Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Hej! Mitt första inlägg här.

2018 fick vi vårt badrum renoverat av en firma som nu gått i konkurs. Vi har ett våtrumsintyg från denna firma.

Vi ska nu sälja huset och har precis i detta nu besiktningsman på plats. Han håller på i badrummet och jag känner mig rätt säker på att det är OK eftersom vi anlitat en seriös firma. Nu visar det sig att plastmattan och golvbrunnen rör sig när man trampar på den. Enligt besiktningsmannen är golvbrunnen dåligt fastsatt i golvet.

Vad har hänt och vad gör jag? Får panik!

Det är plintgrund och träbjälklag och golvspån. I grunden runt avloppet är det en plåtlåda isolerad så man inte kommer åt. Gissar att det är nedgrävd.

Måste vi riva upp hela badrummet och kottla??

• Gilla
Igen och 1 till
  • Laddar…
Gör ingenting...

Det blir köparens utmaning att undersöks och ta hänsyn till vid budgivningen.

Kolla upp försäkringsläget om det finns pengar att hämta...

/ATW

• Gilla
Igen och 8 till
  • Laddar…
D
Varför skulle du behöva göra det?

Det är inte olagligt att sälja ett hus med ett badrum som har brister.

• Gilla
claym och 6 till
  • Laddar…
Nej ni behöver absolut inte riva upp hela badrummet men ni bör och tror ni är skyldiga att informera om bristen nu när ni är medvetna om den.

• Gilla
Igen och 6 till
  • Laddar…
Det kommer ju stå i besiktningsprotokollet.

• Gilla
Igen och 5 till
  • Laddar…
T
D Dan Eriksson skrev:
Hej! Mitt första inlägg här.

2018 fick vi vårt badrum renoverat av en firma som nu gått i konkurs. Vi har ett våtrumsintyg från denna firma.

Vi ska nu sälja huset och har precis i detta nu besiktningsman på plats. Han håller på i badrummet och jag känner mig rätt säker på att det är OK eftersom vi anlitat en seriös firma. Nu visar det sig att plastmattan och golvbrunnen rör sig när man trampar på den. Enligt besiktningsmannen är golvbrunnen dåligt fastsatt i golvet.

Vad har hänt och vad gör jag? Får panik!

Det är plintgrund och träbjälklag och golvspån. I grunden runt avloppet är det en plåtlåda isolerad så man inte kommer åt. Gissar att det är nedgrävd.

Måste vi riva upp hela badrummet och kottla??
Är inte riktigt med här, du säger att du känner dig säker då deg var en seriös firma. Men golvbrunnen är ju dåligt fastsatt, den tycker nog jag är ett ganska allvarligt fel om nu en seriös firma gjort jobbet?

• Gilla
Jan.Hermansen och 3 till
  • Laddar…
Du får reklamera till firman i värsta fall

• Gilla
Igen
  • Laddar…
nino nino skrev:
Du får reklamera till firman i värsta fall
Som har konkat..:rolleyes:

• Gilla
shtob och 13 till
  • Laddar…
Finns ju ngn. anledning att firman konkat. Seriösa firmor går inte i konkurs.

• Gilla
aweste00 och 7 till
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Som har konkat..:rolleyes:
Dom kan ju ha haft en försäkring då ska väl den gå in och täcka upp sånt

• Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Dom kan ju ha haft en försäkring då ska väl den gå in och täcka upp sånt
Får hoppas det!

Tack för era svar! Det kommer som sagt stå i protokollet så ev.spekulanter kommer se att felet finns.

Jag levde i tron att det var en seriös firma men de har nu alltså konkat. Ska försöka få tag i den ansvarige som nu startat ett nytt bolag.

Försäkringsbolaget tänker inte ersätta något då det inte är en skada. Och jag kan heller inte vänta tills det blir en skada och anmäla eftersom jag nu har kännedom om det (via protokollet).

Det lät sluta med att jag står själv i det här. Är det helt omöjligt att åtgärda detta från hålet uppifrån? Kan jag såga upp plåtlådan runt avloppet i grunden och göra detta underifrån? Känns surt att behöva riva isär ett helt badrum pga.detta.

Nissens
D Dan Eriksson skrev:
Tack för era svar! Det kommer som sagt stå i protokollet så ev.spekulanter kommer se att felet finns.

Jag levde i tron att det var en seriös firma men de har nu alltså konkat. Ska försöka få tag i den ansvarige som nu startat ett nytt bolag.

Försäkringsbolaget tänker inte ersätta något då det inte är en skada. Och jag kan heller inte vänta tills det blir en skada och anmäla eftersom jag nu har kännedom om det (via protokollet).

Det lät sluta med att jag står själv i det här. Är det helt omöjligt att åtgärda detta från hålet uppifrån? Kan jag såga upp plåtlådan runt avloppet i grunden och göra detta underifrån? Känns surt att behöva riva isär ett helt badrum pga.detta.
Tyvärr är det inte en person som är ansvarig i ett AB, bolaget är en juridisk person och i en konkurs försvinner den juridiska personen...

• Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
D Dan Eriksson skrev:
Kan jag såga upp plåtlådan runt avloppet i grunden och göra detta underifrån? Känns surt att behöva riva isär ett helt badrum pga.detta.
En möjlighet kan vara att såga upp plåtlådan, ta bort isoleringen och ersätta den med PUR-skum som både isolerar och stabiliserar. Beroende på hur instabilt det är så tänker jag mig att det kan räcka.

Om du inte vill att det ska stå i besiktningsprotokollet så kan du ta ut en ny besiktningsman eller få den befintliga besiktningsmannen att stryka den kommentarer om han acceptera detta som en fullgod lösning. Anser han det så är det ju inte längre en giltig kommentar.

Vill du inte göra detta jobb så kan du begära in offert på vad det skulle kosta.

Dock tycker jag inte det är hela världen om det finns brister antecknade i protokollet. Det visar ju att besiktningsmannen har varit noga, och det skulle jag som köpare värdesätta.

• Gilla
  • Wow
Igen och 2 till
  • Laddar…
O
Näe tyvärr så finns inget att göra än att ta upp golvet och regla runt brunnen.
Detta går dock att göra underifrån, men det blir ändå inte godkänt.
Brunnen skall vara förankrad i alla sidor, är den ej det så har firman gjort fel. Men kan man ordna det underifrån så är det ju ej ett problem om ingen skada uppstått...

• Gilla
El-Löken66 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.