Jag kommer dra RIR i badrummet i väggarna och funderar på ifall man får gå med rören från en låg punkt (ca 30cm) över golvet, upp över en dörr, ca 220cm över golvet och sedan ner till en blandare för badkaret på ca 80cm höjd?

Visst är det tänkt att man ska kunna se läckage av rör i rör genom att vattnet ska kunna rinna i det yttre röret och ut där man kopplade in rören? tänkte att så kommer det ju inte bli om man går uppåt över den punkt som badkarsblandaren sitter på? ska man istället dra rören runt väggarna åt andra hållet och slippa gå över dörren isåfall?

Du kan gå hursomhelst med dessa rör. Enda är om du tänker ha en lågpunkt (kallställning) då kan det ju vara obra.

Antigen ser man det vid vägggenomföringen att där rinner vatten eller så i kopplingpunkten som ska sitta i nåt skåp eller nåt liknande med skvallerrör.

Såklart är ju enklare (och kortare) desto bättre.

Det är dock aldrig tänkt att gå från annat än koplingspunkt till kopplingspunkt dvs man kör alltid direkt på tappstället från fördelningsstället(typ skåpet).

C
Värmerör bör du inte dra så, då det kan bli luftfickor, men färskvattenrör är inga problem då man har så höga flöden att luften helt enkelt åker med.

Egentligen inte med värmerör heller, fyller man bra i början så är det lugnt sen om man har bra fart på cirkpumpen så följer luften med fast jag håller på att man helst ska göra det så att luften samlas på "högpunkter".

Tänk golvvärme där har man inga avluftare förrutom på fördelaren.

ok, tack för infon, visst kan man även silikona igen ena sidan på RIR vid tex utloppet för badkaret i mitt fall så kommer vattnet att pressas andra vägen tillbaka över dörren och ut där jag har mina kopplingar. På så sätt så ser jag ju läckan vid kopplingarna för jag kommer ju förmodligen inte se det vid blandaren vid badkaret.
Eller är det dumt att tänka så? Vattnet kanske inte alls trycks över dörren utan ut i väggen där man isåfall dragit hål i röret, vad tror ni? visst borde man ha öppet i båda ändra så att eventuellt vatten som sprungit läck enkelt kommer ut så att man snabbt kan se det?

Man sätter ju en "stabiliseringsplugg i röret som fixerar fast innerröret, denna plugg är inte tät. Du ser ganska tydligt om det läcker även från blandaren då du inte duschat/badat på ett tag och det rinner under.

Det är ju samma sak med skvallerrör egentligen det är ju inte säkert man ser det 1 minut efter att det börjat läcka precis.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.