36 265 läst ·
107 svar
36k läst
107 svar
Får panik kring dålig renovering
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Vilken trevlig attityd du har, idiotförklarar någon när man ställer en fråga.
Och för att besvara din fråga så ja; jag skulle totalt skita i vad det står i säljarens beskrivning eller om de gjort en besiktning eftersom jag själv på visningen bildar mig en uppfattning om husets skick och utan undantag skulle göra en egen besiktning eftersom det är enda sättet att uppfylla min undersökningsplikt.
Är det svårt att förstå?
Och för att besvara din fråga så ja; jag skulle totalt skita i vad det står i säljarens beskrivning eller om de gjort en besiktning eftersom jag själv på visningen bildar mig en uppfattning om husets skick och utan undantag skulle göra en egen besiktning eftersom det är enda sättet att uppfylla min undersökningsplikt.
Är det svårt att förstå?
Attityden kan bero på att flera personer försökt förklara för dig och andra varför säljare brukar göra en besiktning men du verkar helt enkelt inte kunna greppa att andra inte tänker som du och ni antyder att TS har gjort fel som gjort en egen besiktning.KristinaRT skrev:
Vilken trevlig attityd du har, idiotförklarar någon när man ställer en fråga.
Och för att besvara din fråga så ja; jag skulle totalt skita i vad det står i säljarens beskrivning eller om de gjort en besiktning eftersom jag själv på visningen bildar mig en uppfattning om husets skick och utan undantag skulle göra en egen besiktning eftersom det är enda sättet att uppfylla min undersökningsplikt.
Är det svårt att förstå?
Jag förstår mycket väl att DU struntar i säljarens besiktning och att DU förstår att det är ditt ansvar att göra en egen besiktning. Du efterfrågade dock svar på varför säljarbesiktningar görs över huvud taget och gång på gång har du fått svar som du inte tar till dig eftersom DU inte håller med eftersom DU inte tänker så.
En säljare som struntar i att göra en besiktning kommer ha svårare att locka folk till visningen, oavsett om protokollet säger att huset är fullt med brister eller om allt är i toppskick, det handlar om att ge en så rättvisande bild som möjligt får att dra till sig rätt sorts köpare. En del letar efter renoveringsobjekt, andra inte. Då är det bra med en uppfattning innan man ens bemödar sig att gå vidare.
Vad DU tycker och vad dina principer är spelar ingen roll för en säljare som vill sälja sitt hus.
Är det svårt att förstå?
1. Jag utgår att besiktning är utförd av bolag X för att TS sedan skall kunna teckna dolda-fel försäkring med bolag X. Det brukar kosta 20kkr eller strax där under. = Jäv_igt billigt för att slippa senare huvudvärk!
2. Försäkringsbolaget och dess besiktningsman kommer anmärka på alla brister denne hittar, sk "riskkonstruktioner", det i dagens bemärkelse. En riskkonstruktion idag kunde va helt OK och fackmannamässig för tex. 30 år sedan. Man måste därför som säljare och köpare även ha lite sunt förnuft.
3. En riskkonstruktion innebär INTE att det det är problem ännu, eller att det någonsin kommer bli problem, det kan som i detta fall hålla tills nästa badrumsrenovering om 15-20 år. Men syftar till att visa att det KAN bli problem.
4. TS vet inte heller om köparen ändå har tänkt och "blåsa" badrummet för denne vill ha klinkergolv istf plastmatta, "problem solved" helt analogt.
5. Med tanke på att det just nu är säljarens marknad tror jag inte försäljningsvärdet kommer påverkas nämvärt av denna anmärkning. Det viktiga är att vara transparent, och som säljare behöver man inte vara "talesman" åt bolag X utan det räcker att besiktningsprotokoll bifogas prospekt och därefter är det köparnas ansvar att läsa igenom detta och därefter begära ett möte med säljare och besiktningsman på plats innan en eventuell affär går i lås, där besiktningsmannen får redogöra i detalj för riskkonstruktionen. Säljaren kan också ta in en egen besiktningsman som gör sin egen besiktning. Sedan får köparen väga hur denne vill göra. Men som sagt, det kan med dagens bostadsmarknad stå flera andra i kö som tycker att risken med riskkonstruktionen är värd att ta
2. Försäkringsbolaget och dess besiktningsman kommer anmärka på alla brister denne hittar, sk "riskkonstruktioner", det i dagens bemärkelse. En riskkonstruktion idag kunde va helt OK och fackmannamässig för tex. 30 år sedan. Man måste därför som säljare och köpare även ha lite sunt förnuft.
