54 325 läst ·
150 svar
54k läst
150 svar
Får man vara på en bostadsrättsförenings mark?
Jag förstår inte var du hittar denna reglering där en kringbyggd gård skulle juridiskt skilja sig från en stängslad gård. Att bygga ett staket/stängsel kräver inget bygglov, bostadrättsföreningen kan sätta upp det när som helst. Vill föreningen ha en mur eller ett plank så krävs ett bygglov och strider åtgärden inte mot detaljplanen (eller finns andra hinder enligt PBL) så måste kommunen ge bygglov.Nötegårdsgubben skrev:
Det är inte så att du tänker på miljöbalkens begränsningar angående att fastighetsägare inte får hindra allmänhetens tillgång till strandområden?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 917 inlägg
Nej, det är mig veterligen inte strandskyddet som spökar utan allemansrätten. Att ett staket är bygglovsfritt för att hägna in en tomt är inte detsamma som att det står var och en fritt att hägna in mark hur man vill.
Jag får dock återkomma med lagstöd för frågan, om ingen annan anser sig kunna reda ut den innan dess.
Jag får dock återkomma med lagstöd för frågan, om ingen annan anser sig kunna reda ut den innan dess.
Jag hittar i miljöbalken (rörde ihop strandskyddet med tillgänglighet av betydelse för friluftslivet p g a att diskussionerna här nästan alltid gäller vatten):Nötegårdsgubben skrev:
Nej, det är mig veterligen inte strandskyddet som spökar utan allemansrätten. Att ett staket är bygglovsfritt för att hägna in en tomt är inte detsamma som att det står var och en fritt att hägna in mark hur man vill.
Men kvartersmark inom detaljplanerat område är inte av betydelse för friluftslivet. Då hade marken planlagts som allmän plats.
Redigerat:
Ja här hållet jag med @Nötegårdsgubben ganska säker på att du enbart får hägna in det som räknas som hemfridszon om det inte är för djurhållning. Annars skall alla ha rätt att vistas där, har föreningen nu mark stor nog för att den inte ska räknas som hemfridzon får man inte utestänga allmänheten med skyltar eller staket.
Men varför? Ge oss lagrum. Och hur kan det finnas hela städer fyllda av flerbostadshus med låsta gårdar? Det går inte ihop för mig.T TypRätt skrev:Ja här hållet jag med @Nötegårdsgubben ganska säker på att du enbart får hägna in det som räknas som hemfridszon om det inte är för djurhållning. Annars skall alla ha rätt att vistas där, har föreningen nu mark stor nog för att den inte ska räknas som hemfridzon får man inte utestänga allmänheten med skyltar eller staket.
Och vad säger ni om täta ogenomträngliga taggiga häckar men en grind som enda genomgång med kodlås på? Finns det något lagstöd för att stoppa plantering av sådana häckar? Dessutom får man ju inte gå genom häckar eftersom de är planteringar (BB 12 kap 4 §). Så egentligen kan de kan ersättas med en rabatt och stoppar allmänheten lika väl.
Naturvårdsverket har ju en rätt bra text på ämnet se kapitel 3. https://www.naturvardsverket.se/globalassets/media/publikationer-pdf/8100/91-620-8161-6.pdfClaes Sörmland skrev:
Och vad säger ni om täta ogenomträngliga taggiga häckar men en grind som enda genomgång med kodlås på? Finns det något lagstöd för att stoppa plantering av sådana häckar? Dessutom får man ju inte gå genom häckar eftersom de är planteringar (BB 12 kap 4 §). Så egentligen kan de kan ersättas med en rabatt och stoppar allmänheten lika väl.
