av samfällighetens dagvattensystem genomförs
-Arbeten som ryms inom beslutad budget kan beslutas av styrelsen
-Arbeten som kräver utnyttjande av samfällighetens reservkapital alt. lån skall beslutas på ordinarie årsmöte eller extra årsmöte. - Styrelsen/samfälligheten beslutar vilken typ av dagvattensystem som skall anläggas dvs. öppet dike, mackadamfyllt dike, dränerande ledning eller konventionell ledning
§ 4.3 Respektive fastighets ansvarsområde
· Anläggning av t.ex. stenkista, dränering o.dyl. inom fastigheten gräns är fastighetsägarens ansvar
· Fastighet kan begära anslutning till samfällighetens dagvattensystem. Detta skall i så fall godkännas av styrelsen med avseende på både tekniskt utförande och kostnad.
Obs! Om samfällighetens dagvattensystem överlastas vid t.ex. "50-års regn" och detta medför att anslutna fastigheter utsätts för backflöden så tar samfälligheten inte ansvar för eventuella skador på dessa fastigheter.
§ 5 Gamla dagvattensystem som nyttjas av fastigheter
· Underhålls ej av samfälligheten
Berörda fastigheter kan själva stå för underhåll alternativt utnyttja § 4.3
Produkter som diskuteras: "stenkista"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
1 034 kr inkl moms
Läs mer
Om ordföranden har rätt i att anläggningsförrättningen (=anläggningsbeslutet menar han) inte anger att föreningen har ansvar för gamla ledningar så har de heller inte det. Har han fel så har föreningen det.
Utdraget från ett gammalt årsmöte får nog ses som att det var årsmötets sammanställning av hur situationen var med dagvattenfrågan och inget beslut. Årsmötet kan inte besluta om vad som igår eller inte ingår i gemensamhetsanläggningen som föreningen förvaltar, det är ett myndighetsbeslut hos Lantmäteriet. Årsmötet kan heller inte besluta om verksamhetsområdet för VA, det är ett kommunalt beslut enligt lagen om allmänna vattentjänster. Inte heller kan årsmötet besluta om hur enskilda fastighetsägare hanterar vattnet på sin fastighet, det är ett enskilt beslut.
Utdraget från ett gammalt årsmöte får nog ses som att det var årsmötets sammanställning av hur situationen var med dagvattenfrågan och inget beslut. Årsmötet kan inte besluta om vad som igår eller inte ingår i gemensamhetsanläggningen som föreningen förvaltar, det är ett myndighetsbeslut hos Lantmäteriet. Årsmötet kan heller inte besluta om verksamhetsområdet för VA, det är ett kommunalt beslut enligt lagen om allmänna vattentjänster. Inte heller kan årsmötet besluta om hur enskilda fastighetsägare hanterar vattnet på sin fastighet, det är ett enskilt beslut.
Tack - så den avgörande frågan är alltså huruvida anläggningsbeslutet anger ansvar eller ej för gamla ledningar? Hur undersöker jag det? Var det då Lantmäteriet behövde involveras för att ett sådant beslut få gälla?Claes Sörmland skrev:
Om ordföranden har rätt i att anläggningsförrättningen (=anläggningsbeslutet menar han) inte anger att föreningen har ansvar för gamla ledningar så har de heller inte det. Har han fel så har föreningen det.