3. En riskkonstruktion innebär INTE att det det är problem ännu, eller att det någonsin kommer bli problem, det kan som i detta fall hålla tills nästa badrumsrenovering om 15-20 år. Men syftar till att visa att det KAN bli problem.
4. TS vet inte heller om köparen ändå har tänkt och "blåsa" badrummet för denne vill ha klinkergolv istf plastmatta, "problem solved" helt analogt.
5. Med tanke på att det just nu är säljarens marknad tror jag inte försäljningsvärdet kommer påverkas nämvärt av denna anmärkning. Det viktiga är att vara transparent, och som säljare behöver man inte vara "talesman" åt bolag X utan det räcker att besiktningsprotokoll bifogas prospekt och därefter är det köparnas ansvar att läsa igenom detta och därefter begära ett möte med säljare och besiktningsman på plats innan en eventuell affär går i lås, där besiktningsmannen får redogöra i detalj för riskkonstruktionen. Säljaren kan också ta in en egen besiktningsman som gör sin egen besiktning. Sedan får köparen väga hur denne vill göra. Men som sagt, det kan med dagens bostadsmarknad stå flera andra i kö som tycker att risken med riskkonstruktionen är värd att ta
Och för att någon inte förstår så idiotförklarar man dem och anlägger en trist attityd....R bossebyggarn skrev:Attityden kan bero på att flera personer försökt förklara för dig och andra varför säljare brukar göra en besiktning men du verkar helt enkelt inte kunna greppa att andra inte tänker som du och ni antyder att TS har gjort fel som gjort en egen besiktning.
Jag förstår mycket väl att DU struntar i säljarens besiktning och att DU förstår att det är ditt ansvar att göra en egen besiktning. Du efterfrågade dock svar på varför säljarbesiktningar görs över huvud taget och gång på gång har du fått svar som du inte tar till dig eftersom DU inte håller med eftersom DU inte tänker så.
En säljare som struntar i att göra en besiktning kommer ha svårare att locka folk till visningen, oavsett om protokollet säger att huset är fullt med brister eller om allt är i toppskick, det handlar om att ge en så rättvisande bild som möjligt får att dra till sig rätt sorts köpare. En del letar efter renoveringsobjekt, andra inte. Då är det bra med en uppfattning innan man ens bemödar sig att gå vidare.
Vad DU tycker och vad dina principer är spelar ingen roll för en säljare som vill sälja sitt hus.
Är det svårt att förstå?
Brukar alltid säga till barnen att om någon inte förstår dem betyder det inte att den andra personen är en idiot, det kan också bero på att man själv är otydlig.
Jag försökte tom förklara hur jag ser på saken för att genom mitt perspektiv klargöra min fråga. Och som tack för det får man ännu en otrevlig avhyvling.
Så masochistiskt lagd är jag inte att jag njuter av att bli sågad av en främling med som tvunget måste ha rätt. Hoppas ditt blodtryck har lagt sig och att du får en fin dag.
Sättet du uttrycker dig på gör att det "låter" som att du gör det med attityd och dumförklarar andra.KristinaRT skrev:
Och för att någon inte förstår så idiotförklarar man dem och anlägger en trist attityd....
Brukar alltid säga till barnen att om någon inte förstår dem betyder det inte att den andra personen är en idiot, det kan också bero på att man själv är otydlig.
Jag försökte tom förklara hur jag ser på saken för att genom mitt perspektiv klargöra min fråga. Och som tack för det får man ännu en otrevlig avhyvling.
Så masochistiskt lagd är jag inte att jag njuter av att bli sågad av en främling med som tvunget måste ha rätt. Hoppas ditt blodtryck har lagt sig och att du får en fin dag.
Så även detta inlägg.
Nej, men du skulle kanske prova att läsa det du skriver (högt) innan du postar det, om det nu är så att du på riktigt har en undran/frågan med det du uttrycker, för en fråga som ställs på fel sätt låter inte som en fråga utan som en dumförklaring (med attityd)KristinaRT skrev:
Du verkar inte förstå nyttan och vikten för säljaren att göra en besiktning. En besiktning du tvingas ta del av. Sen kan du göra 10 egna besiktningar med en egen besiktningsman om du vill.KristinaRT skrev:
Vilken trevlig attityd du har, idiotförklarar någon när man ställer en fråga.
Och för att besvara din fråga så ja; jag skulle totalt skita i vad det står i säljarens beskrivning eller om de gjort en besiktning eftersom jag själv på visningen bildar mig en uppfattning om husets skick och utan undantag skulle göra en egen besiktning eftersom det är enda sättet att uppfylla min undersökningsplikt.
Är det svårt att förstå?