Jag antar att om buskarna uppförs samtidigt som huset byggs så skapas en hemfridszon innanför dessa, man får ju dock inte utvidga sin hemfridszon så att anlägga dem senare kanske är svårare och du kan bli ålagd att anordna en grind som är olåst eller en gångbro över häcken. Men spontant skulle jag gissa att buskar faller utanför lagen som de lite gör när man inte får bygga plank mot grannen men 5m tuja är helt ok. Men vad det gäller många BRF så är det väl så att de inte alltid har någon som har 100% koll på lagen eller så har de det o kör på att det är lättare att få förlåtelse än tillåtelse. Så länge ingen anmäler tilltaget så fungerar det fint.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 183 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 183 inlägg
Jag har inte koll på det juridiska men i den här föreningen finns det då minst en person med juridisk examen som har sagt att hemfridszon finns inte när det gäller BRF och vår uteplats kan vara märkt med Privat område och vi får snällt be icke-boende att avlägsna sig men vi kan inte avhysa dem fysiskt eller ringa polisen (om de inte begår lagbrott på annat vis).
Det är så jag uppfattar det också. Men det är inte frågan. Frågan är om något hindrar er från att hägna in området med t ex planteringar, buskar, staket, hägn, galler, murar, plank eller byggnader. Jag ser inte vad det skulle vara.BirgitS skrev:
Jag har inte koll på det juridiska men i den här föreningen finns det då minst en person med juridisk examen som har sagt att hemfridszon finns inte när det gäller BRF och vår uteplats kan vara märkt med Privat område och vi får snällt be icke-boende att avlägsna sig men vi kan inte avhysa dem fysiskt eller ringa polisen (om de inte begår lagbrott på annat vis).
Den där skriften gäller allemansrätten och tillgång till naturen. Visst kan det finnas någon bostadrättsförening som ligger till så i förhållande till naturen att man kan tänkas hindra allmänhetens tillgång till den. Men det måste vara ovanliga fall. Det vi talar om här är bostadrättsföreningar med tomt och byggnader på detaljplanerad kvartersmark.T TypRätt skrev:Naturvårdsverket har ju en rätt bra text på ämnet se kapitel 3. [länk]
Jag antar att om buskarna uppförs samtidigt som huset byggs så skapas en hemfridszon innanför dessa, man får ju dock inte utvidga sin hemfridszon så att anlägga dem senare kanske är svårare och du kan bli ålagd att anordna en grind som är olåst eller en gångbro över häcken. Men spontant skulle jag gissa att buskar faller utanför lagen som de lite gör när man inte får bygga plank mot grannen men 5m tuja är helt ok. Men vad det gäller många BRF så är det väl så att de inte alltid har någon som har 100% koll på lagen eller så har de det o kör på att det är lättare att få förlåtelse än tillåtelse. Så länge ingen anmäler tilltaget så fungerar det fint.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 183 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 183 inlägg
Jag fick intrycket att skyltar med Privat område var vad man kunde göra, men visst kan jag ha missuppfattat något för det var ingen sån diskussion kring det.Claes Sörmland skrev:
Alltså på riktigt!!! Vad är det för jävla lekstuga detta forum har blivit? Det är fan krig i Europa, och 90% av dom som skriver i denna tråd tjatar som barnungar om lagstöd för en BRf?? Och trådskaparen väljer att göra en grej av att han blev informerad om att bänken är "föreningens".. Höj er!!! Skaffa ett liv och lägg energi på saker som är viktigt!!!
Och med det sagt!! Byggahusforum var bra för ett par år sen, nu har det fan blivit mera pajasnivå än familjeliv!!
Här kommer jag aldrig sätta min fot igen!!
Och med det sagt!! Byggahusforum var bra för ett par år sen, nu har det fan blivit mera pajasnivå än familjeliv!!
Jag håller med dig igen, bostadrättsföreningen kan sätta upp lite avhållande skyltar (även om det finns viss reglering av skyltar i stadsmiljö) men som krasst kan konstateras så betyder de inte så mycket. Fast de flesta följer dem nog.BirgitS skrev:
Men jag är mer intresserad av stängselfrågan.
Det var krig i Europa också i går kväll:B bjorwen skrev:Alltså på riktigt!!! Vad är det för jävla lekstuga detta forum har blivit? Det är fan krig i Europa, och 90% av dom som skriver i denna tråd tjatar som barnungar om lagstöd för en BRf?? Och trådskaparen väljer att göra en grej av att han blev informerad om att bänken är "föreningens".. Höj er!!! Skaffa ett liv och lägg energi på saker som är viktigt!!!