Njä. Så är det ju även om du skulle sätta den vägghängd. Har så på min vägghängda där ligger kablar o uttag som sitter på väggen i täckkåpan upp mot tak.

Ok, men går luften i en kanal/slang eller har du kolfilter?

Kolfilter. Så det flödar luft.
Kör en månad o inspektera sen. Den lär ju användas flitigt ni under julen.

Tackar👍

I IFB skrev:
Hej, ska sätta upp en frihängande köksfläkt och kommer troligtvis ha ett plasmafilter med stickkontakt så 2 st kontakter behöver då ett 2-vägsuttag. Jag vill ju inte ha det synligt så hade därför tänkt att montera det på insidan av fläktens skorsten men kom nu att tänka på fuktig luft mm
Hur gör man på bästa sätt ?
Koppla in båda permanent med godkända skarvklämmor och krympslang?
Om man läser hela tråden och går tillbaks till första inlägget verkar du kommit rätt i det mesta kring fukt upp/in i konstruktionen osv. Det är viktigt som din lösning ser ut att det blir ok och bra.

Sen till ditt uttag ser det ut att kunna bli bra om du sätter det på regeln ett steg ner. Då kommer du åt med matningen och kan även få plats med de vinklade stickpropparna.

Då får du en praktiskt bra lösning och du behöver inte fördjupa dig i onödan kring i sammanhanget helt marginella ting som kapslingsklasser osv. Inte heller fukten i den delen är begränsande för ditt fall.

är det en vind ovanför?

GK100 GK100 skrev:
Om man läser hela tråden och går tillbaks till första inlägget verkar du kommit rätt i det mesta kring fukt upp/in i konstruktionen osv. Det är viktigt som din lösning ser ut att det blir ok och bra.

Sen till ditt uttag ser det ut att kunna bli bra om du sätter det på regeln ett steg ner. Då kommer du åt med matningen och kan även få plats med de vinklade stickpropparna.

Då får du en praktiskt bra lösning och du behöver inte fördjupa dig i onödan kring i sammanhanget helt marginella ting som kapslingsklasser osv. Inte heller fukten i den delen är begränsande för ditt fall.
Tackar, menar du då att det ska sitta på utsidan av regeln? På insidan blir det ju i luftflödet, eller är det där du menar att fukt och kapslingsklass är marginella?
Jag kanske missförstått ditt inlägg?

MathiasS MathiasS skrev:
är det en vind ovanför?
Det är ett utrymme på cirka 10 cm till det gamla innertaket som var såpass ojämt att vi har satt ett nytt innertak som då är det som syns på bilderna.

I IFB skrev:
Det är ett utrymme på cirka 10 cm till det gamla innertaket som var såpass ojämt att vi har satt ett nytt innertak som då är det som syns på bilderna.
Ok, jag tänkte på behovet av att få helt tätt upp mot kalla utrymmen, men det behovet föreligger då inte här kanske.

Nä, åtminstone inte av det skälet antar jag...

I IFB skrev:
Tackar, menar du då att det ska sitta på utsidan av regeln? På insidan blir det ju i luftflödet, eller är det där du menar att fukt och kapslingsklass är marginella?
Jag kanske missförstått ditt inlägg?
Jag menar på insidan dvs på horisontella regeln under där du visar uttaget på bilden. Det blir på insidan och i luftflödet men det är som sagt marginella problem med det. Om du vill kan du ju dra dit en liten plattbit tex masonit som täcker vid uttaget underifrån med bredden på det och utåt i flödet så långt stickpropparna når så kanske 10 cm.

Du får tänka på totalflödet luft som fläkten cirkulerar satt mot andelen fuktig som kommer från matlagningen. Det blir inte så blodigt över tid och tex uttagen ligger inte i temp så daggpunkten underskrids. Skulle filterdelen vara så dålig att det blir problem med fett och os märks det på andra sätt än att eldelen skulle bli utsatt.

Ok, det du säger stämmer ganska väl överens med vad en av de som säljer plasmafilter sa till mig igår, om jag inte totalt missförstod henne, vilket jag inte tror eftersom jag frågade 2 ggr om det var så hon menade, " kontakt med uttag sitter normalt i samma utrymme som filtret , det följer även med ett grenuttag".

Kompletterar med en bild på Fjäråskupans monteringsanvisning där det inte ser ut som att det är några kapslingar eller skydd för kontakterna.
Förvånande men antar att det är väl underbyggt!

• Monteringsanvisning för väggmodell av PlasmaClean filter utan skorsten för ventilationssystem; kontaktinformation nedtill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.