Jag håller med dig med reservation om att vissa besiktningsman har dolda agenda att sälja extra tjänster åt sitt företag eller sina kompisars företag. Vi hade en så stark känsla med Anticimex precis. Han sitter med en ennorm makt att godkänna företag.ollgla skrev:
Besiktningen görs väl så att köparen ska kunna köpa genom "Tryggt köp". Då ska en besiktning av fastigheten göras. En sån besiktning är mer omfattande än en vanlig besiktning. Detta för att köparen ska få ett bra underlag inför köpet. Som säljare är det då viktigt att du svarar ärligt på alla frågor och inte underhåller någon information. Ett alternativ är att du låter besiktningsmannen göra sitt jobb och skriva det han anser ska stå med i protokollet. Det protokollet kommer köparen att få signera på varje sida att han läst. Det är då köparens skyldighet att gå vidare med undersökning av de felaktigheter som står i protokollet. Om han inte gör det och köpet/försäljningen görs och köparen senare kommer tillbaka och vill reklamera felet i badrummet behöver du inte bry dig alls. Allt kommer då att skötas av advokater och försäkringsbolag. Du har ryggen fri och behöver inte ta del i detta.
Ett annat sätt är naturligtvis att ordna felet innan på ett fackmannamässigt vis.
Är det så är det för djävligt...N Nacka6688 skrev:
Han litade väl på dem. Sen skickade de några barn att klafsa på lite och så.T TechChad skrev:
Tja, nyttan för säljaren är ju uppenbar; det är för att teckna "dolda fel"-försäkring. För köparen är det ju egentligen en belastning då framtida tvister om dolda fel får utkämpas mot ett försäkringsbolag istället för mot säljaren. Sedan är det säkert så att många (oerfarna?) köpare tycket att det är jättebra att få ett sådant protokoll som ger en bild av skicket men där allt som är utöver att tapeterna är hela betecknas som riskkonstruktioner och som köparna kanske inte inser att det innebär att där finns inga "garantier". Oerfarna köpare kan även lätt få för sig att, ja här är ju en besiktning redan gjord, varför skulle jag lägga ut mer pengar för att få en likadan gjord igen?ollgla skrev:
Gissar att mäklarna som stressar säljarna till den här typen av säljarbesiktningar säkert får någon typ av kick-back i samband med detta.
Är det möjligen inte så att byggfirmor har ett byggfelsansvar som sträcker sig 10 år fram i tiden och att detta ofta löses genom att de tecknar en försäkring? I så fall kanske det går att få ut pengar på den försäkringen (alltså inte på din hemförsäkring) under förutsättning att inte försäkringsbolaget gått i konkurs. Dock vill jag minnas att byggfelsförsäkringsjuristerna är extremt duktiga på att slingra sig ur sitt ansvar.Nissens skrev:
Har aldrig hört någon som fått ut några pengar på det viset. Har du?F FGLIN skrev:Är det möjligen inte så att byggfirmor har ett byggfelsansvar som sträcker sig 10 år fram i tiden och att detta ofta löses genom att de tecknar en försäkring? I så fall kanske det går att få ut pengar på den försäkringen (alltså inte på din hemförsäkring) under förutsättning att inte försäkringsbolaget gått i konkurs. Dock vill jag minnas att byggfelsförsäkringsjuristerna är extremt duktiga på att slingra sig ur sitt ansvar.
Eftersom säljarbesiktningarna innehåller massor av helgarderingar i form av riskkonstruktioner mm, så lär ju en oerfaren köpare bli rädd och priset sjunka på huset jfrt med om en normal besiktning görs av köparen.V videopac skrev:Tja, nyttan för säljaren är ju uppenbar; det är för att teckna "dolda fel"-försäkring. För köparen är det ju egentligen en belastning då framtida tvister om dolda fel får utkämpas mot ett försäkringsbolag istället för mot säljaren. Sedan är det säkert så att många (oerfarna?) köpare tycket att det är jättebra att få ett sådant protokoll som ger en bild av skicket men där allt som är utöver att tapeterna är hela betecknas som riskkonstruktioner och som köparna kanske inte inser att det innebär att där finns inga "garantier". Oerfarna köpare kan även lätt få för sig att, ja här är ju en besiktning redan gjord, varför skulle jag lägga ut mer pengar för att få en likadan gjord igen?
Gissar att mäklarna som stressar säljarna till den här typen av säljarbesiktningar säkert får någon typ av kick-back i samband med detta.
Även sådan brukar ju fyllas med helgarderingar men i en budgivning finns inte sådant med och den prutning som en köparbesiktning kan ge upphov till på slutet är troligen mindre än om alla budgivare vet om ett fel.
Skulle aldrig bry mig om ett hus saknade säljarbesiktning.