10 463 läst ·
51 svar
10k läst
51 svar
Får samfällighet sluta underhålla dagvatten ledning?
det skall inte rinna något i ett dagvattenrör om du spolar kranar eller toalett inomhus…L LoTiX skrev:Nej jag har lite dålig koll på det här med dagvatten, avlopp osv.
Jag spolade i toalett och satte på kran i badkar och min granne som kollade via inspektionsröret i ledningen kunde se att det rann i ledningen då. Samma ledning säger styrelseordförande inte längre underhålls.
Här finns lite dokument kring dagvattnet från när det var en översvämning för några år sedan, i samband med den gjordes utredning och ny ledning sattes in och man såg till att vid stora mängder regn så rör sig vattnet ner till en bäck istället för bland husen i sänkan där jag bor. Jag kan dock inte öppna några dokument.
[bild]
Hoppas ni stått och tittat ner i ett avloppsrör och inte ett kopplat till dagvatten annars börjar jag tycka synd om dig.
Redigerat:
Det ser ju ut som att samfällighetsföreningen har koll trots allt. De använder rätt terminologi. Kan det vara så att de upptäckte att dagvattenledningen (eller om det nu är en spillvattenledning) inte var en GA och därmed inte var en del av samfällighetsföreningen. Man löste det genom en ny anläggningsförrättning och de fastigheter som var intresserade anslöt sig till en ny GA för en ny avloppsledning. Det är det nya röret. Ägaren av din fastighet såg inget behov och är därmed inte en delägare.L LoTiX skrev:Nej jag har lite dålig koll på det här med dagvatten, avlopp osv.
Jag spolade i toalett och satte på kran i badkar och min granne som kollade via inspektionsröret i ledningen kunde se att det rann i ledningen då. Samma ledning säger styrelseordförande inte längre underhålls.
Här finns lite dokument kring dagvattnet från när det var en översvämning för några år sedan, i samband med den gjordes utredning och ny ledning sattes in och man såg till att vid stora mängder regn så rör sig vattnet ner till en bäck istället för bland husen i sänkan där jag bor. Jag kan dock inte öppna några dokument.
[bild]
Redigerat:
Det låter mer som en ledning för spillvatten i och med att ditt spillvatten är anslutet. Alltså ett enskilt eller kommunalt avlopp. Dagvatten rör det sig inte om, det är ju enbart vatten från dina hängrännor och tomtdränering.L LoTiX skrev:
JaClaes Sörmland skrev:
Spillvatten kanske är rätt term då ja - ändrar det något i frågan? Det är den ledningen som styrelse menar inte underhålls längre och det är väl i en sådan ledning jag kan löpa risk att få upp vatten via golvbrunnar?Claes Sörmland skrev:
Ursäkta min inkompetens i frågan
Har du kommunalt eller enskilt avlopp eller är detta också en samfällighet?L LoTiX skrev:
Igen fara, en spillvattenledning (avloppsledning) kan vara en GA. De kan också vara i privat eller kommunal ägo.L LoTiX skrev:
Så först ska du lista ut vem som verkligen äger ledningen. Är den verkligen listad i ett anläggningsbeslut för en GA som din fastighet är delägare i? Leta i de där 200 sidorna som hör till anläggningsbeslutet som du hittade. Det borde i början av dokumentet finnas ett beslut. Ofta står det "BESLUT" högst upp på det. En nyckelmening som vanligen återfinns på i beslutet är att "Fastigheterna utgör en samfällighet för gemensamhetsanläggningen."
När du vet att ledningen är en GA så är nästa fråga hur GA:n förvaltas. Jag gissar att det inte är samfällighetsföreningen.
Tack jag ska undersöka det!Claes Sörmland skrev:
Igen fara, en spillvattenledning (avloppsledning) kan vara en GA. De kan också vara i privat eller kommunal ägo.
Så först ska du lista ut vem som verkligen äger ledningen. Är den verkligen listad i ett anläggningsbeslut för en GA som din fastighet är delägare i? Leta i de där 200 sidorna som hör till anläggningsbeslutet som du hittade. Det borde i början av dokumentet finnas ett beslut. Ofta står det "BESLUT" högst upp på det. En nyckelmening som vanligen återfinns på i beslutet är att "Fastigheterna utgör en samfällighet för gemensamhetsanläggningen."
När du vet att ledningen är en GA så är nästa fråga hur GA:n förvaltas. Jag gissar att det inte är samfällighetsföreningen.
Finns det inte nån gammal ordförande i samfällighetsföreningen som du kan ringa? De brukar ha koll eller i alla fall så vet de vem i grannskapet som förstår juridiken och som du kan prata med. Kanske har de tagit hjälp av den personen?L LoTiX skrev:
Annars brukar ju den juridiska kunskapen vara rätt svag hos delägarna, det är förbannat komplicerat det här med samfällighetsföreningar och GA.
Frågade ordförande som suttit länge på sin post. Påtalade att det han och jag tidigare pratat om som en icke underhållen dagvattenledning också verkar hantera mitt spillvatten för det börjar rinna en massa ainden när jag så sent som idag testade spola medan jag tittade ner i den.Claes Sörmland skrev:
Finns det inte nån gammal ordförande i samfällighetsföreningen som du kan ringa? De brukar ha koll eller i alla fall så vet de vem i grannskapet som förstår juridiken och som du kan prata med. Kanske har de tagit hjälp av den personen?
Annars brukar ju den juridiska kunskapen vara rätt svag hos delägarna, det är förbannat komplicerat det här med samfällighetsföreningar och GA.
"Jag trodde att alla fastigheterna längs X-vägen var kopplade till den kommunala avloppsledningen som går i gatan.
Går ditt avloppsvatten annan väg så går det över min vetskap
Jag tror att X har rätt bra kunskap kring detta annars får man nog fråga kommunen.
Utgår från att alla fastigheter en gång i tiden "tvångsanslöts" till de kommunala ledningarna"
Besserwisser
· östergötland
· 2 768 inlägg
Men hur vet du var dina ledningar är anslutna?
Det du kallar dagvatten verkar ju vara avlopp och skulle ju kunna vara kopplade på det kommunala..
Det du kallar dagvatten verkar ju vara avlopp och skulle ju kunna vara kopplade på det kommunala..
Ja fast ordförande säger att den ledningen är våran och inte underhålls längre.plåtrickard skrev:
Och verkar inte veta att den också har mitt spillvatten han trodde vara det var dagvatten. Att det är mitt spillvatten har jag ingen indikation på annat än att det rinner mer i den när jag spolar hemma.
Besserwisser
· östergötland
· 2 768 inlägg
Har du stuprör kopplade till markrör?